انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیمارستان‌های آموزشی باید به صورت جنرال و عمومی باشند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رییس انجمن متخصصان داخلی، با اشاره به اینکه بیمارستان‌های آموزشی باید به بیمارستان‌های عمومی تبدیل شوند، گفت: برای بهبود وضعیت آموزش‌ها لازم است استادان با علائم‌شناسی آشنایی داشته باشند و بتوانند از راه معاینه به تشخیص برسند.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه در سا‌ل‌های اخیر بیش از کیفیت به کمیت آموزش‌های پزشکی توجه شده است، اظهار کرد: در این راستا تعداد زیادی فارغ‌التحصیل متخصص داخلی در کشور تربیت شده و بیمارستان‌های دانشگاهی به بیمارستان‌های فوق تخصصی تبدیل شده‌اند که آموزش‌های مفید برای دانشجویان رشته‌های پزشکی عمومی و داخلی را ارائه نمی‌دهند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های آموزشی باید به صورت جنرال و عمومی باشند تا بتوانند هم دکترای عمومی و متخصصان داخلی را آموزش دهند و هم به سایر دانشجویان متخصص بپردازند.

رییس انجمن متخصصان داخلی، طرح تجمیع بیمارستان‌های آموزشی را طرحی مناسب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر بسیاری از اساتید مایلند به دانشجویان متخصص و فوق‌تخصص آموزش دهند و بیشتر بحث‌هایی که در بیمارستان‌ها روی کیس‌های بالینی صورت می‌گیرد نیز بحث‌های تخصصی است.

خسرونیا ادامه داد: لازم است در بیمارستان‌های عمومی به دانشجویان آموزش داده شود که چطور از راه معاینه به تشخیص برسند، زیرا در حال حاضر بیشتر فارغ‌التحصیلان به تکنیک‌های معاینه آشنا نیستند و تنها از تکنیک‌های رادیولوژی، آزمایش، ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن به تشخیص بیماری می‌رسند.

به گفته وی، استادانی که در بیمارستان‌ها به دانشجویان تدریس می‌کنند باید با علوم علائم‌شناسی آشنایی داشته باشند.

رییس انجمن متخصصان داخلی با تاکید بر اینکه بودجه‌ای که برای بیمارستان‌های آموزشی در نظر گرفته می‌شود بیشتر صرف مسائل درمانی می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل بودجه بخش آموزشی بیمارستان‌های دانشگاهی معمولا کم است.

خسرونیا با اشاره به اینکه بیماران در بخش‌های آموزشی باید به صورت رایگان بستری شوند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه در بخش‌های آموزشی معمولا طول درمان افزایش پیدا می‌کند، بستری رایگان این بیماران هزینه زیادی را در برخواهد داشت که نیازمند بودجه کافی برای بخش آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه آموزش در بیمارستان‌های دولتی نباید فدای درمان شود، گفت: در صورتی که بودجه بخش آموزشی امروز به بخش درمانی اختصاص پیدا کند، در سال‌های آینده از وجود پزشکان خوب در بخش‌های درمانی بی‌بهره خواهیم بود.

رییس انجمن متخصصان داخلی درباره لزوم توزیع مناسب نیروهای درمانی در مناطق مختلف کشور اظهار کرد: معمولا اقشار آسیب‌پذیر جامعه و افرادی که در نقاط دوردست زندگی می‌کنند، از وجود پزشک بی‌بهره هستند و در این راستا لازم است دانشگاه‌های این مناطق تقویت شود تا دانشجویان علوم پزشکی بومی این بخش‌ها پس از اتمام تحصیل در همان مناطق خدمات پزشکی ارائه دهند.

وی با اشاره به تجمع پزشکان در شهرهای مرکزی و تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت برای فعالیت فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی داخلی در کشور زیاد است و تنها لازم است وسایل لازم از جمله بیمارستان‌های مجهز، آزمایشگاه، رادیولوژی، پاتولوژی و... در مناطق محروم تأمین شود تا این نیروهای بومی در همان مناطق خدمت کنند.

خسرونیا تصریح کرد: در صورتی که پزشکان متخصص به مناطق دوردستی فرستاده شوند که امکانات لازم را برای ارائه خدمات مرتبط نداشته باشند، تبدیل به پزشک عمومی می‌شوند و در این صورت تربیت متخصصان در کشور بی‌فایده خواهد بود.
ایشالا که اینطــوری بشونــد..!

تچکــر..!^_^