انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: استاد دانشگاه تهران: نبود خود‌شناسی، عامل بدحجابی است
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه وقتی کسی به خود‌شناسی نرسید هیچ‌گاه قدر، منزلت، کرامت و قداست خود را نمی‌شناسد، گفت: انسان با خود‌شناسی است که می‌فهمد حجاب و عفاف و رعایت حریم و حدود عقلانی در گفتار و رفتار نشانه زیبایی اوست.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه لرستان، محمد جعفرغفرانی در نشست تخصصی حجاب و عفاف در خرم‌آباد، اظهارکرد: مهم‌ترین مزیت انسان و ممیز او از سایر مخلوقات، درک زشتی و زیبایی و هنر زیباآفرینی است، به‌ طوری‌ که هیچ مخلوقی به اندازه انسان تشنه زیبایی، پاکی، نظم و آراستگی نیست.

وی با بیان این‌که چهار تعریف برای زیبایی مطرح شده است، افزود: زیبایی به‌ معنی رعایت حدود عقلانی، تناسب، تقارن و توازن منطقی در گفتار، رفتار، اخلاق و تمام جوانب زندگی است، ابراز توانا‌یی در زمان، مکا‌ن و مقدار مناسب است، ابراز اراده غلبه عقلانیت بر نفسانیت در هر کاری است و به عبارت دیگر زیبایی‌ همان رعایت حق است.

غفرانی با بیان این‌که کم‌خوابی و سحرخیزی از منظر خداوند زیباست، اظهارکرد: خداوند متعال در قرآن به متقین به‌ واسطه نیکوکار بودنشان وعده بهشت داده است و در آیات ۱۶ تا ۱۹ سوه مبارکه ذاریات از نیکوکاران به کسانی‌که شب‌ها کم می‌خوابند، سحرگاهان استغفار می‌کنند و در اموال خود سهمی را برای نیازمندان قائل می‌شوند، یاد شده است.

این مدرس دانشگاه اظهارکرد: رعایت حریم و حدود منطقی و تناسب و حیای عقلانی در لباس، گفتار، رفتار و تمام جوانب زندگی یک واجب شرعی نیست، بلکه یک واجب عقلانی و درک فطری برای همه زنان و مردان است که شرع هم آن را تأیید و تکمیل کرده یعنی چون عقل آن را واجب کرده پس اسلام نیز آن را تأیید می‎کند. کیفیت و ابعاد و ثمرات رعایت درست حریم و حدود و مضرات رعایت نکردن حرمت‌ها را برای مردم روشن کرده است و بر عفت و حیای هر زن و مرد تأکید کرده است.

‌غفرانی گفت: حجاب، رعایت حریم و حدود، عفت در لباس و رفتار و گفتار، مخصوص اسلام یا ایران نیست؛ بلکه در طول تاریخ و در همه کشور‌ها زنان و مردان بدن خود را می‌پوشانده‌اند. در بسیاری از موارد، پوشش نشانه‌ اشرافی‌گری بود و کم‌لباسی و برهنگی نماد بردگی بوده است؛ حضرت مریم، حضرت آمنه و حلیمه و حضرت خدیجه کبری (س) قبل از شریعت خاتم، پوشش و حجاب کامل داشتند.

وی اظهار کرد: ضرورت حفاظت از زیبایی و مراقبت از ارزش‌ها خود یک واجب شرعی نیست؛ بلکه واجب عقلانی است، لذا این سؤال مطرح می‌شود که اگر حجاب و عفاف یک امر فطری و عقلی است، پس علت بی‌حجابی‌ها چیست؟ پاسخ به این سؤال را باید در عدم خود‌شناسی افراد جست‌وجو کرد.

غفرانی ادامه داد: متأسفانه در نظام آموزشی حاکم بر جهان که برگرفته از فرهنگ و دسیسه استکبار است هیچ حرفی از خود‌شناسی نیست و ‌وقتی کسی به خود‌شناسی نرسید هیچ‌گاه قدر و منزلت و کرامت و قداست خود را نمی‌شناسد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در هیچ‌کدام از مراکز آموزشی ما درسی در رابطه با خود‌شناسی وجود ندارد، در حالی‌که سودمند‌ترین دانش از منظر امام علی (ع)، خو‌شناسی بوده و دانشمند از منظر ایشان کسی است که قدر و قیمت خود را بداند؛ انسان با خود‌شناسی است که می‌فهمد حجاب و عفاف و رعایت حریم و حدود عقلانی در گفتار و رفتار نشانه زیبایی است.

‌غفرانی افزود: حجاب و عفاف معرف انسانیت، مظهر نجابت، حافظ ارزش‌های انسانی، نماد عقلانیت، پاک‌دامنی، خودشناسی‌، اراده و شدت مراقبت از خویش و احساس ارزشمندی است.

وی در رابطه با شفاف‌سازی پیرامون مفهوم عفاف، اظهار کرد: عفت به معنی جداکردن حریم خصوصی از حریم عمومی است و به عبارت دیگر یعنی این‌که شخص نیاز به ازدواج دارد ولی از هرگونه فعل حرام دوری می‌کند.

غفرانی با بیان این‌که حجاب محدودتی عقلانی است که مصونیت می‌آورد، گفت: طبق آیه ۳۱ سوره مبارکه نور، اسلام آغازگر وجوب حجاب نبوده بلکه چون عقل آن را تأیید کرده است دین محدوده و کیفیت آن را مشخص کرده است وگرنه حجاب از قبل از اسلام هم وجود داشته است و تمام انسان‌ها از بدو دوسالگی از این‌که کسی آن‌ها را عریان ببیند ناراحت می‌شوند که بعد‌ها این حس به حسب محیط و نحوه تربیت تشدید یا پنهان می‌شود.