انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نامه سرگشاده به نادران درباره استیضاح فرجی دانا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.

انصاف نیوز نوشت: در نامه سرگشاده ای با عنوان «جمعی از مردم» خطاب به الیاس نادران، نماینده اصولگرای مجلس، با تاکید بر اینکه دکتر فرجی دانا شخصیتی «علمی» است که امروز محور مبارزه با فساد در وزارتخانه است، با طرح سوالاتی از وی، تصریح شده است: ما از شما انتظار داشتیم دوشادوش مسوولین وزارت علوم تا روشن شدن تکلیف همه بورسیه‌ها و جذب های غیر قانونی بایسیتید.

به گزارش ایسنا، متن کامل این نامه که در حال جمع آوری امضاست، در پی می آید:

"جناب آقای نادران نماینده محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

نویسندگان این نامه جمعی از مردم ایران هستند که شما سوگند خورده اید در مجلس شورای اسلامی آنها را نمایندگی کنید، از همان مردم بی تریبون، همان حاشیه ای‌ها، همانها که امروز به برکت امکانات فضای مجازی این امکان را یافته اند که صدایشان را به گوش شما برسانند و با شما گفت و گو کنند.

جناب آقای نادران!

اما وقتی نام شما را در کنار امثال جبار کوچکی نژاد، در داستان استیضاح دکتر فرجی دانا دیدیم تعجب کردبم، ما نمی‌دانیم چرا درست زمانی که بحث رسیدگی به فسادهای وزارت علوم به خصوص در قضایای بورسیه‌ها مطرح شد، ندای استیضاح وزیر از جانب شما بلند شد.

اما می‌خواهیم از الیاس نادران که همواره خود را طرفدار عدالت و مبارزه با فساد نامیده، چند سوال بپرسیم، سوالاتی که پاسخ آنها اذهان ما را نسبت به اهداف شما از استیضاح روشن خواهد کرد.

ما در چند محور اصلی سوالاتمان را با شما در میان می‌گذاریم و از شما می‌خواهیم به سوالات ما پاسخ دهید.

الف) بورسیه ها؛ فرآیند مبارزه با فساد گسترده

وزیر علوم از بدو استقرار مبارزه با فساد گسترده در روند بورسیه شدن دانشجویان و جذب اعضای هیات علمی را آغاز کرده است و ما انتظار داشتیم شما را در کنار عدالتخواهان و در برابر «آقازاده ها» و «سفارشی ها» بیابیم. با کمال تعجب اکنون شما را حامی آنها می‌یابیم.

آقای نادران ما می‌خواهیم بدانیم موضع شما در برابر «اعزام 73 دانشجو با معدل زیر 14 کارشناسی به خارج از کشور» چیست؟

موضع شما در برابر «اعزام 70 دانشجو با معدل کارشناسی ارشد زیر 16 به خارج از کشور چیست؟»

جذب 228 نفر با معدل کارشناسی زیر 14، آیا به نظر شما موجب اخلال در روند رشد علمی کشور نمی‌شود؟

جذب 305 نفر دانشجوی بورسیه خارج به داخل با معدل کارشناسی ارشد زیر 16، در دولت قبل کار درستی بوده است؟

آیا انتقال بورسیه 235 دانشجوی بورسیه خارج به داخل، با معدل نامعلوم، مطابق قوانین و عدالت بوده است؟

آیا بورسیه شدن 325 دانشجو بدون برخورداری از شرایط سنی، بی عدالتی محض نیست؟

چرا درست زمان خبری شدن این اطلاعات، شما مدافع سرسخت استیضاح شدید؟ آیا متوجه نبودید که با این کار در معرض تهمت همراهی با مفسدین قرار می‌گیرید؟

ب) دانشجویان ستاره دار؛ مبارزه با تبعیض

آقای نادران!

طی مدت تصدی دولت گذشته، تعداد زیادی از دانشجویان عمدتا به دلیل فعالیت های سیاسی از ادامه تحصیل محروم شدند. بسیاری از آنها را ما می‌شناسیم و می‌توانیم آنها را با شما حضورا مواجه کنیم تا متوجه شوید نه آدم های غیر اخلاقی هستند نه مشکل درسی داشته اند. بلکه بسیاری از آنها رتبه های برتر آزمون های ورودی تحصیلات تکمیلی بوده اند. امروز یکی از اتهامات وزارت علوم بازگرداندن این دانشجویان به تحصیل است. ما از شما سوال داریم مطابق کدام اصل از اصول قانون اساسی، می‌توان افراد را بدون محاکمه در هیچ دادگاهی از «حق اجتماعی ادامه ی تحصیل» محروم کرد؟ آیا حتی اگر فردی بنا به دلیلی زندانی شد، می‌توان علاوه بر مجازات او، از تحصیل دانشجو نیز جلوگیری کرد؟ آیا اقدام وزارت علوم در برقراری عدالت و اعطای حق مسلم دانشجویان به آنها، را خلاف عدالت می‌دانید و از جلوگیری از تحصیل دانشجویان دفاع می‌کنید؟ آیا شما هم از آنهایی هستید که عدالت را تنها برای نزدیکان و موافقان خود می‌خواهند؟!

اصلا به فرض افرادی باشند که با نظام مخالف باشند. آیا به صرف مخالفت، می‌توان از تحصیل آنها در دانشگاه‌ها ممانعت کرد؟

ج) عزل و نصب ها؛ مشارکت اساتید در اداره ی دانشگاه

درست زمانی که دکتر فرجی دانا، روند انتصاب نماینده ی برآمده از خواست اساتید دانشگاه تهران بر مسند ریاست دانشگاه را آغاز کرده اند، شما به میدان آمده اید تا وزیر را استیضاح کنید.

ما می‌خواهیم بدانیم مشکل شما با عزل و نصب های وزیر علوم چیست؟ کدام انتصابات را به چه دلایلی ناموجه می‌دانید؟

آیا انتخاب روسای دانشگاه با نظر اکثریت اساتید از نظر شما غلط است؟ چه دلیلی دارد عده قلیلی، تنها به صرف بهره مندی از مشروعیت حضور در شورای انقلاب فرهنگی، این امکان را داشته باشند که در برابر انتخاب اکثریت اساتید بایستند؟ به نظر شما اکثریت اساتید چگونه باید امکان مشارکت در اداره سازمان خود «دانشگاه» را داشته باشند و آیا انتخاب کسانی که مشروعیتی در میان اساتید ندارند، به روند پیشرفت علمی کشور صدمه نمی‌زند؟

د) دوستی شما با دکتر فرهاد رهبر

این روزها بسیار می‌شنویم که شما تحت تاثیر و هدایت دوست دیرینه تان فرهاد رهبر، ناگهان به مخالف جدی وزارت علوم بدل شده اید. ما در مورد سکوت شما در دانشگاه تهران در ایام تصدی دوست صمیمیتان سوالات بسیاری داریم. ندیده‌ایم شما در قضایای مربوط به حمله به کوی دانشگاه تهران در سحرگاه 25 خرداد 88 و پس از آن 16 و 17 آذر 88 موضعی عدالتخواهانه اتخاذ کنید. ندیده‌ایم در برابر پولی شدن گسترده ی دانشگاه تهران (پردیس های کیش و ارس و البرز) و تضییع حقوق مستضعفین موضع بگیرید. ندیده‌ایم در برابر تاسیس یک شبه ی دانشکده علوم و فنون نوین، گروه جامعه شناسی اسلامی و ... موضعی بگیرید. (اینها مسایلی بود که بارها به عنوان انتقاد نه توسط فتنه‌گران که توسط تشکل‌های دانشجویی اصولگرا از بسیج گرفته تا جنبش عدالتخواه دانشجویی، به عملکرد فرهاد رهبر طرح شد) ما نمی‌دانیم چرا هیچ وقت عدالتخواهی شما گریبان دوستان و نزدیکانتان و هم طیف های سیاسی‌تان را نمی‌گیرد؟

آقای نادران!

انجام استیضاح در آغاز فصل تابستان یعنی ایام تعطیلی دانشگاه به نظر ما نشان از موضع ضعف استیضاح کنندگان و بی پایگاهی آنها در محیط های دانشگاهی است. این شائبه به صورت جدی وجود دارد که ترس از حمایت گسترده ی دانشجویان و دانشگاهیان سبب ساز طرح استیضاح در این مقطع است. ما از الیاس نادران انتظار داریم «سیاسی کار نباشد»، «صادق» باشد و «شجاعانه» بایستد و حرف خود را بزند، نه اینکه با تمسک به زمان تعطیلات و فقدان صدای حمایت دانشگاه، مطلوب خود را پیش ببرد.

آقای نادران!

امروز دکتر رضا فرجی دانا برای ما، نماد «غیر سیاسی ترین» وزیر کابینه است. شخصیتی «علمی» که امروز محور مبارزه با فساد در وزارتخانه است. امروز بسیار از محافل رسمی و غیررسمی شنیده می‌شود که مشکل اصلی با وزیر علوم، نه حتی در قضیه ی محروم از تحصیلان، که عمدتا در قضیه ی «بورسیه ها» و «عزل و نصب ها» است و این دو قضیه به دو اصل مهم «عدالت» و «دموکراسی» باز می‌گردد. تاسف‌بارتر آنکه نمایندگان استیضاح‌کننده در روزهای گذشته از وزیر علوم خواسته اند تا پنج نفر از معاونین وزارتخانه را تغییر داده و 20 درصد روسای دانشگاه‌ها توسط نمایندگان مجلس تعیین شود. آیا شما چنین مطالباتی را دخالت برخی نمایندگان در کار دولت نمی‌دانید؟ ما از شما انتظار داشتیم دوشادوش مسوولین وزارت علوم تا روشن شدن تکلیف همه ی بورسیه‌ها و جذب های غیر قانونی بایسیتید و به عنوان یک دانشگاهی از حق اساتید دانشگاه برای تعیین روسای دانشگاه، دانشکده و گروه های آموزشی دفاع کنید. حقی که در دولت گذشته به کرات در هر سه سطح نادیده گرفته می‌شد.

آقای نادران!

در حال حاضر انتظار ما از شما این است که فارغ از اینکه استیضاح به نتیجه برسد یا نه، به سوالات ما، به عنوان بخشی از مردم ایران احترام بگذارید و به سوالات ما پاسخ دهید. ما سوالات خود را از طریق فضای مجازی، در فضای عمومی جامعه طرح کرده‌ایم و می‌خواهیم باب گفت و گو با شما را در فضای عمومی کشور بگشاییم.

پاسخ های شما را نیز در فضاهای مجازی منتشر خواهیم کرد و احیانا دوباره به شما پاسخ خواهیم گفت.

آقای نادران!

ما نماینده ی بخشی از مردم جامعه ی ایران هستیم که احتمالا کمتر صدای آنها را شنیده اید و کمتر با آنها گفت و گو کرده اید. این بار بیاید با ما به گفت و گو بنشینید و پاسخ سوالات ما را بدهید تا به رسالت نمایندگی خود عمل کرده باشید.

با سپاس فراوان

جمعی از مردم جامعه ی ایران"


منبع:ایسنا