(جنجآلی ترین فیلـمـ هآی ایرآنـی)
سینمای ایران در ادوار مختلف با حاشیه ها همنشین بوده، این روزها که اکران "رستاخیز" با اعتراضات رنگارنگی مواجه شده تصویر جنجال های مشابه را یادآوری می کند. برای اعتراض به فیلم رستاخیز و آنچه که منتقدان توهین به مقدسات و بی حرمتی قلمداد کرده اند ، ابزارهای متفاوتی به کار گرفته شده: از قمه زنی تا تحصن و حمله به سینما،گاهی نمایش یک چهره یا چند دیالوگ یا استفاده از نام یک صنف یا مسائلی از این دست می تواند فضای کشور را آشفته کند،به همین بهانه چند فیلم جنجالی سینمای ایران به طور خاص آنهایی که روی پرده آمدند و پس از مدتی کنار رفتند یا با جنجال همراه شدند را مرور کرده ایم، این پرونده شامل فیلم های به پرده نرسیده به مانند "سنتوری" نمی شود.
آدم برفی - داود میر باقری
روایت حواشی : "آدم برفی" دو داستان را به موازات هم پیش می برد؛ یکی در سودای مهاجرت، دیگری در سودای بازگشت. فیلم روایتی بی طرفانه از "مهاجرت" داشت، شاید همین نگاه هم خیلی ها را بر آشفت، فیلمی که سه سال در توقیف مانده بود، در روز اول کاری وزیر ارشاد دولت اصلاحات مجوز گرفت و به اکران فوق العاده رسید. گریم خاص اکبر عبدی در فیلم که در زن پوشی بدعتی تازه بود، جلب توجه می کرد و از قضا پاشنه آشیل فیلم برای حمله ی منتقدان شد .
نکته : "آدم برفی" بیشتر از آنکه برای عوامل سازنده اش حاشیه ساز باشد، دولت اصلاحات را در فشار گذاشت، عده ای برای اکران آدم برفی کفن پوش شدند ،جالب اینکه مسعود ده نمکی از جمله افراد منتقد فیلم بود.
خانه ای روی آب – بهمن فرمان آرا
روایت حواشی : فیلم ستایش شده ی فرمان آرا که شرح فروپاشی یک پزشک(رضا سپید بخت) بدون اعتقاد است ،با واکنش های سختی مواجه شد ،البته نباید فراموش کرد که این واکنش ها بیشتر سابقه ی کارگردان و خط فکری آن را نشانه می گرفت، در ضمن گنجاندن صحنه هایی از سخنرانی رییس دولت اصلاحات در فیلم و بسط یک قصه ی شبه غربی و اشارات گسترده ی فیلم به سبک زندگی ای که در آن دین جایگاه خاصی ندارد، اقشار مذهبی را بیش از پیش نگران کرد.
نکته : معمولا حواشی، ارزش های هنری فیلم های مورد بحث را کمرنگ می کند، اما در فیلم مورد بحث این اتفاق نیفتاد، فیلم در جشنواره ی فجر ستایش شد وچند سیمرغ را یکجا گرفت ، در واقع فرمان آرا با لحنی روشنفکرانه خبر از حوادثی می داد که چند سال بعد جامعه ی ایرانی در سطحی فراگیر با آن درگیر شد.
شوکران – بهروز افخمی
روایت حواشی : این بار خط معترضان شفاف تر بود و میشد ردپای یک اعتراض صنفی را در هیایوی منتقدان مشاهده کرد، نقشی که هدیه تهرانی در فیلم افخمی داشت؛ پرستاری را نشان می داد که با یک مرد متاهل ایجاد ارتباط می کند و نکته ی جالب تر اینکه بر خلاف نمونه های قبلی این ارتباط هیچ گونه دوگانگی برای کاراکتر اغواگر ایجاد نمی کرد، در واقع پرستار فیلم جوری طراحی شده بود که به نظر بی قید و بند به نظر می رسید، البته نباید فراموش کنیم چهره ی سنگی "هدیه تهرانی" تاثیر گذار بود .
نکته : پرستاران تظاهرات کردند؛ اعتراض ها گسترده تر شد ،اما فیلم روی پرده ماند تا سازمان سینمایی در آن دوره چهره ی جدیدی از خودش نشان دهد "سینمای اجتماعی" جسورانه پا به سالن ها بگذارد، سینمایی که بعدتر با نمونه هایی نظیر: قرمز و دوزن سیل تماشاچی تشنه ی آن روزها را به سینما کشاند.
زندگی خصوصی- محمدحسین فرحبخش
روایت حواشی : داستان "زندگی خصوصی" دقیقا روایتگر تیپ سیاست مدار – روزنامه نگار اصلاح طلب است ،ابراهیم کیانی انگار گونه ی سینمایی اکبر گنجی و هم قطارانش است، فیلم روایتگر سقوط اخلاقی تیپ مورد بحث است؛ سیاستمدار رادیکالی که روزنامه نگار می شود و عقاید گذشته اش را نقد می کند ،داستان رادیکال، دیالوگ های رادیکال و به نوعی پرده دری های فیلم ازلحاظ مضمونی عده ای را عصبانی کرد و فیلم بیشتر از 6 روز روی پرده نماند.
نکته: فیلم ترکیبی از چند فیلم ایرانی و خارجی است؛ نکته ی اصلی اینکه فیلمی که خیلی روی پرده نماند، بیشتر دیده شد.نسخه ی خانگی فیلم به خانه ها آمد ، فیلمی که خیلی کیفیت فنی بالایی نداشت ،جالب اینکه تیم «علیخانی، فرحبخش» که قدرت های ماورایی دارند و می توانند از خط قرمزها بگذرند، این بار از اردوگاه خودی ضربه خوردند.
گشت ارشاد – سعید سهیلی
روایت حواشی : سعید سهیلی بعد از تجربه ی عبور از خط قرمزهای اخلاقی در فیلم عجیب چارچنگولی ، "گشت ارشاد" را ساخت فیلمی که این بار هم برای سهیلی چالش داشت ،سه جوان سرگردان و نیازمند در پوشش مامورین گشت ارشاد از مردم اخاذی می کنند و خب مضمون داغ و جنجالی و دست گذاشتن روی نام گروه هایی که مشغول به ارشاد مردم در خیابان هستند، چیزی فراتر از خط قرمز بود و اگر کارگردانی از جنس دیگر هدایت گشت ارشاد را بر عهده داشت، مطمئنا فقط با توقیف مساله حل نمیشد وتبعات بدتری دامنگیرش میشد.
نکته : فیلمی که نمایشش تجمعات گسترده ای را در مقابل ساختمان وزارت ارشاد به دنبال داشت، بعدتر در شبکه ی نمایش خانگی توزیع شد البته این اقدام هم بدون واکنش نماند؛ نمایندگان مجلس واکنش سختی نشان دادند ،فیلم را از شبکه ی نمایش خانگی جمع کردند ،اما به لطف شبکه های ماهواره ای فیلم دیده شد و در پستو نماند.
من مادر هستم – فریدون جیرانی
روایت حواشی : فیلمی که از دو جبهه ی متفاوت مورد حمله قرار گرفت ، هم روشنفکران منتقد آن بودند و داستان فیلم را در تقابل با سبک زندگی مورد پسند خود می دیدند و هم جبهه ی مقابل روند فیلمنامه را در تقابل با ارزش های یک جامعه ی اسلامی می دیدند ، تجمع مقابل ارشاد، لغو نمایش فیلم در شهرهای مذهبی مثل :قم و مشهد و در نهایت ادامه اکران پر حرف و حدیث فیلم در سینماها "من مادر هستم" را برای جیرانی حسابی پرهزینه کرد .
نکته : فیلم به شبکه نمایش خانگی راه یافت ،داستان واقع گرایانه ی آن در امتداد سینمای اجتماعی و حادثه محور جیرانی جای می گیرد و می توان انتقادها(هر دو گروه) را سخت گیرانه دانست، خصوصا اینکه فیلم از لحاظ فنی در جایگاه مناسبی قراردارد، به طورمثال: بازی های درخشان و یکدست از باران کوثری تا فرهاد اصلانی.
پایان نامه – حامد کلاهداری
روایت حواشی : فیلمی که در مرحله ی پبش تولید دچارحاشیه شد و البته کارگردان جوان و کم تجربه اش هم به این حاشیه ها دامن زد، هر بازیگری که نامش در لیست بازیگران فیلم می آمد درادامه انصراف می داد، فیلمنامه ی جنجالی "پایان نامه" که در مورد اتفاقات سال 88 بود، باعث شد فیلم در جشنواره ی فجرمورد استقبال منتقدین سینما قرار نگیرد، آنها روایت فیلم را مستقل نمی دانستند ؛ بعدها بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کردند مجبور به عذر خواهی شدند از جمله: (حامد کمیلی)
نکته : فیلم حمایت دامنه دار شمقدری و دیگران را پشت سر خود داشت، گرچه که بن های تخفیف 50 در صدی هم نتوانست فیلم را از شکست تلخ در اکران نجات دهد ،فیلم روی پرده ماند ؛ چون معترضان توان زیادی نداشتند، هرچند دیده نشدن پایان نامه آتش اعتراضات را خاموش کرد.
خانه پدری – کیانوش عیاری
روایت حواشی : فیلم پس از چند نمایش محدود از پرده پایین کشیده شد،داستان فیلم به زعم موافقان بر گرفته از یک اتفاق واقعی است در مورد ظلم هایی است که بر زن ایرانی رفته و در گذر سال ها فاش نشده است ، منتقدان اما فیلم را نوعی «فحش ناموسی » به مذهب و ملیت ایرانی قلمداد کردند و هیچگونه ادامه ی نمایش آن را حتی محدود و در گروه "هنر و تجربه" تاب نیاوردند ،معاونت سینمایی دولت روحانی تلاش زیادی برای ادامه ی اکران فیلم داشت، اما در نهایت نگرانی های نمایندگان مجلس غالب شد.
نکته : عیاری به نوعی استاد رئالیسم است و روایتی که او از پایمال کردن زن در "خانه پدری" دارد از قول آنهایی که فیلم را دیده اند بی نهایت جاندار و دردناک است، این البته دیدگاه موافقین نمایش فیلم است ،همانهایی که کم تحملی منتقدین فیلم را به واقع گرایی پر کشش فیلم مرتبط می دانند.
کودکان ابری در مالزی به نمایش در می اید
سینماپرس: فیلم كوتاه «كودكان ابری» در رویداد فرهنگی «FINAS» مالزی به نمایش درمیآید.
به گزارش سینماپرس، در پی موفقیت فیلم كوتاه «كودكان ابری» و كسب جایزه بخش آسیا و جایزه بزرگ جشنواره ««Short shorts ژاپن، فیلم كوتاه «كودكان ابری» از سوی این جشنواره در مالزی به نمایش درخواهد آمد.
در ششمین دوره این رویداد فرهنگی، جشنواره «Short shorts» آثار برگزیده دوره اخیر خود را در كشور مالزی به نمایش میگذارد. به همین منظور حق رایت فیلم كوتاه «كودكان ابری» نیز به مدت یك سال از سوی این جشنواره برای نمایشهای متعدد خریداری شده است.
این رویداد فرهنگی كه تحت عنوان FINAS شناخته میشود ۴ سپتامبر برابر با ۱۳ شهریورماه برگزار خواهد شد.
فیلم كوتاه «كودكان ابری» به كارگردانی رضا فهیمی و تهیهكنندگی انجمن سینمای جوانان ایران با كسب جایزه بزرگ جشنواره بینالمللی «Short shorts» ژاپن طبق قوانین جشنواره مستقیماً به آكادمی اسكار معرفی خواهد شد.
همچنین «كودكان ابری» در دومین حضور بینالمللی خود در بخش مسابقه هفتمین جشنواره فیلم و تلویزیون كودك و نوجوان «دایتیاتكو» اوكراین به نمایش درخواهد آمد.
ماجراهای یک چهرهپرداز با گریم سنگین محسن تنابنده و مجید صالحی
مجید اسکندری میگوید که محسن تنابنده و تعداد دیگری از بازیگران سریال «ابله» مجبور هستند که بیش از 3 ساعت روی یک صندلی بیحرکت بمانند تا گریم شوند.
طراح چهره پرداری سریال کمال تبریزی که قرار است بهزودی در شبکه نمایش خانگی عرضه شود، درباره گریم متفاوت بازیگران آن گفت: چون برخی از بازیگران در دو الی سه نقش بازی میکنند مجبور شدیم تیپ آنها را عوض کنیم زیرا سوژه و نویسنده اینچنین میخواهد تا در انتها حالتهایی ایجاد کند که شاید گفتن آن فعلاً خوب نباشد، بنابراین ما مجبوریم سختی کار را بپذیریم.
او یکی از چهرهپردازیهای خاص این مجموعه را گریم محسن تنابنده برای بازی در نقش مادربزرگ دانست و افزود: شخصیت مادربزرگ یک پیرزن 80 ساله است و بدون شک نیاز به یک گریم سنگین دارد و گریم آن باید بهگونهای طراحی میشد که تنابنده بتواند با توجه به حجم گریم، نقش خود را بهخوبی ایفا کند. بازیگر در زیر چنین گریمهایی سختی بسیاری میکشد. درمجموع گروه «ابله» سختی میکشند تا کار خوبی را آماده کنند.
اسکندری گریم مجید صالحی را هم سنگین عنوان کرد و ادامه داد: در یک روز که با سرعت آن را انجام دادیم، دو ساعت زمان برد اما همان گریم برای آزمودن سه ساعت و نیم زمان برد، زمان انجام این کار بستگی دارد و متغیر است. اصولاً در گریمی که قطعه روی صورت قرار میگیرد نمیتوانیم زمان خاصی داشته باشیم چون ممکن است زمانی که آن قطعه را میگذاریم تا لحظهی آخر خراب شود بنابراین مجبور میشویم قطعه را برداریم و دوباره این کار انجام دهیم؛ یعنی ممکن است بعد از گذشت نیم ساعت همان گریم دوباره تکرار شود گرچه هنوز این اتفاق نیفتاده و ما هم سعی میکنیم که نیفتد.
این چهرهپرداز درباره همکاریاش با کمال تبریزی نیز بیان کرد: آقای تبریزی به من لطف دارد که با من کار میکند.
اسکندری همچنین گفت: بسیاری من را با عبدالله اسکندری اشتباه میگیرند یا فکر میکنند او پدرم است اما در حقیقت او برادرم است و در حق من پدری استادی کرده، هرچه دارم از اوست و هر کاری هم که میدانم از آموزشهای اوست.
علاوه بر محسن تنابنده و مجید صالحی، مهران احمدی، هانیه توسلی، یکتا ناصر، احمد مهرانفر، سیامک انصاری، بهنام تشکر و شبنم مقدمی نیز با چهرههای متفاوتی در این سریال به ایفای نقش میپردازند. شرکت تصویر گستر پاسارگاد و محمد مسعود تهیه کنندگان این سریال هستند.
18 نکته درباره فیلم جدید بتمن
1- زک اسنایدر، همسرش و تهیه کننده فیلم (Charles Roven) بر روی تمام فیلم های دنیای دی سی نظارت دارند.
2- زک اسنایدر در دفتر کارش یک تخته وایت برد دارد که طرح تمامی فیلم های جهان دی سی روی آن کشیده شده است.
3- فیلم برداری فیلم اختصاصی "WonderWoman/زن شگفت انگیز" پاییز امسال در لندن شروع می شود.
4- فیلم برداری قسمت اول "Justice League/لیگ عدالت" بهار (2016) آغاز می شود.
5- پیش تولید فیلم "Justice League/لیگ عدالت" مدت زمانی است که شروع شده.
6- مدل موهای بروس وین را بن اَفلک (بازیگر بتمن) انتخاب کرده است! با وجود اینکه همسر زک اسنایدر (دِبورا) ابتدا مخالف این کار بوده.
7- برای این مدل موها، اَفلک از کلاه گیس استفاده میکند!
8- طبق گفته ی اِسنایدر بتمن در فیلم 45 یا 46 ساله است.
9- بتمن قبلا با جوکر، هارلی کوئین و بقیه اعضای جوخه انتحار روبه رو شده و دلیل اصلی زندانی بودن آنها است.
10- در سکانسی از فیلم بتمن مسلسل حمل میکند!
11- بروس وین در یک خانه کنار دریاچه زندگی میکند که کمپانی وارنر اسم آن را "گلخانه" گذاشته است. در فیلم عمارت وین سالم ولی رها شده و متروک می باشد.
12- کلارک کِنت و لوئیس لِین با هم در یک آپارتمان زندگی میکنند.
13- برای صحنه های فیلم برداری خانه لکس لوثر از یک موزه در شهر دیترویت (محل اولیه فیلمبرداری فیلم) استفاده شده است.
14- دِبورا اسنایدر وقتی برای اولین بار گال گادوت رو به عنوان "WonderWoman/زن شگفت انگیز" می بیند گریه میکند!
15- برعکس ماجرای انتخاب بن افلک، برای نقش "WonderWoman/زن شگفت انگیز" پنج بازیگر تست دادند که گال گادوت در نهایت انتخاب شد.
16- نقش کاراکتر "WonderWoman/زن شگفت انگیز" در فیلم کلید تغییر داستان به سوی لیگ عدالت است.
17- حضور بتمن برای دنباله ی فیلم Man Of Steel ایده ی زک اسنایدر بود.
18- زک اسنایدر اقرار کرده است که وقتی برای اولین بار ایده ی حضور بتمن کنار سوپرمن رو به کریستوفر نولان گفته او شوکه شده ولی کاملا از این موضوع حمایت کرده است.
(25-08-2015، 0:27)ayda2 نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[ -> ] اخبار بزاریم؟
اخبار کوتاه ..
اگه اخبار بلندی دارید باید تایپک جدید ایجاد کنید ...
ممنون از همراهی سارا جان و شادی جان
(25-08-2015، 9:58)✯ѕтαя gιяℓ✯ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[ -> ] ممنون از همراهی سارا جان و شادی جان
وظیفه ست آنیتا جان !
فدای تو ..
واکنش کارگردان سریال تنهایی لیلا به شکایت وکلا !
پاسخ محمد حسین لطیفی به وکلا
محمدحسین لطیفی - کارگردان سریال «تنهایی لیلا» - به اعتراضات جمعی از وکلای دادگستری که در نامهای سرگشاده به رئیس سازمان صداوسیما به نحوه نمایش نقش وکیل در این سریال انتقاد کرده بودند، پاسخ داد و گفت: بیانصافی است که از مصداقها، قضاوت کلی کنیم.
محمد حسین لطیفی کارگردان «تنهایی لیلا» در پاسخ به اعتراضات مطرح شده از جانب کانون وکلا مبنی بر نحوه بازنمایی این نقش (با بازی علی صالحی) در این سریال گفت: حساسیت سازمان صداوسیما نسبت به این موضوعات بعضا از خود اصناف بیشتر است و افرادی هم هستند که دلسوزانه و سختگیرانه مسئولیت نظارت را در سازمان بر عهده دارند.
وی در پاسخ به این که آیا از مشاور حقوقی هم در این سریال مشورت گرفته شده است، گفت: حامد عنقا نویسنده سریال خود در رشته حقوق تحصیل کرده است. اما اگر دقت کرده باشید در دو مقطع از سریال حسن پورشیرازی بازیگر نقش زرین، وکیل داستان را وکیل قلابی صدا میکند. این باعث تمایز او از سایر وکلای عزیز و محترم می شود که احتمالا این دیالوگ را نشنیده و دلخور شده اند.
این کارگردان خطاب به وکلای معترض ادامه داد: من از کانون وکلا میخواهم تا اجازه دهند کار پیش برود و نتیجه را ببینند. بی انصافی است که از مصداقها، قضاوت کلی کنیم. به نظرم بیدلیل به وکلا برخورده است. منظور ما آنچه که آن ها برداشت کردهاند، نبوده و نیست و همه را به یک چشم قضاوت نکردهایم. اتفاقا به دلیل این که وکلا جزو قشر روشنبین جامعه هستند، به نظرم نباید اصلا به این موضوع اعتراض میکردند. ضمن این که به هر حال از بین قشر وکلا هم مانند سایر مشاغل هستند کسانی که شاید وظیفهشان را به درستی انجام ندهند و تخلف کنند.
پیش از این جمعی از وکلای دادگستری با نگارش نامهای به رییس سازمان صداو سیما اعتراض خود را نسبت به بازنمایی نقش وکیل در سریال «تنهایی لیلا» اعلام کرده بودند.