انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: هویت مخدوش شده وزارت علوم احیا می‌شود/ به دنبال باشگاه‌داری احزاب در دانشگاه نیستیم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.

معاون وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌ برخلاف نگرانی‌هایی که این روزها از سوی برخی‌ها مطرح می‌شود، فضای آموزش عالی کشور در دو ترم گذشته به نسبت سال‌های پیش فضای آرام‌تری بوده و این به برکت بلوغ دانشجویان و مدیران دانشگاهی است .

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجتبی صدیقی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه تربیت‌مدرس که با حضور اساتید این دانشگاه برگزار شد، افزود: اگر بخواهم در مورد جنجال‌های این روزها در آموزش عالی سخنی بگویم، بهترین سخن، فرمایشات مقام معظم رهبری است. آنجا که در جمع نخبگان کشور فرمودند و آنگاه که نخبگان ما نقطه تعادل بین هرج و مرج و دیکتاتوری را شناسایی و تثبیت کنند، دوران جدید آغاز شده است. نباید از آزادی ترسید و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق یا تشریفاتی تبدیل کرد.

وی اظهار کرد: نباید آزادی به سمت مسئولیت‌گریزی برود. آن روز که سهم اخلاق، منطق و آزادی در کنار یکدیگر ادا شود آن روز آغاز تفکر دینی و بالندگی علمی است و این مطلب کلید جنبش نرم‌افزاری علمی و دینی در حوزه دانشگاهی و حوزوی خواهد بود.

رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه ما هیچ‌گاه به دنبال باشگاه سیاسی احزاب نیستیم، ادامه داد: ما هیچ‌گاه به دنبال باشگاه‌داری احزاب در دانشگاه با هر ظاهر و باطنی که دارند، نیستیم و دانشگاه بناست از یک فضای سیاسی و اخلاقی برخوردار باشد.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف نگرانی‌هایی که این روزها از سوی برخی‌ها مطرح می‌شود، گفت: فضای آموزش عالی کشور در دو ترم گذشته به نسبت سال‌های پیش، فضای آرام‌تری بوده و این به برکت بلوغ دانشجویان و مدیران دانشگاهی است که فضای دانشگاه را با نقد و انتقاد جلو بردند.

صدیقی با تاکید بر اینکه دغدغه مسئولان آموزش عالی همان اهداف مقام معظم رهبری است، ادامه داد: کسانی که در حوزه ستادی امروز در حال فعالیت هستند، در گذشته نیز مسئولیت‌هایی در این حوزه‌ها داشته‌اند. اگر اساتیدی که در آن زمان بورسیه شده‌اند و حال در دانشگاه تربیت مدرس حضور دارند، قضاوتی داشته باشند، حق خواهند داد که مسئولان امروز همان افردی هستند که این دانشگاه را تشکیل دادند و این بار نیز تلاش خواهند کرد تا چرخه علمی دانشگاه‌ها به سمت پیشرفت حرکت کند.

وی با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام افزود: همانطور که رهبری اشاره کردند، فرصت را از دست نخواهیم داد و براساس برنامه و قانون کار را پیش خواهیم برد.

صدیقی با بیان اینکه مدیریت در نظام جمهوری اسلامی به ویژه در مقام آموزش عالی عمدتا خدمت‌گذاری است، اظهارکرد: تجربه‌ای که در این سال‌ها داشته‌ایم، مسئولیت در حوزه ستادی و در دانشگاه‌ها از نوع خدمت بوده و این نوع جابه‌جایی‌ها طبیعی است.

وی با تقدیر از بیژن رنجبر رییس سابق دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: ایشان فردی است که بسیار برای پیشرفت و تعالی این دانشگاه تلاش کرده و سکان این دانشگاه را برعهده داشته است. در زمانی که من در وزارت علوم بودم، ایشان دوران تحصیلات خود را گذراندند و از نزدیک با ایشان آشنایی دارم و قطعا ایشان تمام تلاش خود را میس‌کنند تا در حد توان و امکانات سکان این دانشگاه را به جلو ببرند.

صدیقی با تبریک و تقدیر از دکتر محمدتقی احمدی سرپرست جدید دانشگاه تربیت مدرس گفت: ایشان نیز چهره نام‌آشنایی هستند که با کوله‌باری از تجربه این مسئولیت مهم را پذیرفته و قطعا بیش از پیش شاهد رشد و ارتقاء در دوران مدیریتی ایشان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سهم آموزش‌های دولتی که در دوره روزانه و با منابع دولتی اداره می‌شود 15 درصد است، اظهار کرد: در حوزه تولید علم خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام گرفت آبرویی برای جمهوری اسلامی کسب شد و در حوزه پژوهشی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته است.

صدیقی با تاکید بر اینکه در دوره‌های گذشته توسعه کمی، غیرهدفمند بوده است، اظهار کرد: در دوره جدید توسعه هدفمند متناسب با نیاز کشور و در راستای تکمیل چرخه تحقیق و محصول مورد توجه است.

رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت در این دوره نسبت به توسعه کمی در اولویت است، افزود: در پی آن هستیم تا با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و آموزه‌های دینی، محصول دانشگاه‌ها چه در محصول نهایی و چه در تحقیقات، در جهت رفع مشکلات مردم دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال بین‌المللی کردن آموزش عالی هستیم، اظهارکرد: در دانشگاه‌ها به طور مختلف دنبال ارتقای کیفیت هستیم و آنچه که به حوزه ستادی برمی‌گردد، متمرکز بر استقلال آکادمیک دانشگاه‌هاست.

صدیقی افزود: ما معتقدیم که دانشگاه به عنوان نهادی بالغ می‌تواند خود را اداره کند و با افزایش اختیارات هیات امنا افزایش کیفیت را به دنبال خواهد داشت.

به دنبال احیا هویت مخدوش شده وزارت علوم هستیم
رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که هویت مخدوش شده وزارت علوم در این دوره احیا شود، افزود: تمام امور باید به دست دانشگاهیان انجام شود و بر این عقیده‌ایم که اگر امور دانشگاه با نظرات هیات علمی انجام شود مدیریت دانشگاه نیز احساس قدرت بیشتری داشته و در مقابل مشکلات نمی‌هراسد و در چارچوب قانون رجوع به نظرات هیات علمی ضروری است.

صدیقی با بیان اینکه به دنبال فضای سالم و قانونمند در حوزه دانشجویی هستیم، افزود: دانشگاه‌ها باید آرام باشد، اما این آرامی به معنای ساکت بودن نیست. دانشگاه مکان بروز سلایق متفاوت است، اما نباید هدف اصلی که تولید علم است، فراموش شود.

وی با تاکید بر اینکه فضای نقد و انتقاد و توسعه آزاداندیشی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مسئولیت اجتماعی دانشجویان باید مورد توجه باشد تا جوانان به گونه‌ای تربیت شوند تا برای گرفتن حقشان نترسند و در زمانی که مسئولیت برعهده گرفتند، در مقابل بیگانگان سر خم نکنند. این وظیفه ماست که در چارچوب قوانین، دانشجو را تربیت کنیم و بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی بیش از پیش تلاش کنیم.

صدیقی با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس مولود انقلاب و پیشانی آموزش عالی کشور است، اظهارکرد: سهم این دانشگاه در عرصه علمی کشور، پررنگ است و همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند، دانشگاه‌ها باید نقش خود را در نقشه علمی کشور مشخص کنند و انتظار می‌رود دکتر احمدی نقش این دانشگاه را مشخص کرده و در جهت پیشرفت علمی کشور گام بردارد.

وی با بیان اینکه امروزه به جایگاهی رسیده‌ایم که برای جهان حرفی برای گفتن داریم، اظهار کرد: امروزه به گسترش روابط بین‌المللی نیازمندیم و امیدواریم دانشگاه تربیت‌مدرس که در زمینه تحصیلات تکمیلی تجربه بسیاری اندوخته، دانشجوی خارجی بیشتری را جذب کند. چراکه تا ایده‌آل فاصله بسیاری داریم.

صدیقی در پایان افزود: انتظار داریم این دانشگاه در حوزه دانشجویی نیز الگویی برای دانشگاه‌های دیگر باشد تا مشاهده کنیم می‌شود فضای نقد و انتقاد را تحمل کرد.


منبع:ایسنا