انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تعبیر درست از مفاهیم دینی باعث جلب مشارکت همگان می‌شود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه تعبیر درست از مفاهیم دینی باعث جلب مشارکت همگان می‌شود، گفت:‌ امر به معروف و نهی از منکر موجب تعالی کشور است اما متاسفانه بخشی از این امر که امر به معروف است به فراموشی سپرده شده و بخش دیگر که نهی از منکر است با سوء تعبیر مواجه شده است که موجب کاهش مشارکت شده است.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید ضیاء هاشمی با سخنرانی در اولین همایش دانشجویی تجلیل از برترین‌های حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: این‌چنین فعالیت‌های دانشجویی ما را به شکوفایی استعدادها امیدوار می‌کند و استعدادهای سرشاری که در دانشگاه‌ها وجود دارد بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم. برگزاری چنین همایشی نه وظیفه دانشجویان است و نه تکلیف آنها بلکه یک احساس ضرورتی است که آنها احساس کرده‌اند تا با الگوسازی و تشویق به کار خیر که مصداق کار خیر است راه را برای تداوم این مسیر باز کنند.

وی افزود: در جامعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری وجود دارد که اگر به درستی شناسایی شوند و پیوند درستی با نیازهای جامعه برقرار شود افق مناسب‌تری را می‌توانیم پیش روی خودمان ترسیم کنیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به اینکه اگر مفاهیم دینی به درستی معنا شوند آنگاه به زوایای مخفی فرهنگ غنی‌مان پی خواهیم برد، افزود: امر به معروف و نهی از منکر موجب تعالی کشور و جلب مشارکت همگان می‌شود. متاسفانه بخشی از این امر به فراموشی سپرده شده و بخشی دیگر با سوء تعبیر مواجه است.

هاشمی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی باری است که بر دوش هر انسان مسلمان و متعهدی سنگینی می‌کند، افزود:‌ مسئولیت اجتماعی مساله ای است که کمتر به آن توجه شده است. همه ما نسبت به وظیفه‌ای که داریم نه تنها مسئولیت قانونی بلکه مسئولیت شرعی و دینی داریم. جامعه مطلوب دینی این است که همگان نسبت به هم مسئولیت دارند. اگر بپذیریم که باید ترجمان درستی از آموزه‌های دینی داشته باشیم مطمئنا می‌توانیم برای تحقق فرهنگ مطلوب راه خود را پیدا کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه هر شهروند یک سری حقوق و وظایفی دارد، گفت: اگر هرکس به عنوان شهروند جایگاه خود را پیدا کند و حقوق و مسئولیت‌های خود را بشناسد خواهیم دید که این حقوق و وظایف با یکدیگر متناظر است. یک شهروند حق دارد که زندگی خوبی داشته باشد و از حمایت قانون و دولت برخوردار باشد. این حق ماست که زندگی آرام و امنی داشته باشیم. در مقابل موظفیم که تابع قانون باشیم و در چارچوب اخلاق عمل کنیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر اینکه اگر هر شهروند حقوق و مسئولیت‌های خود را بشناسد شاهد یک جامعه مدرن اسلامی خواهیم بود، اظهار کرد: مدرنیته و اسلام در نگاه ما منافات با یکدیگر ندارند. اگر درک درستی از آموزه‌های دینی داشته باشیم می‌توانیم مدرنیته و اسلام را در کنار یکدیگر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه مردم ما قدرشناس هستند به شرط آنکه ما وظایف خود را بشناسیم، افزود: اگر ما مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی بشناسیم این نسل جوان که به سادگی آنها را به عنوان اتهامات متهم می‌کنیم، بسیار هم قدرشناس خواهند بود. نسل جوان قدرشناس کسانی خواهد بود که در جایگاه خودشان مسئولیت‌شناس هستند.

هاشمی با بیان اینکه هر انسان علاوه بر من فردی یک من جهانشمول نیز دارد، اظهار کرد: انسان نمی‌تواند نسبت به وقایع اجتماعی بی‌تفاوت باشد چرا که ما تحت تاثیر اجتماع هستیم و آنها مسیر جامعه را مشخص می‌کنند بنابراین برای استیفای حق خود باید در جامعه به ایفای نقش بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه عبارت است از جامعه‌ای که حقوق خود را بشناسد و برای استیفای آن تلاش کند، اظهار کرد: شناخت حق و تلاش برای استیفای آن جزء شاخص‌های توسعه‌یافتگی است. اگر ظلم را نپذیریم، چه ظلم داخلی و چه ظلم خارجی و ظلم نکنیم چه به نزدیکان و چه به دوران و عدالت را به عنوان اصل اساسی اخلاق رعایت کنیم به توسعه‌یافتگی می‌رسیم.

وی با اشاره به تجلیل از برترین‌های مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: کسانی که امروز از آنها تجلیل می‌شود نشان داده‌اند که در حوزه خودشان منشا اثر بوده‌اند. کسانی که در حوزه آموزش، سلامت، خانواده، هنر و محیط زیست نشان داده‌اند که می‌توانند مثمر ثمر واقع شوند. این حرکت می‌تواند آغاز یک راه باشد و دانشجویان دغدغه‌های خود را در حوزه‌های مختلفی همچون سلامت، پیشرفت علم و تامین نیاز نیازمندان پی‌گیری کنند.

وی با تشکر از شورای شهر و شهرداری به عنوان سازمان‌هایی که در عرصه مسئولیت‌های اجتماعی تاثیرگذار بودند، گفت: امیدواریم عرصه خیرین مدرسه‌ساز گسترش پیدا کند تا به خیرین دانشگاه‌ساز برسیم چرا که کشور توسعه یافته کشوری است که دانشگاه‌های توسعه یافته داشته باشد.

به گزارش ایسنا اولین همایش دانشجویی تجلیل از برترین های حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با حضور مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران، سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم، مناف هاشمی معاون وزیر ورزش و جوانان، شجاع پوریان معاون اجرایی شورای شهر تهران، حافظی رییس کمیسیون سلامت و خدمات اجتماعی شورای شهر، رحمان‌دوست نماینده مجلس شورای اسلامی و هنرمندانی همچون افسانه بایگان در تالار ابن‌سینای دانشگاه تهران برگزار شد.

منبع:ایسنا