انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: ستاد شاهد دانشگاه‌ها به برنامه‌های فرهنگی کم‌توجه است
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌ها و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ، با حضور مدیرکل آموزش عالی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ایلام، دکتر رضا صحرایی - رییس دانشگاه ایلام نیز در نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌ها با بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام، اظهار کرد: متاسفانه در سنوات گذشته فعالیت‌های ستاد شاهد در دانشگاه‌ها فقط در حد انجام کارهای اداری دانشجویان شاهد و ایثارگر بوده که امیدواریم با در نظر گرفتن برنامه‌هایی از این حالت خشک خارج شده و توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی از سوی ستاد شاهد دانشگاه‌ها مورد بی‌مهری و کم توجهی قرار گرفته که نیازمند تجدیدنظر است.

رییس دانشگاه ایلام با بیان اینکه 203 دانشجوی شاهد و ایثارگر در دانشگاه ایلام مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرد: از این تعداد دانشجو 121 نفر روزانه و 82 نفر شبانه هستند.

صحرایی 85 درصد از دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه ایلام را بومی اعلام و عنوان کرد: از کل دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه ایلام 7 نفر در مقطع دکتری و 27 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 169 نفر نیز در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه اعتبارات تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال‌های اخیر بسیار کم بوده است، بیان کرد: این میزان اعتبار صرفا برای فعالیت‌های آموزشی و کمک آموزشی این دانشجویان هزینه می‌شود که همین امر موجب غفلت از اجرای برنامه‌های فرهنگی و اردویی برای این افراد شده است که نیازمند توجه مسئولان ذیربط است.

دکتر علی دل‌پیشه - رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست گفت: از حدود 6 هزار نفر کارمند این دانشگاه یکهزار نفر ایثارگر هستند.

وی با بیان اینکه 88 دانشجوی شاهد و ایثارگر در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند، افزود: از این تعداد دانشجو 20 نفر در دوره دکترا تحصیل می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام همچنین با اشاره به اینکه 2 نیم سال است که هزینه‌های تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان پرداخت نمی‌شوند، ادامه داد: متاسفانه اعتبارات بنیاد فقط برای پرداخت هزینه‌های آموزشی و کمک آموزشی است و این در حالیست که مباحث فرهنگی این دانشجویان از محل اعتبارات داخلی دانشگاه انجام می‌شود.

دل پیشه تاکید کرد: 70 درصد از دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی ایلام وارد دوره تخصص و 30 درصد نیز وارد دوره فوق تخصصی شده‌اند.

جلیل بهادری - معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام نیز در این نشست گفت: 3 میلیارد تومان طلب دانشگاه آزاد اسلامی ایلام از بنیاد شهید استان، هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه عدالت در پرداخت‌ها از سوی بنیاد شهید باید رعایت شود، تصریح کرد: یکهزار و 500 دانشجو شاهد و ایثارگر در دانشگاه آزاد و علوم تحقیقات ایلام از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند.

بهادری ادامه داد: آمرانه رفتار کردن بنیاد شهید نسبت به مراکز آموزش عالی باید تغییر کند.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تاکید کرد: بنیاد شهید فقط تمام وقت خود را برای پرداخت هزینه‌ها صرف می‌کند و هیچ کاری به اجرای برنامه‌های فرهنگی دانشجویان شاهد در دانشگاه‌ها ندارد و در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی از سوی بنیاد شهید شاهد هیچ حرکتی نیستیم که این امر نیازمند بازبینی است.

محسن ملکی - مدیر آموزشی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام نیز در این نشست گفت: در این مرکز 54 دانشجو شاهد و ایثارگر در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه از سال 90 مشکلات مالی برای دانشجویان شاهد و ایثارگر به وجود آمد، افزود: متاسفانه برخی از این دانشجویان فارغ التحصیل نیز شده‌اند ولی هنوز معوقات پرداخت شهریه آنها حل نشده است.

مدیر آموزشی مرکز آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام تصریح کرد: تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

مهندس بهزاد خیری - رییس هیئت موسس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی پارسیان ایلام نیز در این نشست گفت: متاسفانه برخی از دستورالعمل‌های مربوط به دانشجویان شاهد و ایثارگر برای مراکز علمی کاربردی گویا نیست به طوری که در مقطع کاردانی‌ پودمانی تا 5 پودمان برای این دانشجویان منظور شده ولی تا 8 پودمان نیز تحصیل آنها طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه 200 دانشجو شاهد و ایثارگر در این مرکز مشغول تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: از سال 90 تاکنون 200 میلیون تومان طلب شهریه ما از بنیاد شهید، پرداخت نشده که مشکلات مالی را به وجود آورده است چون این مراکز فقط با شهریه دانشجویان می‌چرخد.