انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: وظیفه دانشگاه تولید علم‌ است نه تربیت متخصص‌ بیکار
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دبیر شورای سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: تنها شرط ماندگاری در توسعه، نوآوری است.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، دکتر سیدرضا زیتون نژاد موسویان در جلسه‌ای که با حضور روسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی استانهای کرمانشاه، کردستان و ایلام در واحد کرمانشاه برگزار شد، اظهارکرد: تنها شرط ماندگاری در توسعه همه جانبه، نوآوری است و این مهم باعث جهش می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاهی که ماموریتش مشخص نیست، در آموزش با مشکل مواجه می‌شود.

زیتون‌نژاد افزود: با توجه به اینکه نقش دانشگاه‌ها در دنیا عوض شده، ما همچنان نقش تاریخی دانشگاه که همان آموزش است را دنبال می‌کنیم.

دبیر شورای سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل دوم، پژوهش محور شده و از آموزش عبور کرده‌اند. از سوی دیگر دانشگاه‌های نسل سوم که نسل حاضرند دانشگاه‌های ثروت آفرین هستند که علم و پژوهش را به ثروت تبدیل می‌کنند.

زیتون نژاد گفت: متاسفانه هنوز دانشگاههای ما در ایران آموزش محورند و وارد پژوهش و پس از آن ثروت آفرینی نشده‌ایم و دانشگاه‌ها هنوز نتوانسته‌اند نقش موثری در اقتصاد ملی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه امروزه دانشگاه‌ها حتی از گفتمان صنعت عبور کرده‌اند، گفت: توسعه امکان پذیر نیست، مگر اینکه ترکیبی منطقی بین دانشگاه، حکومت و اقتصاد باشد.

زیتون نژاد افزود: درجه پیشرفت و توسعه در غرب مدیون دانشگاه، حکومت و اقتصاد است و دانشگاهها توانسته‌اند در کشورهای توسعه یافته به جایگاه خوبی دست پیداکنند. به عبارتی دانشگاه مغز متفکر است و تولید علم و ثروت می‌کند، نه اینکه متخصص بیکار تحویل جامعه دهد.

دبیر شورای سرمایه گذاری واقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: متخصص بیکار یعنی صرف هزینه‌های کشور برای آموزش شخصی که تقاضایی برای تخصص وی در بازار کار نیست. تمامی دانشگاه‌های ما باید در این راستا گام بر دارند که اگر قرار است توسعه‌ای اتفاق بیافتد، باید حول تقاضای بازار کار باشد.

وی چند محور اساسی را عامل توسعه کشور معرفی کرد و گفت: توسعه دانشگاه باید حول محور برنامه‌های توسعه کشور، طرح های توسعه ملی، استعدادها و پتانسیل های محلی، نوآوری و تامین نیازهای محلی و ملی انجام گیرد. به خصوص دانشگاه‌هایی که در استانها فعال‌اند باید در مسیر طرح‌های توسعه استانی، منطقه‌ای و ملی عمل کنند.

دبیر شورای سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاداسلامی گفت: اگر دانشگاه‌های مرزی ما در زمینه صادرات و واردات فعال باشند، توسعه واقعی اتفاق می‌افتد، بنابراین هر استانی مطابق با استعدادهای موجود در آن می‌تواند توسعه یابد.

وی با بیان اینکه امروزه ما با تهدیدهای بسیاری مواجه هستیم که کیان دانشگاه را تهدید می کند، گفت: اگر در کنار آموزش، به بعد اقتصاد نیز اهمیت بدهیم و تنها درآمدحاصل از شهریه را ملاک کار خود قرار ندهیم، هم خود را از این تهدیدها رها می کنیم و هم به پایداری بیشتری خواهیم رسید.