انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مطالبات دانشجویان در برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه اعمال می‌شود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مدیر فرهنگی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز از رویکرد دانشگاه برای حرکت برنامه‌های فرهنگی به سمت پژوهش‌محوری و کاهش تصدی‌گری دانشگاه خبر داد و گفت: قرار است برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه با نظرخواهی از دانشجویان جدید‌الورود و گردآوری و جمع‌بندی مطالبات دانشجویان از مسئولان دانشگاه، بر اساس دیدگاه‌ها و نظرات دانشجویان اولویت‌بندی و اجرا شود.

دکتر فرهاد حمزه‌لوئی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خوزستان، با تشریح سیاست‌های اجرایی دانشگاه در حوزه فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر پژوهش‌محوری و واگذاری به دانشجویان در جهت کاهش تصدی‌گری دانشگاه، اظهار داشت: طی نشستی که اخیرأ برگزار شده‌ است، دانشگاه درصدد است به این سمت و سو حرکت کند و از قالب روزمرگی و برنامه‌های روتین واحدها خارج و به دیدگاه‌های دانشجویان نزدیک تر شود که این دیدگاه کلان مسئولان دانشگاه است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر برنامه‌های مختلف فرهنگی در دانشگاه برگزار می‌شود، به اجرای برنامه‌های هفت کانون فرهنگی‌ وهنری توسط دانشجویان اشاره و خاطرنشان کرد: در واقع این کانون‌ها به‌طورعملی به دست دانشجویان هدایت و برنامه‌های مختلف آن اجرا می‌شود. کانون‌های تئاتر، فیلم، شعر و ادب، قرآن و عترت و ... در مجموعه دانشگاه فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهند و در بسیاری از موارد حائز رتبه‌های برتر کشوری هستند و در بسیاری موارد برنامه‌های آن‌ها با استقبال گسترده دانشجویان همراه است.

مدیر فرهنگی دانشگاه علمی پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: با این وجود دو دیدگاه در حال حاضر وجود دارد؛ نخست این‌که کارها به‌صورت پژوهش‌محور انجام شود و روزمرگی کار نکنیم. از سوی دیگر قرار است بیشتر کارها و فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه بر مبنای نظرسنجی از دانشجویان و مطالبات آن‌ها انجام شود.

حمزه‌لوئی درباره دربرگیری و برد تأثیر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه اظهارداشت: ممکن است تعداد افرادی که به‌طور مستقیم در کانون‌های فرهنگی‌ وهنری دانشگاه فعال هستند، زیاد نباشد؛ اما استقبال پرشور و زیاد دانشجویان از برنامه‌های کانون‌ها نشان می‌دهد که اکثر دانشجویان در میدان اثر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه قرار دارند و از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند. البته هفت هزار دانشجوی دانشگاه در کانون‌های فرهنگی حضور ندارند، اما استقبال آن‌ها از فعالیت‌های فرهنگی نشان‌دهنده میزان تأثیر این برنامه‌ها است.

وی افزود: از سوی دیگر این دیدگاه در مسئولان دانشگاه وجود دارد که نظرات دانشجویان و نماینده تشکل‌های دانشجویی در برنامه‌های دانشگاه اعمال و لحاظ شود؛ همچنین به‌منظور استفاده بهینه از برآیند امکانات، منابع و ظرفیت‌های دانشگاه در حوزه فرهنگی به منظور کسب بیشترین اثر، قرار است برنامه‌های دانشگاه ابتدا در شورای فرهنگی مطرح، اولویت‌بندی و اثربخشی شود و سپس به مرحله اجرا درآید.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به فعالیت‌های اخیر فرهنگی در این دانشگاه، این تحرک‌ها را مؤید افزایش استقبال دانشجویان از سیاست‌ها و برنامه‌های کلان مسئولان دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: اخیرا درخواست مجوز فعالیت چند کانون از جمله کانون‌های نشاط و گردشگری به شورای فرهنگی دانشگاه ارائه شده‌است که با توجه به عدم وجود مشکل در فعالیت این کانون‌ها، این درخواست‌ها در نخستین جلسه شورا مطرح شد که در حال حاضر کارهای مقدماتی برای تأسیس آن‌ها انجام و مجوز فعالیت این کانون‌ها صادر شده‌است.

حمزه‌لوئی با بیان این‌که دانشگاه برای هر دانشجو به فراخور دیدگاه‌ها و سلایق مختلف برنامه‌ریزی کرد ه‌است، افزود: اخیرأ چهار نشریه جدید در زمینه‌های مختلف و از جمله علمی درخواست مجوز کرده‌ است که در کمیته نظارت بر نشریات مصوب شدند؛ در واقع راه را برای فعالیت دانشجویان باز گذاشته‌ایم، اما فعالیت در این فضا در چارچوب ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌های شوراهای فرهنگی انجام می‌شود و امکان‌پذیر است.

وی با تأکید بر این‌که در مجموع جوّ حاکم بر دانشگاه، یک جو آزاد و با نشاط است، افزود: در حال حاضر مسئولان دانشگاه نسبت به وقت‌گذاشتن برای مسائل دانشجویی و فرهنگی اهتمام دارند و با توجه به ورود نشریات و کانون‌های جدید به مجموعه فرهنگی دانشگاه، دانشجویان نیز از این رویه جدید استقبال کرده‌اند.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز همچنین به برنامه‌های اخیر دانشگاه در حوزه فرهنگی از قبیل برگزاری اردوی فرهنگی زیارتی مشهد مقدس، اردوی طرح 100 گفتار، برگزاری نمایشگاه کتاب و ... اشاره و خاطرنشان کرد: باتوجه به استقبال خوب دانشجویان از این برنامه‌ها به نظر می‌رسد حرکت‌های مثبتی در جهت ایفای نقش مدیریت فرهنگی دانشگاه در حال وقوع است که البته همه این حرکت‌ها در چارچوب قوانین و مقررات موجود خواهد بود.

حمزه‌لوئی درباره اختیارات دانشگاه برای تغییر آیین‌نامه‌های داخلی در جهت استفاده هر چه بهتر و بهینه از منابع و امکانات موجود در توسعه فعالیت‌های فرهنگی نیز گفت: بیشتر آیین‌نامه‌های موجود، آیین‌نامه‌های ابلاغی وزارتخانه است.

وی ادامه‌ داد: به‌طور مثال چیدمان نیروها در مدیریت فرهنگی دانشگاه بر اساس آیین‌نامه‌ها و کادرهای سازمانی کشوری است و یا کمیته‌های نظارت بر نشریات در چارچوب این آیین‌نامه‌ها فعالیت می‌کنند؛ همچنین نماینده بسیج دانشجویی یا نهاد رهبری که باید در این شوراها حضور داشته باشند از سوی مدیریت فرهنگی منصوب نمی‌شوند؛ بنابراین بسیاری از ساختارها به‌صورت کشوری ایجاد و مدیریت می‌شوند اما دیدگاه‌های تمام اعضا در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه لحاظ می‌شود.