انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: رییس دانشگاه اصفهان: آیین نامه ارتقاء باید بازنگری شود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رییس دانشگاه اصفهان گفت: باید با نظرات سیاستگذاران نقشه راه را تدوین کرد تا در نهایت شروعی باشد برای بازنگری در آیین نامه‌ها و ابزارهای علم سنجی که مطمئنا می‌تواند راهگشای ما برای جلوه علمی بهتر کشور باشد.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه اصفهان، دکترهوشنگ طالبی درهمایش ملی سنجش علم اظهارکرد: علم سنجی بر روی عملکرد فردی و اجتماعی در کشور تاثیرگذار است؛ در بعد فردی به جهت اینکه اساتید و دانشگاهیان در جهت این سنجش، برنامه‌هایشان را تدوین کنند و در بعد اجتماعی به جهت اینکه دستگاه‌ها و مراکز آموزشی این فعالیت‌ها را جهت می‌دهند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در کشور سیاست‌ها و اهمیت‌ به جایگاه علم در ابعادی مانند تولید محصولات علمی به صورت مقاله و کتب نمود پیدا کرد، افزود: در مقطعی جهت گیری‌هایی که شکل گرفت نشان داد که چقدر تولیدات علمی چاپ شده در ISI در کشور رشد داشته است.

وی ادامه داد: این واقعیت نشان داد که چه پتانسیل علمی بالایی در کشور وجود دارد و اگر مسئله‌ای به عنوان شاخص مطرح شود آن شاخص به شدت افزایش پیدا می‌کند و خوشبختانه کشور به سرعت در این زمینه مسیر ترقی را طی کرد و رتبه‌های علمی را بهبود بخشید و در جایگاه نسبتا مناسبی قرار گرفت.

طالبی با بیان اینکه بین اندیشمندان اختلاف نظر است که آیا سنجش علم محدود به مقالات ISI است یا نه، افزود: قبل از این مسئله سال‌ها بحث ارتقای اعضای هیئت علمی مطرح بوده و در این راستا آیین نامه‌ای تدوین شده که به نظر می‌رسد هنوز هم شاخص‌ها به لحاظ محتوا در همین جهت است و تنها در تعداد ماده تغییر کرده است.

وی ادامه داد: زمان آن رسیده که یک بازنگری و بازبینی در آیین نامه ارتقا صورت پذیرد تا شاخص‌های جدیدی را مطرح کنیم که در جهت پیشرفت علمی کشور باشد و با وزن دهی شاخص‌های مختلف در نهایت معیاری برای اندازه گیری تعیین کنیم.

طالبی با بیان اینکه امروزه ضرورت سنجش و اندازه گیری احساس می‌شود، اضافه کرد: باید ابزاری برای اندازه گیری متناسب پیدا کنیم که با زیست بوم ما هماهنگی داشته باشد و در عین حال هماهنگ با ارزیابی‌های علمی در دنیا رقابت‌مان را به منصه ظهور گذاشته تا در نهایت جایگاه واقعی‌مان را نشان دهیم.