انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه گلستان و مشکل کمبود فضا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رئیس دانشگاه گلستان گفت: ساماندهی وضعیت فعلی در بخش‌های هیئت علمی، کیفیت و فضای فیزیکی در اختیار، از اولویت‌های دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فرهاد یغمایی، رئیس دانشگاه گلستان، درنشست خبری با خبرنگاران افزود: این مرکز عالی بیش از 3400 دانشجو دارد که متاسفانه با توجه به این تعداد، فضای کافی در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه دانشگاه گلستان به عنوان ثمره 50 سال آموزش عالی در استان گلستان و در راستای گسترش آموزش عالی در کشور شکل گرفت، ادامه داد: این دانشگاه در سال 1387 با تفکیک سه دانشکده علوم، علوم انسانی و فنی و مهندسی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان شکل گرفت.

یغمایی به وجود چهار دانشکده در دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تعداد کل دانشجویان که به بیش از 3400 نفر می رسند، تعداد 300 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 32 نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه گلستان با بیان اینکه این دانشگاه 21 گروه آموزشی دارد، تصریح کرد: دانشگاه در28 رشته گرایش مقطع کارشناسی، دو رشته مقطع کارشناسی ناپیوسته، 20 رشته گرایش کارشناسی ارشد و چهار رشته در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد.

وی با اشاره به میزان فضای در اختیار دانشجو در کشور که حدود 5/5 متر تعیین شده است، عنوان کرد: در حال حاضر این فضا در اختیار دانشجویان قرار ندارد و به همین دلیل حضور اساتید و دانشجویان در شرایط نامناسبی انجام می شود.

رئیس دانشگاه گلستان با بیان اینکه زمینی جهت سایت اصلی دانشگاه در شهر سرخنکلاته در نظر گرفته شده است، گفت: امیدواریم فضایی درخور دانشجویان و مسائل آموزشی، از سوی وزارتخانه و استانداری در اختیار دانشگاه گلستان گذاشته شود تا خروجی‌های مناسب هرچه زودتر بدست آیند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط و امکانات اولیه که همان هم در اختیار نیست، امکان گسترش رشته‌های بیشتر را نداریم.

یغمایی به زمین ساختمان دانشکده فنی و مهندسی در خیابان الغدیر اشاره کرد و افزود: دانشجویان با رتبه‌هایی خوب جذب این دانشگاه می‌شوند، اما پس از ورود به دلیل ناهمخوانی بین سلایق و انتظارات دانشجویان که به حق است و شرایط نابسامانی که اکنون وجود دارد، دلخوری‌ها و اعتراضاتی پیش می‌آید.

وی با اشاره به تفکیک دو دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی و دانشگاه گلستان، خاطرنشان کرد: تفکیک این دو دانشگاه به خوبی و به طور دقیق رخ نداده و به همین دلیل اکنون وضعیت دانشگاه، وضعیت مناسبی نیست.

رئیس دانشگاه گلستان ارائه راهکارهایی جهت سازندگی و بهبود شرایط موجود را کارساز دانست و افزود: باید روسا و مسئولینی که برای دانشگاه در نظر گرفته می‌شوند، بومی و از بافت خود دانشگاه باشند.

وی با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، خاطرنشان کرد: بنای کار ما فردی نیست، بلکه مجموعه اعضا باید داخل شوند و در کنار ارائه مدیریت جهادی، عزم ملی در قشر دانشگاهی به وجود آید، زیرا در غیر این صورت موفقیت در برنامه‌ها حاصل نخواهد شد.

یغمایی ضمن تاکید بر کارگروهی، ادامه داد: نظر ما بر این است که اگر قرار است شرایطی ایجاد شود و یا قانونی وضع شود، باید با همفکری و همراهی کل مجموعه این اتفاقات رخ دهد، چون در این صورت، رضایتمندی بیشتری حاصل خواهد شد.

رئیس دانشگاه گلستان ادامه داد: علاوه بر دقت در آوردن رشته‌های مختلف برای دانشگاه، باید تلاش کنیم ضمن تدارک و ارائه برنامه‌هایی مناسب، جذب افرادی با صلاحیت و متخصص داشته باشیم.

وی اظهارداشت: اگرکارهایی که ارائه می‌دهیم کیفیت نداشته باشند، نارضایتی به وجود خواهد آورد، به همین جهت تقویت جذب اساتید و ارائه مسائل آموزشی از اولویت‌های ما است.

یغمایی ساماندهی وضعیت فعلی در بخش‌های هیئت علمی، کیفیت و فضای فیزیکی را از دیگر اولویت‌ها نام برد و عنوان کرد: شاید اکنون به دلیل عدم شرایط مناسب، زمان مناسبی برای فکر کردن به توسعه نباشد و این مهم زمانی به وقوع خواهد پیوست که بسترهای مناسب وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه گلستان بیان داشت: باید در بخش هیئت علمی، رشته‌های ارشد و غیره اقداماتی با فوریت انجام گیرد و ساماندهی فضای فیزیکی در رأس دیگر مسائل است، زیرا تا زمانی که فضای کافی در اختیار نباشد، بقیه شرایط هم به جایگاه اولیه خود باز می گردند.

وی ادامه داد: تاکنون عقد قراردادهایی در راستای تجاری سازی علوم صورت گرفته تا بتوانیم در سایه آن، کارها و محصولات دانشگاه را به بیرون عرضه کنیم.

یغمایی با اشاره به اینکه در تولید مقالات در جایگاه 17 جهان قرار داریم، افزود: متاسفانه در تبدیل علم به ثروت، رتبه 88 را به خود اختصاص داده ایم.

رئیس دانشگاه گلستان تصریح کرد: این مهم یعنی مقالات تولیدی ما در کشور، به سمت تولید ثروت نمی روند و بر کاغذ باقی می مانند، در حالی که باید راه‌های تبدیل مقالات به ثروت تقویت و فراهم شود.