انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: درگیری دانشجویان کابل، دانشگاه‌های افغانستان را تعطیل کرد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
درگیری میان دانشجویان دانشگاه کابل که دیشب ساعت‌ها ادامه داشت، منجر به تعطیلی دانشگاه‌ها در سراسر افغانستان شد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این درگیری از یک مشاجره لفظی در بازی دوستانه فوتبال آغاز شد و بعد به خوابگاه دانشگاه کابل سرایت کرد که به گفته دانشجویان از ساعت 7 شامگاه روز یکشنبه تا 2 بامداد ادامه داشت.

بعد از این درگیری وزارت آموزش عالی افغانستان اعلام کرد که تمامی دانشگاه ها را در سراسر افغانستان تعطیل کرده است. افغانستان 34 دانشگاه دولتی و 82 دانشگاه خصوصی دارد.

مقام‌های وزارت آموزش عالی می‌گویند: این تعطیلی برای یک ماه تا آغاز به کار حکومت جدید ادامه خواهد داشت.

به گفته مقامات بهداشتی در درگیری فیزیکی دیشب، 23 دانشجو زخمی شدند که 19 نفر بعد از مداوا مرخص شده و چهار نفر دیگر هنوز در بیمارستان بستری هستند.

«محمد معصوم عزیزی»، رئیس بیمارستان علی‌آباد، در نزدیکی خوابگاه دانشگاه کابل گفت: در این درگیری دانشجویان همدیگر را با سنگ و چوب و یا چاقو زده‌اند و کسی با سلاح گرم زخمی نشده است.

به گفته دانشجویان با ادامه درگیری، پلیس وارد عمل شد و توانست که این درگیری را مهار کند ولی به ساختمان خوابگاه دانشگاه کابل صدمات جزئی رسیده است. دانشجویان دانشگاه کابل می‌گویند که پلیس برای مهار درگیری از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

«محمد صادق»، یکی از دانشجویان گفت که دو نفر بی‌بند و بار باعث این درگیری شدند و بعد طرفداران آنان با سنگ و چاقو و شیشه‌های شکسته به هم دیگر حمله کردند.

دانشگاه کابل در حالی تعطیل می‌شود که امتحانات ترم اول سال تحصیلی 1393 به تازگی شروع شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی‌، وزارت آموزش عالی افغانستان چندی قبل اعلام کرده بود که امتحان دانشجویان از تاریخ 10 تیر شروع و تاریخ 25 همین ماه پایان یابد.

چند سال قبل نیز دانشجویان خوابگاه دانشگاه کابل با هم درگیر شدند که منجر به تعطیلی این دانشگاه شد. سال گذشته نیز اعتراض تعدادی از دانشجویان به روند سیستم آموزشی و ادعاهای آنان به رفتار تبعیض آمیز استادان دانشگاه باعث تعطیلی این دانشگاه شد. اما مقام‌های آموزش عالی هنوز توضیح نمی دهند که چرا تمامی دانشگاه های افغانستان را تعطیل کرده اند.

منبع:ایسنا
opi,.op