انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: "آب"، خوابگاه دانشجویی را به خواب تابستانی می‌برد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
این روزها اصفهان مساوی است با بی آبی؛ کمبودی که گویا دودش به چشم دانشجویان خوابگاهی هم رفته و قرار است درهای خوابگاه‌ها را هم ببندد. خوابگاه‌هایی که به خودی خود تابستان‌ها از خیل دانشجویان خالی می‌شود و فضایی مناسی را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی رقم می‌زند که به دور از فضای همیشه شلوغ و اتاق‌های انباشته از دانشجو با فراغ خاطر به تکمیل پایان نامه بپردازند یا به کارهای پژوهشی مشغول باشند یا آنهایی که می‌خواهند برای اتمام هر چه زودتر درسشان ترم تابستانی داشته باشند. گویا امسال قرار است که درهای خوابگاه به روی دانشجویان بسته شود و خوابگاه‌ها به خواب تابستانی واقعی بروند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، تعطیلی خوابگاه‌ها در تابستان اعتراض بسیاری از دانشجویان را که در ایام تعطیلات هم به خوابگاه نیاز دارند به دنبال داشته است و در این راستا حتی نامه‌ای هم به مسئولان دانشگاه اصفهان نوشته‌اند که تاکنون 300 نفر از متقاضیان خوابگاه تابستانه آن را امضا کرده‌اند.

مسؤولان دانشگاه به قولشان عمل نمی‌کنند
ابراهیم صادقی، دانشجوی کارشناسی ارشد از معترضان به تعطیلی خوابگاه در تابستان است و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای کارکردن روی پایان نامه‌هایشان در تابستان برنامه‌ریزی کرده‌اند و به همین دلیل نیاز به خوابگاه تابستانی دارند.

این دانشجو می‌افزاید: ما همیشه با خوابگاه مشکل داشتیم. من در سال 91 وقتی وارد دانشگاه شدم و در زمینه خوابگاه بلاتکلیف بودیم دوماه اول ورودم را در مسجد و خوابگاه خودگردان سرگردان بودیم و با پیگیری از ادارات مختلف مانند کمیته امداد، اتاق چهار نفره به ما دادند.

این دانشجوی ارشد جغرافیا می‌گوید: با اینکه اتاق چهارنفره بود سال گذشته برخی شب‌ها 12 نفر از دانشجویان به علت نداشتن اتاق در اتاق ما می‌خوابیدند.

وی کیفیت نداشتن غذا و مطابق نبودن غذای سرو شده با برنامه غذایی، کم کاری در بهداشت خوابگاه‌ها و بدرفتاری برخی از نگهبانان را از مشکلات خوابگاه دانشجویی می‌داند و اضافه می‌کند: برای رفع این مشکلات به مسؤولان دانشگاه مراجعه شده اما آنها تنها قول می‌دهند ولی عمل نمی‌کنند.

بی‌آبی یا هتل دانشجویی؟!
حسن نامدار نیز که دانشجوی ساکن در خوابگاه دانشجویی دانشگاه اصفهان است، با اشاره به وضعیت نامعلوم خوابگاه تابستانه می‌افزاید: بهانه مسؤولان بحران آب شهر اصفهان است در صورتی که جمعیت متقاضیان خوابگاه تابستانه 400 تا 500 نفر است که در مقابل جمعیت اصفهان زیاد نیستند.

وی با بیان اینکه آب دانشگاه از چاه تامین می‌شود،ادامه می‌دهد: مسؤولان برای رفع مشکل متقاضیان خوابگاه تابستانه، پیشنهاد اقامت در هتل دانشجویی را داده‌اند که قیمت آن سه برابر قیمت خوابگاه دانشجویی است واین سوال برای ما به وجود آمده که اگر آب نیست چطور برای هتل دانشجویی آب تامین می‌شود؟!

این دانشجو ارشد تربیت بدنی می‌گوید: از نگاه ما دانشگاه می‌خواهد در آمد بیشتری کسب کند، مشکل کمبود آب نیست.

وی با اشاره به دلیل نیاز خود به خوابگاه تابستانه خاطرنشان کرد: دانشجویان ارشد برای تکمیل پایانامه به منابع دانشگاه نیاز دارند و اگر نتوانند در تابستان پایانامه خود را تکمیل کنند و فارغ التحصیل شوند باید برای ترم بعدی شهریه شبانه پرداخت کنند و دانشجویان پسر نیز شش ماه از خدمت سربازی عقب می‌مانند و به دلیل عدم فارغ التحصیلی از فرصت‌های استخدامی که بیشتر در پاییز و زمستان اعلام می‌شود، دور می‌مانند.

روزانه 3 تا 4 ساعت آب خوابگاه ها قطع است
دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه اصفهان می‌گوید: خوابگاه تابستانه نیاز اساسی دانشجویان است.

جعفر مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، در پاسخ به مشکلات اساسی دانشجویان خوابگاهی، با اشاره به کمبود آب در استان اصفهان ادامه می‌دهد: به دلیل کم آبی مسؤولان دانشگاه تصمیم گرفته‌اند خوابگاه تابستانه دانشجویی را تعطیل کنند.

وی می‌افزاید: روزانه هم به مدت 3 تا 4 ساعت آب خوابگاه‌ها قطع است که دلیل آن را فرسودگی لوله کشی ساختمان خوابگاه‌ها عنوان شده است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه اصفهان کیفیت پایین غذا و کمبود اتوبوس برای ساعات پیک حمل و نقل را از مشکلات دانشجویان دانشگاه اصفهان دانست.

مرادیان با بیان اینکه کیفیت نظافت خوابگاه‌های فهمیده و علم الهدی ضعیف است، می‌گوید: پاسخ مسؤولان در قبال این مشکل نبود پرسنل نظافتچی عنوان شده است.

کمبود آب معضل خوابگاه‌ها است
معاون دانشجویی دانشگاه اصفهان کمبود آب را معضل خوابگاه‌های دانشگاه اصفهان می‌داند و می‌گوید: کمبود آب دلیل قطعی آب خوابگاه‌ها در ساعت‌هایی از روز است.

علی اکبر کجباف در گفت‌و گو با خبرنگارایسنا منطقه اصفهان، با اشاره به تصمیم احتمال تعطیلی خوابگاه‌های تابستانه می‌افزاید: با کمبود آب و عدم آبرسانی به طبقات بالایی خوابگاه‌ها مواجه هستیم و این موضوع در حال بررسی است، اما تا کنون تصمیمی گرفته نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل بالا بودن تعداد دانشجویان در اتاق‌های خوابگاه‌ها دانشگاه اصفهان می‌گوید: ظرفیت اتاق‌ها دو نفره، چهار نفره و شش نفره است که اتاق‌های شش نفره برای دانشجویانی است که در رفت و آمد هستند.

کجباف در پاسخ به دلیل ضعف خدمات نظافتی در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه اصفهان نیز می‌افزاید: بازنشستگی نیروهای خدماتی و مشکلات از کار افتادگی برخی از آنها و نیز منع استخدام نیروی جدید با توجه به قانون دولت موجب مشکلاتی در زمینه خدمات رسانی بهتر به خوابگاه‌ها شده است. در این مورد با مسئولان دانشگاه صحبت شده و قرار است مساعدت‌های لازم انجام شود.