انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دانشگاه بهترین محل برای انجام کار خیر است:||..!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
" زندگی یک مسیر یک طرفه است و نمی‌توان راه رفته را برگشت، پس مسیر درست را برای رفتن انتخاب کنید." این بخشی از صحبت‌های یک خیر است که ناگهان تصمیم گرفت همه سرمایه مالی زندگی خود را وقف دانشگاه تهران کند.

مهندس عباس ره‌پیما، یکی از خیرین فعال در دانشگاه تهران است که ساخت دانشکده فنی تهران در فومن و چند خوابگاه را در کارنامه خود دارد.

وی به این باور رسیده است که هرچه درخت علم و دانش در کشور پربارتر شود، بر همه وجوه زندگی مردم سایه می‌گستراند و مردم در زیر سایه این درخت به تعالی خواهند رسید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کمیته خیّرین وزارت علوم در راستای برقراری و استمرار ارتباط و تعامل مراکز زیر مجموعه این وزارت با خیّرین و واقفین و همچنین آشنا کردن آنها با مشکلات و موانع فراروی این نهادهای علمی، روز پانزدهم ماه مبارک رمضان، مصادف با میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) را با عنوان روز خیّرین آموزش عالی در تقویم دانشگاهی به ثبت رسانیده است.

به همین بهانه، خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری ایسنا، گفت‌و‌گویی را با مهندس عباس ره‌پیما، یکی از خیرین فعال در دانشگاه تهران، درمورد فعالیت‌های وی در این زمینه و انگیزه او از فعالیت در امور خیریه وزارت علوم انجام داده است.

این خیر دانشگاهی در ابتدا برای معرفی خود گفت: من دانش آموخته دانشکده فنی دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل این دانشگاه در سال 1341 هستم. 20 سال در دانشکده فنی دانشگاه تهران مشغول انجام کار علمی بودم و همزمان با آن فعالیت‌های صنعتی هم انجام می‌دادم.

ره‌پیما با اشاره به پیشرفت فعالیت‌های خود در زمینه صنعتی افزود: در ابتدا کار خود را با یک کارگر شروع کردم اما تعداد آن‌ها بعد از چند سال به 1500 نفر افزایش یافت و پیشرفت خوبی را در زمینه صنعتی تجربه کردم.

وی درمورد نقطه شروع فعالیت به عنوان خیر در وزارت علوم توضیح داد: سال 1383 به شرکای خود گفتم قصد دارم سهم خود را بفروشم و کار دیگری را شروع کنم. به آن‌ها اعلام کردم قصد دارم آنچه در این 50 سال اندوختم را وقف دانشگاه تهران کنم.

این خیر درمورد اولین فعالیت خود به عنوان خیر گفت: بنابراین در سال 1384 با سرمایه‌ای که از فروش سهم خود به دست آوردم شروع به ساختن دانشکده فنی در زمینی به مساحت هفت هکتار و زیر بنای 10000مترمربع در زادگاه خود، یعنی فومن کردم.

عملیات ساخت این واحد آموزشی- دانشگاهی در سال 1388 به پایان رسید و در تابستان همان سال بصورت رسمی به دانشگاه تهران تحویل داده شد و از مهر ماه سال 1388 با پذیرش 58 دانشجو در دو رشته مهندسی شیمی و مهندسی صنایع، فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد. این دانشگده ظرفیت پذیرش هزار دانشجو را دارد و در حال حاضر 500 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش ایسنا، این دانشکده دارای یک ساختمان اداری آموزشی با مساحت 5500 متر مربع در دو طبقه است که در طبقه اول آن کلاسهای آموزشی، سالنهای آمفی تئاتر، کتابخانه، واحد آموزش و امور دانشجویی و تعدادی آزمایشگاه قرار دارند و در طبقه فوقانی علاوه بر سایر بخشهای اداری، قسمتهای دیگری از جمله اتاقهای اساتید مدعو، سایر آزمایشگاهها و مرکز کامپیوتر واقع شده‌اند.

ره‌پیما در ادامه به فعالیت‌های دیگر خود اشاره کرد و افزود: فعالیت دیگر من در این زمینه خرید یک قطعه زمین به منظور ساخت خوابگاه بود. این خوابگاه با همکاری خیرین دیگر برای پذیرش 200 دانشجوی دختر در نزدیکی کوی دانشگاه تهران ساخته شد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های دولتی موظف به تامین خوابگاه برای دانشجویان خود هستند اظهار کرد: درحال حاضر هم در حال ساخت یک خوابگاه دیگر به متراژ 4000 مترمربع برای پذیرش 200 دانشجوی دختر هستم. البته این خوابگاه در سال‌های آینده به پسران تعلق خواهد گرفت.

ره‌پیما ادامه داد: ساخت یک مدرسه تیزهوشان در فومن که ظرفیت تحصیل 120 دانش آموز تیز هوش فومن را دارد از دیگر فعالیت‌های من است.

این خیر درمورد انگیزه فعالیت خود در زمینه وزارت علوم بیان کرد: از آنجائی که خود من دانشگاهی بوده‌ام فکر می‌کنم هیچ خدمتی بالاتر از این نیست که به ارتقای علم و فرهنگ و آموزش کمک کنیم.

ره‌پیما با تاکید بر اینکه بهترین محل برای وقف و خیریه دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه تهران است افزود: زیرا در این شرایط است که وقفی که انجام داده می‌شود تا ابد ماندگار خواهد شد و چندین نسل از آن بهره خواهند برد. به همین دلیل من از خیرین تقاضا دارم آنچه دارند وقف دانشگاه کنند و از وقفی که انجام داده‌اند تا زنده هستند لذت ببرند.

این خیر به این سوال که آیا در این زمینه مشکلات و موانعی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: مگر می‌شود کاری انجام داد و مشکلی در آن نباشد اما هنگامی که مشکل برطرف می‌شود فرد لذت می‌برد. در حال حاضر برای تکمیل ساخت خوابگاه جدید با مشکل اقتصادی رو به رو هستم اما مشکلات را برطرف خواهم کرد و خوابگاه را تکمیل خواهم کرد.

وی ادامه داد: در زمینه وقف در وزرات علوم تسهیلاتی است که از آن استفاده نمی‌شود. برای مثال هنگامی که خیری قصد ساختن ساختمانی برای دانشگاه را دارد 50 درصد هزینه آن بر عهده دولت است، اما تا کنون چنین هزینه‌ای از طرف دولت پرداخت نشده است و همه هزینه‌ها بر عهده خیر است.

این خیر دانشگاهی در پایان افزود: پیام من به وزارت علوم این است که به تعهد خود پایبند باشد و به جای مشارکت در خوابگاه‌های ساخته شده اقدام به ساختن دو خوابگاه جدید کند. همچنین می‌خواهم به خیرین بگویم زندگی یک مسیر یک طرفه است و نمی‌توان راه رفته را برگشت پس مسیر درست را برای رفتن انتخاب کنند.