انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه آزاد، ملک طِلق خداست/هیچ‌کس جز مردم از منافع این دانشگاه سود نمی‌برد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رئیس هیأت امنا و مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه "دانشگاه آزاد اسلامی ملک طِلق خداست"، اظهار کرد: هیچ‌کس سهمی در دانشگاه آزاد ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم سی‌ودومین سالروز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه "دکتر میرزاده دانشگاه آزاد اسلامی را پس از یک دوره عقب‌گرد، به مسیر اصلی خود برگرداند"، گفت: خیلی خوشحالم که امروز دانشگاه با مدیریت شایسته دکتر میرزاده، در مسیر اصلی خود قرار دارد. در دوره جدید دقت شده که برنامه‌ها در حد امکانات و نیازهای جدی جامعه طراحی شود و امیدواریم بتوانیم وعده‌هایی را که داده‌ایم، با تدبیر مدیران دانشگاه آزاد اسلامی که شما حاضران هم جزئی از آن هستید، به بهترین نحو اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه "ما در اوایل انقلاب می‌دانستیم که جامعه در زمینه تحصیلات عالی مشکلات زیادی دارد و خیلی عقب است"، به تأسیس دانشگاه آزاد برای حل این مشکل اشاره کرد و افزود: اینکه دانشگاه تا به امروز توانسته با موفقیت کار خود را پیش ببرد، نشان می‌دهد که چه زحماتی برای راه دشواری که طی کرده‌ایم، کشیده شده است. این دانشگاه با هدف خدمت به مردم و کسب رضای خدا تأسیس شد و هیچ هدفی جز این نبود. کسانی که این کار را شروع کردند متشکل از سران قوا در آن مقطع زمانی، آقای دکتر جاسبی، مرحوم حاج سیداحمدآقا خمینی، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور وقت بودند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام ادامه داد: گاهی مسائلی مطرح می‌کنند که من در جواب باید بگویم دانشگاه در طول دوران فعالیت خود هیچ‌گاه از منابع دولتی استفاده نکرده و اگر جایی یا زمینی برای دانشگاه در نظر گرفته شده، یا پول آن به قیمت روز پرداخت شده است یا مردم زمین را به دانشگاه هدیه دادند.

هاشمی رفسنجانی همچنین تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، ملک طِلق خداست و هیچ‌کس در آن سهمی ندارد و تنها کسانی که در این دانشگاه فعالیت می‌کنند، به اندازه فعالیتشان حق خود را دریافت می‌کنند و حتی برخی با وجود کار در این دانشگاه، سهمی دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: کسانی که این دانشگاه را تأسیس کردند، به دنبال سهم نبودند و هدفشان این بود که جامعه را از جهل طولانی و خطرناکی که در آن قرار داشت، خارج کنند و با عشق و علاقه و بدون هیچ چشم‌داشتی، مسئولیت قبول و مردم نیز به آنها کمک کردند. وقتی کاری را اقیانوس بزرگ ملت انجام می‌دهد، دوام و برکت پیدا می‌کند؛ اتفاقی که برای دانشگاه آزاد اسلامی هم افتاد. در پیروزی انقلاب اسلامی نیز این مردم بودند که توانستند طلسم شاه را بشکنند. جنگ را هم مردم حمایت کردند و البته نباید نقش نیروهای مسلح را نادیده گرفت.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به برخی مخالفت‌ها با تأسیس دانشگاه آزاد، یادآور شد: دانشگاه آزاد در زمانی تأسیس شد که تفکراتی وجود داشت که با فعالیت بخش خصوصی در این حوزه مخالف بودند اما امام(ره) با حمایتی که از این دانشگاه کردند، راه فعالیت این دانشگاه را هموار ساختند. این دانشگاه از دولت کمکی دریافت نمی‌کند و متعلق به بخش خصوصی است؛ هرچند همانطور که گفتم، هیچ‌کس به‌غیر از مردم، از منافع آن سود نمی‌برد.

رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به بازدیدش از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه که در حاشیه این مراسم برپا بود، گفت: هرچند زمان کمی برای بازدید از این نمایشگاه داشتم اما دستاوردهایی که در اینجا دیدم، بسیار جالب بود و حتی پژوهش‌هایی که برخی دانشجویان از مناطق دوردست برای ارائه آورده بودند، جلب توجه می‌کرد مثل محصولی که یک دانشجو از شهر مرزی سراوان آورده بود یا یک بازوی مکانیکی که دانشجویی از سنندج ارائه کرده بود که می‌تواند ارزش تجاری بالایی داشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت فعالیت این دانشگاه در تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی، افزود: بسیاری از این پژوهش‌ها ارزش تجاری دارند و حتی بیگانگان از آنها بهره‌برداری می‌کنند. این در حالی است که این پژوهش‌ها در آزمایشگاه‌های ما خاک می‌خورند و نمی‌توانیم از آنها بهره‌برداری کنیم. دانشگاه آزاد باید در این زمینه فعال شود و با توجه به وسعتی که دارد، در مسیر تجاری‌سازی آنها گام بردارد. در بودجه امسال دانشگاه نیز وام‌هایی برای دانشجویان و اساتیدی که در این زمینه فعال هستند، در نظر گرفته شده که بتوانند با پشتوانه مالی دانشگاه، کارهایشان را به نتیجه برسانند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: اگرچه برخی مسائل در دو سال اخیر، برنامه‌های دانشگاه را عقب انداخت، اما از نظر کمّی به جای خوبی رسیده‌ایم و در این دوره از فعالیت دانشگاه، باید بر روی کیفیت دانشگاه متمرکز شویم.

وی با تأکید بر لزوم حل مشکلات کشور با پرداختن به پژوهش‌ها در دانشگاه آزاد، گفت: هم‌اکنون ما در جامعه با مشکل اشتغال مواجهیم و این عیب و عار بزرگی است که با این همه جوان و منابع زیاد، با مسأله بیکاری جوانان روبرو هستیم. دانشگاه آزاد می‌تواند با پرداختن به پژوهش‌های دانش‌بنیان، کشور را در حل این مشکل کمک کند.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، به مشکلات درمان در کشور نیز اشاره کرد و افزود: بسیاری از مناطق دورافتاده در کشور هستند که پزشک به آنجا نمی‌رود و دولت نیز در این زمینه محدودیت دارد. دانشگاه آزاد می‌تواند با توجه به حضور خود در این مناطق، مراکز پزشکی و خدمات درمانی ایجاد کند و مشکلات کشور را برطرف سازد. در این زمینه آقای دکتر لاریجانی فعال شده‌اند و در حال انجام کارهای بزرگی هستند. به عنوان مثال همین بیمارستانی که کنار این دانشگاه تأسیس شده، در صورتی که فعال شود، یکی از بهترین بیمارستان‌های تهران خواهد بود.

وی افزود: البته متأسفانه هنوز هم در زمینه پزشکی به ما مجوز برخی رشته‌ها را نمی‌دهند و این نشان می‌دهد که مخالفت‌ها با دانشگاه آزاد از ابتدای تأسیس تاکنون همچنان ادامه دارد؛ هرچند که قانونی در حال تصویب در مجلس است که می‌تواند مجوز برخی رشته‌ها را به ما بدهد، اما ما خواهان کسب توافق در این زمینه هستیم.

هاشمی رفسنجانی در همین راستا تاکید کرد: اگر بتوانیم طبق برنامه کیفیت دانشگاه را ارتقا دهیم، در کشورهای دیگر نیز واحدهای خود را تأسیس خواهیم کرد و از نظر کیفیت، به یکی از دانشگاه‌های بزرگ منطقه‌ای خواهیم رسید.

وی خطاب به بزرگان دانشگاه آزاد نیز گفت: تنها به دنبال کسب رضایت خدا، عظمت انقلاب، جامعه و مردم باشید. قرآن به ما می‌آموزد که علم از اهمیت بسیاری برخوردار است. حتی در سوره علق، بعد از خلقت و خدا، علم مورد اهمیت قرار گرفته شده است. در نتیجه به فعالیت علمی و ارتقای کیفی این دانشگاه اهمیت دهید.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به برنامه‌های میرزاده در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: دکتر میرزاده در سخنان خود به صورت گذرا برنامه‌های مهم دانشگاه را بیان کردند در حالی که جا داشت خیلی مفصل‌تر و بیشتر در این باره صحبت شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان با تبریک به مناسبت قرار داشتن در آستانه مبعث پیامبر(ص)، گفت: امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های آینده بتواند به اهداف بزرگ خود دست پیدا کند.