انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: انتقاد دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی از ادغام دانشجویان سراسری و شعبه بین الملل
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
580 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی شهید بهشتی با صدور بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از اجرای قانون حضور همزمان دانشجویان دولتی و بین الملل در دانشگاه، بویژه در بخش های بیمارستانی شدند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بخشی از این بیانیه خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم بهداشت آمده است:‌ "پزشکی یکی از مشاغل مقدس و حساس جامعه است و افراد علاقه مند به این رشته با دغدغه کمک به هم نوعان خود، ایام زیبا و شیرین نوجوانی و جوانیشان را بی وقفه تلاش و کوشش میکنند تا به این هدف والای خود برسند و افتخار کمک به مردم جامعه را داشته باشند. به همین دلیل، ما دانشجویان این رشته سال های پر از اضطراب و زحمت را به عشق رسیدن رشته دوست داشتنی خود سپری کردیم و به لطف خدا از سد آزمون سراسری یا همان "کنکور" عبور کردیم و در یکی از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور قبول شدیم تا سختی این راه را به جان خریده و قدم در مسیری بگذاریم که بدون شک از پرتنش ترین و پرمسئولیت ترین راه‌هاست.

مدتی از ورودمان نگذشته بود که متوجه حضورتعداد زیادی دانشجو در دانشکده شدیم که از لحاظ بار علمی و فرهنگی متفاوت از دانشجویان سراسری بودند. اینان دانشجویان شعبه بین الملل قشم بودند که طبق مجوز وزارت بهداشت مورخ 16/12/86 در قشم تاسیس شد. هدف از تاسیس این شعبه، جلوگیری از خروج ارز توسط دانشجویان مردود کنکور پزشکی بود که به امید پذیرش در رشته پزشکی به خارج از کشور می رفتند. شهریه های بالای این دانشجویان، باعث ایجاد توقع برای اختصاص امکانات سخت افزاری و نرم افزاری عالی و هم رده دانشجویان سراسری برای آنها توسط مسئولین دانشگاه به همراه داشت. حال آنکه آموزش پزشکی به جز ساختمان دانشکده، به آزمایشگاه، سالن تشریح، بخش های بیمارستانی متعدد و صد البته اساتید هم نیاز دارد. این شعبه از ابتدای تاسیس دچار مشکلاتی نظیر کمبود بیمارستان و سفر اساتید از تهران به قشم بود. دستگاه‌های ذیربط برای حل این مشکل اقدام به ساخت دانشکده‌ای در ورامین برای انتقال آن‌ها کردند که متاسفانه به دلیل عدم اتمام پروژه ساخت این دانشکده، مسئولین مربوطه تا زمان اتمام ساخت و افتتاح این دانشکده، تصمیم به حضور موقت و مهمان گونه‌ این دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی گرفتند.

طی تقریبا پنج ماهی که این دوستان در دانشکده پزشکی حضور یافتند جلسات زیادی توسط دانشجویان با ریاست دانشکده پزشکی، معاونت آموزشی دانشگاه و ریاست دانشگاه انجام شد که این عزیزان قول مساعد دادند که دوستان بین‌الملل در روند آموزشی دانشجویان سراسری اخلالی ایجاد نخواهند کرد، همچنین وزیر محترم بهداشت طی حضورشان در خوابگاه امام علی (ع) به مناسبت هفته خوابگاه‌ها در اردیبهشت امسال، تصریح فرمودند که با ادغام دانشجویان سراسری و بین الملل مخالف هستند و اضافه نشدن شعبات بین الملل با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید نیز تاییدی بر صحت ادعای ایشان می باشد.

جناب آقای دکتر لاریجانی و جناب آقای دکتر هاشمی

چندی پیش پروژه ساخت دانشکده ورامین به پایان رسید اما هنوز تمامی امکانات مذکور نظیر کلاس‌ها، سالن‌های تشریح، آزمایشگاه‌ها، خصوصا بخش‌های بیمارستانی همه و همه بین مهمان و صاحب خانه تقسیم شده و این در حالی است که دانشگاه توان فراهم سازی نیازهای این جمع کثیر را ندارد. متاسفانه داستان به اینجا ختم نگردید و طبق گفته‌های مسئولین دانشکده پزشکی، دانشگاه در صدد است تا در سال تحصیلی جدید ورودی‌های مهر 93 را از 100 نفر به 300 نفر افزایش دهد تا بتواند تمام ورودی بهمن همین دانشکده‌ی دولتی را از شعبه‌ی بین‌الملل بپذیرد.

همانطور که مستحضرید بنا به آیین نامه‌ی داخلی وزارت بهداشت ابلاغیه به دانشگاه‌های دارای شعبه بین الملل و همچنین بر اساس مصوبه‌های مربوط به تاسیس شعبه بین الملل، "دانشجویان نامبرده اجازه استفاده از امکانات آموزشی دانشجویان روزانه و ادغام در کلاس‌ها را ندارند." به علاوه طبق اصل 83 قانون اساسی مبنی بر این که "بناها و اموال دولتی که از نفایس ملی باشد قابل انتقال به غیر نیست مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی، آن هم در صورتی که از نفایس منحصر به فرد نباشد"، باعث استفاده‌ی انتفاعی از امکانات دولتی دانشگاه ما می‌شود که خود یکی از اصلی‌ترین دریافت‌کنندگان بودجه‌های دانشگاهی دولت است. اختصاص این منابع و امکانات به شعبه‌ی بین الملل، قطعا درروند آموزشی دانشجویان دولتی تاثیر سوء گذاشته و مانع از استفاده‌ی مفید آن‌ها از آزمایشگاه‌ها، سالن‌های تشریح و خصوصا بخش‌های بیمارستانی می شود درحالی که دانشجویان در بیمارستان‌ها به علت تعداد کم بیمار به نسبت تعداد زیاد دانشجو و کمبود فضای آموزشی، با مشکلات حادی روبرو هستند و اضافه شدن اینها فرصت‌های بحق علمی و آموزشی را از ما می رباید.

همانطور که گفته شد علی‌رغم اختلافات زیاد بار علمی و فرهنگی دانشجویان سراسری و بین الملل، شاهد حضور همزمان این دو گروه در یک کلاس و ارزیابی و نمره دهی متفاوت نیز هستیم که در نهایت همین نمره‌ها ملاکی برای سنجش رتبه‌های کلاسی و برخورداری از امتیازات و مزایای رتبه‌های برتر پزشکی و به تبع آن باعث بی انگیزگی و ناامیدی دانشجویانی می شود که با زحمت و مشقت، موفق به کسب رتبه‌های برتر شده اند.

آقای رییس جمهور، در مصاحبه تلویزیونی خود مورخ 9/2/93 فرمودند" مردم با شرایط جدیدی در نظام سلامت رو برو خواهند شد." آیا می شود ارکان نظام سلامت را بدون دانشجویان پزشکی در نظر گرفت؟ این تصمیمات بدون شک باعث افت علمی نخبگان و فرهیختگان پزشکی کشور، تضعیف و از بین بردن فرصت‌های بحق آموزشی میگردد که با شعار "تدبیر و امید" دولت محترم هیچ سنخیتی ندارد و نتیجه آن جز به ضرر مردم و آسیب به بدنه نظام سلامت نیست و در آینده اعتماد مردم را از جامعه پزشکی سلب خواهد کرد.

بدینوسیله ما جمع کثیری از دانشجویان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر آن شدیم تا مراتب دلخوری و اعتراض خود را به گوش مسئولین علی‌الخصوص شما، جناب آقای دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر محترم بهداشت جناب آقای دکتر هاشمی به عنوان اصلی ترین متولی نظام سلامت کشور برسانیم و خواستار:

1.جلوگیری از اجرای قانون حضور همزمان دانشجویان دولتی و بین الملل در دانشگاه،خصوصا در بخش های بیمارستانی

2. عدم ایجاد اخلال در روند آموزشی دانشجویان سراسری در بخش های بیمارستانی

3. تصویب قانون مدون برای تبیین سیستم ارزیابی و نمره‌دهی معتبر برای هر دوگروه و اختصاص امکانات و منابع دولتی درخور شان و منزلت دانشجویان

همچنین ما مطالبات و پیگیری‌های خود را در خصوص این موضوع از طریق شما مسئولین محترم ادامه خواهیم داد تا انشاء الله شاهد تصمیمات افراطی و نابجا در دانشگاه نباشیم.

و در پایان متذکر می شویم که نخبگان جامعه، سردمداران اندیشه و رگ حیات علمی کشورند، تکریم و احترام به نخبگان و فرهیختگان تجلیل از علم و علم‌اندوزی است و سلامت مردم و نسل آینده‌ی کشور به دست همین دانشجویان پزشکی رقم خواهد خورد."