انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تغییر نحوه عملکرد بیمارستان‌های آموزشی شهیدبهشتی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح نحوه اجرای طرح تجمیع بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه تاکید کرد: البته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برنامه‌ای برای خروج بیمارستان‌ها از فرایند آموزش ندارد.

دکتر صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به طرح تجمیع بیمارستان‌های آموزشی که از سوی وزارت بهداشت مطرح شده است گفت: طرح تجمیع بیمارستان‌های آموزشی ایده خوبی است که شکل‌گیری آن زمان‌بر بوده و اجرای آن مشکلات خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای 12 بیمارستان آموزشی در سطح شهراست، تصریح کرد: البته در برخی از این بیمارستان‌ها تنها بخش‌هایی به آموزش دانشجویان اختصاص داده شده است و سایر بخش‌ها تنها فعالیت درمانی انجام می‌دهند.

وی طرح تجمیع بیمارستان‌های آموزشی را طرحی زمان‌بر دانست و افزود: برنامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با اجرای این طرح استفاده از بیمارستان‌های آموزشی بزرگ جهت آموزش دانشجویان در مقاطع مختلف و تجمیع بخش‌های آموزشی- درمانی پراکنده در قالب این بیمارستان‌هاست.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برای افزایش کارایی و هم‌افزایی بین بخش‌های آموزشی- درمانی پراکنده در بیمارستان‌های آموزشی شهید بهشتی این بخش‌ها در قالب چند بیمارستان بزرگ این دانشگاه تجمیع می‌شوند که این امر به افزایش هم‌افزایی بین بخش‌های آموزشی- درمانی مختلف نیز کمک می‌کند.

صدوقی با اشاره به اینکه طرح تجمیع بیمارستان‌های آموزشی در سایر شهرهای کشور آسان‌تر اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: در سایر شهرها و استان‌ها فضا و امکانات مناسب‌تری برای تجمیع بیمارستان‌های آموزشی وجود دارد در حالی‌که بحث کمبود فضا یکی از مشکلات مطرح در شهر تهران است.

هیچ یک از بیمارستان‌های دانشگاه شهید بهشتی از فرایند آموزشی خارج نمی‌شود
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این دانشگاه حدود 5 تا 6 بیمارستان بزرگ آموزشی دارد تصریح کرد: البته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برنامه‌ای برای خروج سایر بیمارستان‌ها از فرایند آموزش ندارد بلکه تصمیم گرفته شده است که بیمارستان‌های آموزشی کوچک‌تر که دارای بخش‌های محدودی هستند به عنوان بیمارستان‌های فوق تخصصی در یک حوزه فعالیت کنند.

وی با اشاره به حضوردانشجویان در مقاطع مختلف دوره استاژری، انترنی، رزیدنتی، فلوشیپ و فوق تخصصی در بیمارستان‌های آموزشی، ادامه داد: براین اساس دانشجویان دوره‌های انترنی و رزیدنتی می‌توانند در بیمارستان‌های آموزشی بزرگتر که بیشتر عمومی هستند آموزش ببینند و فراگیران دوره‌های فلوشیپ و فوق تخصصی نیز در بیمارستان‌های آموزشی کوچک و فوق‌تخصصی فعالیت کنند که این مساله با توجه بیشتر به آموزش دوره‌های undergraduate طراحی خواهد شد.

احداث پردیس شماره دو بهبود کیفیت آموزشی را در پی دارد
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این دانشگاه دارای 12 دانشکده پراکنده در سطح شهر است گفت: برنامه تجمیع دانشکده‌های علوم پزشکی شهید بهشتی در قالب دو پردیس می‌تواند به افزایش هم‌افزایی بین دانشکده‌ها و درنتیجه بهبود کیفیت آموزشی بیانجامد.

صدوقی با اشاره به اینکه پراکندگی دانشکده‌های علوم پزشکی مشکلاتی را از لحاظ فضا، بهره‌وری و مدیریتی به وجود می‌آورد اظهار کرد: خواسته بسیاری از استادان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تجمیع دانشکده‌های این دانشگاه در قالب یک پردیس بوده‌اند که با پی‌گیری‌های صورت گرفته طرح تجمیع دانشکده‌ها و احداث پردیس شماره دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توافقات اولیه کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه تجمیع گروه‌های آموزشی در قالب یک دپارتمان می‌تواند به افزایش رضایت استادان و دانشجویان و همچنین بهره‌وری امکانات آموزشی کمک کند افزود: در صورتی که دانشکده‌های پراکنده در قالب پردیس شماره دو فعالیت کنند برای گروه‌های مشترک این دانشکده‌ها می‌توان یک دپارتمان آموزشی طراحی کرد که به تمام دانشجویان این پردیس خدمات آموزشی مناسب ارائه کند.