انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تلاش روسیه برای افزایش تحقیقات دانشگاهی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دولت روسیه تلاش می‌کند با افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های ملی، جایگاه علمی این کشور را در جهان ارتقاء دهد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گزارش جدید موسسه «تامسون رویترز» که رتبه جهانی دانشگاه‌ها را اعلام می‌کند آمده است: روسیه از نظر علمی پشت سر بسیاری از کشورهای موسوم به «گروه 20» است. آمارها نشان می‌دهد طی دهه گذشته سهم مقالات روسی در شبکه جهانی پایگاه داده‌های عملی از سه درصد به 2.1 درصد کاهش یافته که این مقالات نیز از سوی محققان و دانشمندان خارجی با بی‌توجهی روبرو می‌شوند.

محققان دانشگاهی روسی در سال 2012 میلادی 26 هزار و 503 مقاله در نشریات بین‌المللی منتشر کرده‌اند که این رقم در مقایسه با ظرفیت و تاریخ علمی این کشور بسیار ناچیز است. البته آمارهای سال 2013 میلادی هنوز در دست نیست اما بنابر اعلام تحلیلگران علوم و آموزش روسیه، آمار سال 2013 میلادی نیز با آمار سال قبل از آن برابری می‌کند. با توجه به این حقیقت که میزان ارجاعات به مقاله‌های روسی حدود 19 درصد پایین‌تر از میانگین جهانی است، وضعیت فوق بحرانی‌تر می‌شود. در میان مقالاتی که بیشترین ارجاع‌ها به آنها داده شده‌اند مقالات فیزیک، فضانوردی، ریاضیات و شیمی به چشم می‌خورند.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز، در سال 2000 میلادی دولت روسیه مبلغ 500 میلیون دلار به منظور سرعت بخشیدن به فعالیت‌های علمی به ویژه در دانشگاه‌های مطرح اختصاص داد. این مبلغ تا سال جاری میلادی (2014) به 10 میلیارد دلار افزایش یافت. با این حال تعداد انتشارات و مقالات چاپ شده از سوی محققان به ویژه استادان دانشگاهی تنها 5 درصد افزایش یافت این در حالی‌ که است در چین شاهد افزایش 820 درصدی و در آلمان شاهد افزایش 51 درصدی انتشارات علمی محققان دانشگاهی هستیم.

دلیل اصلی این مساله کمبود نشریات بین‌المللی باکیفیت در دانشگاه‌های روسیه و همینطور تمرکز دانشگاه‌های مطرح این کشور روی چند رشته خاص نظیر ریاضیات و فیزیک است در حالی‌ که در حال حاضر رشته‌هایی مثل زیست‌شناسی و پزشکی سهم بالایی از انتشارات و مقالات جهانی را به خود اختصاص می‌دهند.

با این وجود به دنبال تاکیدهای مکرر «دیمتری ایوانف»، وزیر آموزش و علوم روسیه بر توجه دولت به تبدیل دانشگاه‌های ملی به مراکز تحقیقاتی، این وضعیت تاحدودی تغییر کرده است. در میان برنامه‌های دولت برای تحقق این اهداف افزایش 200 درصدی حقوق استادان، احداث آزمایشگاه‌های مجهز برای تحقیقات موردنظر و اختصاص بورسیه‌های هنگفت به منظور جذب محققان برجسته جهان در دانشگاه‌های روسیه را می‌توان نام برد. دولت روسیه قصد دارد تا سال 2015 میلادی سهم این کشور را در مقالات علمی جهانی به 2.44 درصد افزایش دهد.

منبع:ایسنا