انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تبدیل دانشگاه‌ها به باشگاه سیاسی فضای علمی را برهم می‌زند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رئیس دانشگاه جامع پیام نور خراسان شمالی گفت: علم و دانش باید در فضای آرام و متعادل رشد کند، حرکت علمی در دانشگاه‌ها وقتی می‌تواند بوجود بیاید که دارای آرامش سیاسی باشد، البته دانشگاه‌های استان باید تلاش کنند که دانشجوی ما در کنار علم و دانش، حضوری منطقی و آگاهانه در فعالیت‌های سیاسی داشته باشد و از سوی دیگر درگیر سم مهلک سیاست‌زدگی نشود.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حمیدرضا طیبی‌نسب با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در جمع اساتید بر روی نکات بسیار مهمی از جمله اهمیت حرکت علمی بر آینده کشور تاکید کردند، زیرا در سال‌های اخیر این حرکت یک جهشی پیدا کرده و در سطح دنیا رتبه‌های خوبی کسب شده است.

وی ادامه داد: نگرانی معظم‌له مبنی بر توقف این حرکت به معنای ناامیدی نیست، بلکه در این هشدار هم امید وجود دارد و هم نوعی خوف که مبادا با سیاست‌های غلط مسئولین پیشرفت‌ها متوقف شود.

طیبی‌نسب افزود: مدیری که برای کسب قدرت سیاسی به دانشگاه بیاید نمی‌تواند سکاندار حرکت علمی باشد، با نگاه به منابع دینی و سیره دانشمندان گذشته در محافل علمی بویژه دانشگاه‌ها همیشه سیاست زیرمجموعه علم و دانش بوده است، یعنی دانشمندان ما قبل از سیاستمدار بودن دانشمند بوده‌اند.

وی ادامه داد: امروز هم دانشگاه‌های ما قبل از سیاستمدار بودن رسالت علمی به دوش دارند، نمی‌گویند سیاستمدار باید دانشجو باشد بلکه می‌گویند دانشجو باید سیاستمدار باشد.

طیبی‌نسب افزود: نکته دوم طرح این بحث ناشی از نوعی نگرانی در مدیریت دانشگاه‌هاست که مبادا اتفاقات گذشته که یکبار تبعات آنرا تجربه کرده‌ایم تکرار شود، لذا صراحتا از مدیریت دانشگاه‌ها خواستند حرکت علمی کشور هرگز نباید متوقف شود، لازمه این موضوع را نیز فرمودند که کسانی که عاشق پیشرفت علمی کشور هستند مدیریت دانشگاه را به عهده داشته باشند، نه اینکه آن را قبول نداشته باشد.

وی اظهار کرد: کسی که پیشرفت علمی کشور را قبول ندارد و فقط با نیت سیاسی وارد مدیریت دانشگاه شده است، نمی‌تواند مدیریت علمی کشور را هدایت بکند، پس می‌طلبد کسانی سکاندار حرکت علمی کشور باشند که این حرکت را بپذیرند.

طیبی‌نسب گفت: روشن است که علم و دانش باید در فضای آرام و متعادل رشد کند، حرکت علمی در دانشگاه‌ها وقتی می‌تواند بوجود بیاید که دارای آرامش سیاسی باشد، البته دانشگاه‌های استان باید تلاش کنند که دانشجوی ما در کنار علم و دانش، حضوری منطقی و آگاهانه در فعالیت‌های سیاسی داشته باشد و از سوی دیگر درگیر سم مهلک سیاست‌زدگی نشود.

وی افزود: در اجرای برنامه‌ها و مناسبت‌های دانشگاه باید به‌گونه‌ای عمل شود که مانع پیشرفت علمی نشود، یعنی تشنج ایجاد نکند و آن فضای علمی و آرام دانشگاه حفظ شود، لازمه سیاسی بار آرودن دانشجویان ایجاد تشنج نیست؛ بلکه مسئله آرامش فضای علمی و سیاست‌ورزی دانشجویان قابل جمع است.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی با بیان اینکه اعضای هیئت علمی در جهت رشد علمی و سیاسی و فرهنگی دانشجویان بی‌تفاوت نباشند، افزود: معظم‌له سال‌ها پیش اساتید را فرمانده جنگ نرم نامیدند که مربوط به حوزه فرهنگی است، در حوزه علمی نیز ما همین مدل را در محافل دانشجویی و اساتید تاکید می‌کنیم که اساتید بویژه هیئات علمی ما در جهت‌دهی علمی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان باید نقش مؤثر و مفید ایفا کنند.

وی گفت: اساتید باید به‌عنوان سکاندار و فرمانده این حرکت به دانشجویان خط بدهند که بخش عمده‌ای از این رسالت در دانشگاه پیام نور به عهده مدیر گروه رشته‌هاست که باید ضمن برنامه‌های علمی و روزمره نسبت به هدایت دانشجویان در عرصه‌های مختلف حتما وارد میدان شده و بی‌تفاوت نباشند، قدم‌هایی هم برداشته‌ایم و انشاالله با تقویت اساتید این اتفاق بیفتد.

طیبی‌نسب ادامه داد: همانطوری که جهاد در جای خودش اقتضائاتی دارد، فعالیت جهادی نیز یعنی علاوه بر انجام صحیح و قانونمند کارها در کنار خودش نیاز به ایثار گری و حرکت پرشتاب رو به جلو دارد، تجربه کرده‌ایم اگر دانشگاه بخواهد به جایی برسد با بخشنامه و کار عادی نمی‌توان آن جهش علمی مورد نظر رهبر معظم انقلاب را رقم زد.