انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: اصلاح آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی/رویکرد وزارت علوم همدلیست نه بددلی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه آیین نامه جدید کرسی‌های آزاد اندیشی در سال تحصیلی جدید اصلاح خواهد شد،‌ گفت: درآیین‌نامه قبلی رویکرد غلطی شکل گرفته بود که فهرستی از افرادی که می‌توانستند در کرسی‌ها حضور پیدا کنند فقط نمایندگی یک جریان فکری سیاسی خاص بودند، اما در آیین نامه جدید تمام افرادی که از نظر قانونی مشکلی نداشته باشند می‌توانند در کرسی‌های آزاد اندیشی شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید ضیاء هاشمی در نشست خبری که امروز دوشنبه در تشریح عملکرد یک ساله این معاونت برگزار شد، اظهارکرد: یکی از اهداف معاونت فرهنگی وزارت علوم توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی است که متاسفانه در سالهای گذشته بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری به خوبی به آن پرداخته نشده است.

وی یکی از موانع برگزاری مطلوب کرسی‌های آزاد اندیشی را آیین نامه اجرایی آن دانست و ادامه داد: آیین نامه قبلی نمی‌توانست حامی و مشوق برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی باشد، بلکه حتی در مواردی مانع برگزاری بوده است.

هاشمی با بیان اینکه با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، آیین نامه جدید کرسی‌های آزاد اندیشی تدوین شده است، اظهارکرد: این آیین نامه تا سال تحصیلی جدید ابلاغ خواهد شد و رویکرد غلطی که در آیین نامه قبلی پیش گرفته شده بود، اصلاح می‌شود. در آن آیین نامه افرادی که می‌توانستند در کرسی‌ها حضور پیدا کنند فقط نمایندگی یک جریان فکری بودند که کرسی‌های آزاد اندیشی سیاست زده شده بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه سیاست زدگی سم مهلکی برای دانشگاه‌هاست، گفت:‌ در آیین نامه جدید تمام شخصیت‌هایی که مورد تایید هیئت نظارت و تشکل‌های دانشجویی باشند از نظر قانونی مشکلی برای حضور در کرسی‌های آزاد اندیشی آنها ندارند و به کرسی‌های آزاد اندیشی دعوت خواهند شد و به بحث و گفتگو در فضای کاملا آزاد در دانشگاه خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: آیین نامه جدید به طور کامل به تمام فرایندها و مراحل شکل گیری کرسی‌های آزاد اندیشی اشاره کرده است و امیدواریم در سال آینده شاهد رونق در این حوزه باشیم.

هاشمی درباره تعداد نشریات فعال و مجوز گرفته از سوی معاونت فرهنگی اظهار کرد: نشریات فعال دانشجویی به طور طبیعی با نشریاتی که مجوز می‌گیرند آمارشان متفاوت است. تعدادی از نشریات ممکن است از هیئت نظارت دانشگاه مجوز بگیرند، اما آغاز فعالیت آنها مدت زمان زیادی به طول بیانجامد یا به طور کلی موفق به فعالیت نشوند.

معاون وزیر علوم با اعلام اینکه بیش از 3500 نشریه مجوز دار در سطح دانشگاه‌ها وجود دارد، افزود: طبق برآوردهایی که داشته‌ایم بیش از 2000 نشریه فعال در سطح دانشگاه‌های کشور وجود دارد و رویکرد معاونت فرهنگی نیز بر حمایت مادی و معنوی از این نشریات بوده و سعی داریم حمایت‌های مادی خود را در چارچوب قانون افزایش دهیم.

وی در مورد آمار تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی اظهار کرد: معمولا در سال دو بار آمارها از دانشگاه‌ها مطالبه می‌شوند و در طول سال نیز در حال توسعه هستند. فعلا آمار دقیق نمی‌توان در این مورد اعلام کرد، اما آنچه که مشخص است در سطح دانشگاه‌های مختلف تشکل‌های گوناگونی از جریان‌های فکری مختلف تشکیل شده است و تعداد تشکل‌های فعال بسیار بیشتر از سالهای گذشته بوده است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه هر تشکلی می‌تواند با تقاضای مجوز از هیئت سه نفره نظارت بر تشکل‌ها مجوز اخذ کند و با هر اتحادیه‌ای که می‌خواهد پیوند بخورد، اظهار کرد: اما در مورد تشکل‌های قبلی همچون دفتر تحکیم وحدت که تغییر و تحولاتی در این اتحادیه اتفاق افتاد و اختلافاتی میان این تشکل‌ها به وجود آمد و برخی از دفاتر آنها به دلایل مختلف تعطیل شدند، می‌توانند با یک حرکت درون جوش آغاز به کار کنند و معاونت فرهنگی از ایجاد هرگونه تشکل دانشجویی استقبال می‌کند و بستر ساز ایجاد اتحادیه‌ها خواهد بود.

تعطیلی هر تشکل ضربه مهلکی به بدنه دانشگاه است
هاشمی با تاکید بر اینکه تعطیلی هر تشکل ضربه مهلکی به بدنه دانشگاه است، گفت: ما خواهان تعطیلی هیچ تشکلی نیستیم و در چارچوب قانون با تشکل‌ها رفتار خواهیم کرد. در تعداد تشکیل تشکل‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر تشکلی با هر سلیقه‌ای می‌تواند به فعالیت بپردازد.

وی با بیان اینکه به شدت مخالف تشکل‌های دولت ساخته هستیم،؛ اظهار کرد: بر خلاف ادعای برخی‌ها به هیچ وجه به دنبال تشکیل تشکل‌های دولت ساخته نیستیم و با آن مخالفیم. تشکل دولت ساخته و تابع بودن جریان‌های سیاسی خلاف قانون است و نمی‌توان آنها را تشکل دانشجویی خطاب کرد. ارتباط داشتن با جریان‌های مختلف اشکالی ندارد، اما تابع بودن خلاف قانون است. حفظ سلامت تشکل‌ها در گروی این است که تشکل‌ها از پایین به بالا تشکیل شوند.

با رویکرد سلبی و کنترلی نمی‌توان به مدیریت در دانشگاه پرداخت
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در آستانه یکسالگی دولت با اشاره به فعالیت‌های این معاونت گفت: اگرچه وزارت علوم از جهات مختلف با تاخیر سامان یافت و فقط 9 ماه از عملکرد گروه فعلی در وزارت علوم می‌گذرد به جهت آنکه در آستانه یک سالگی دولت هستیم وظیفه خود می‌دانیم تا به ارائه گزارشی از عملکردهای خود بپردازیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه در طول یک سال گذشته سیاست وزارت علوم مبتنی بر آرامش و نشاط در دانشگاه‌ها بوده است، گفت: در دو ترم تحصیلی اخیر شاهد آرامش و نشاط در دو بعد علمی و فرهنگی بوده‌ایم. سال تحصیلی 92-93 یکی از آرام ترین سالهای دانشگاه‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه جلب مشارکت دانشگاهیان بهترین راه برای جلب آرامش و هیجان مثبت در دانشگاه‌هاست، افزود: معتقدیم با پایبندی به قانون به اهداف می‌رسیم و دانشگاهیان بهترین مروجان قانون هستند. با رویکرد سلبی و کنترلی نمی‌توان به مدیریت در دانشگاه پرداخت بلکه باید با هم افزایی و جلب مشارکت دانشگاهیان فضای تسریع در پیشرفت‌ها را فراهم کرد.

هاشمی با اشاره به نشست‌های مختلفی که از سوی معاونت فرهنگی در سطح ملی و منطقه‌ای برگزار شده است، گفت: دانشگاه‌های کشور به پنج منطقه تقسیم بندی شده‌اند که مدیران فرهنگی به شکل متناوب با یکدیگر تشکیل جلسه می‌دهند. دو نشست نیز برای معاونین سراسر کشور در تهران با حضور وزیر علوم و سایر دستگاه‌ها برگزار شد که در یکی از این نشست‌ها مدیران فرهنگی سایر دستگاه‌ها نیز حضور داشتند.

در تشکل‌های دانشجویی باید توازن رعایت شود
وی با اشاره به تدوین بخشنامه‌هایی در زمینه نشریات، تشکل‌ها، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی افزود: با تدوین این بخشنامه‌ها، سیاست‌ها و چارچوب‌ها اعلام و از همکاران خواسته شده است در این چارچوب‌ها امور را پیش ببرند.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها نیز افزود: در طول این مدت شاهد رشد مشارکت دانشجویان و اساتید در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم. یکی از نمونه‌های آنها جشنواره حرکت است که اختصاص به انجمن‌های علمی دارد. همچنین همایشی با حضور کانون‌های قرآن و عترت برگزار شد که شاهد فعالیت مضاعف این کانون‌ها در بخش دانشگاهی و نمایشگاه قرآن بودیم.

هاشمی با بیان اینکه شاهد فعال شدن کمیته‌های قرآنی پس از چند سال رکود بوده‌ایم گفت: بنا بر اذعان دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در زمینه کمیته‌های قرآنی و فعالیت‌های قرآنی شاهد یک جهش بوده‌ایم.

وی همچنین به برگزاری همایش نمایندگان نشریات دانشجویی در مشهد اشاره کرد و گفت: نشریات دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی مطابق قانون در هر زمینه‌ای می‌توانند فعالیت کنند. دانشجویان و اساتید حق دارند تشکل‌های مورد علاقه خود را تشکیل دهند. اکنون چندین اتحادیه دانشجویی وجود دارد که معاونت فرهنگی از آنها حمایت‌های مادی و معنوی خواهد کرد و سعی خواهد داشت در تامین هزینه‌های آنها بیش از سالهای گذشته حمایت شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه در تشکل‌های دانشجویی باید توازن رعایت شود، ‌گفت: تمام دانشجویان باید احساس کنند که یک نماینده در تشکل‌ها دارند. هدف ما ایجاد تعادل و توازن در میان تشکل‌هاست تا تشکل‌ها با سلایق و علایق مختلف به فعالیت بپردازند.

رویکرد وزارت علوم در دولت یازدهم همدلیست نه بددلی
وی با بیان اینکه اگر تشکل‌ها در مسیر قانونی و به شکل شناسنامه دار فعالیت کنند حواشی پیش بینی شده در مسائل اجتماعی و فرهنگی کمتر خواهد شد، گفت: اگر تشکل‌ها شناسنامه دار شکل بگیرند هم مشارکت آنها بیشتر خواهد شد و هم قانون بهتر اجرا می‌شود و با عقلانیتی که در دانشجویان و دانشگاهیان وجود دارد، از حواشی که عده‌آی به دنبال ایجاد آن هستند، جلوگیری خواهد شد.

هاشمی افزود: رویکرد وزارت علوم در دولت یازدهم همدلی و هم افزایی است و نه بدگمانی و بددلی در میان دانشجویان.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به دیدار امروز اتحادیه‌های دانشجویی با وزیر علوم، اظهار کرد: طبق روال هر ساله اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی افطار را مهمان وزیر علوم خواهند بود و به بیان نظرات خود می‌پردازند، البته پیش از این بنده و همکارانم در معاونت فرهنگی نشست‌های مختلفی با تشکل‌های دانشجویی داشتم.

اکثر دانشجویان حامی وزارت علوم هستند، اما اکثر تشکل‌ها منتقد وزارت علوم
هاشمی با بیان اینکه اکثر دانشجویان حامی وزارت علوم هستند، گفت: اما اکثر قریب به اتفاق تشکل‌ها منتقد وزارت علوم هستند. این نشان دهنده این نکته است که تشکل‌های موجود فقط توانسته‌اند بخشی از دانشجویان را نمایندگی کنند. بر همین اساس تلاش داریم تا تشکل‌هایی شکل بگیرد که نمایندگی بیشتر دانشجویان را بر عهده داشته باشد.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه این مسئله مخالف افراط گرایی و بر مشی اعتدال است، افزود: اینکه فقط بخشی از دانشجویان بتوانند نظرات خود را بیان کنند مورد خوشایند ما نیست، همچنین حاضر به حذف هیچ گروهی نیستیم. تشکل‌ها خود اذعان می‌کنند که نمایندگی تمام دانشجویان را ندارند و بسیار متاسفیم که در حال حاضر فضا به گونه‌ای است که تمام دانشجویان نماینده‌ای در تشکل‌ها ندارند و نمی‌توانند نظرات خود را بیان کنند.

اردوهای دانشجویی راهیان نور اجباری نیست
هاشمی با بیان اینکه یکی از محورهای مهم معاونت فرهنگی برگزاری و توسعه اردوهای راهیان نور است، اظهار کرد: بر این عقیده‌ایم که فرهنگ دفاع مقدس و هویت اسلامی ایرانی بیش از هر جایی در دانشگاه جای رشد دارد و فعالیت‌هایی که مربوط به علایق انقلابی و دفاع مقدس است در دانشگاه‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی افزود: در سال گذشته با همکاری نهادهای فعالی همچون بسیج دانشجویی و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس شاهد رشد در این زمینه بوده‌ایم و امیدواریم سالهای آینده نیز توسعه بیشتری پیدا کند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا هر دانشجو در طول تحصیل حداقل یک بار عازم راهیان نور شود، گفت: یکی دیگر از همکاری‌های وزارت علوم با بنیاد امام رضا (ع) بوده است تا در جهت تقویت سیره رضوی در دانشگاه‌ها فعالیت بیشتری انجام شود. سال گذشته در 9 دانشگاه این طرح اجرایی شد و امیدواریم در سال آینده در تعداد بیشتری از دانشگاه‌ها شاهد ترویج سیره رضوی باشیم و اردوهای اعزام به مشهد مقدس را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اردوی راهیان نور به هیچ وجه اجباری نخواهد بود، افزود: در هیچ حوزه‌ای اعتقاد به اجباری کردن امور نداریم، اما بر اساس علاقمندی دانشجویان این تقاضا بسیار گسترده بوده و باید ظرفیت‌ها در این زمینه را افزایش دهیم تا بتوانیم پاسخگوی علایق دانشجویان باشیم.

هاشمی با اشاره به تفاهم نامه‌هایی که با دستگاه‌های مختلف امضا شده است، افزود: ارتباط تنگاتنگی با دستگاه‌های مختلف به ویژه نمایندگان مجلس وجود دارد و در شش ماهه گذشته تمام نمایندگان به وزارت علوم دعوت شدند تا از روند برنامه‌های انجام شده اطلاع پیدا کنند و بارها نیز مسئولان وزارت علوم با حضور در کمیسیون‌های مختلف برنامه‌های خود را ارائه کرده‌اند.

برگزاری اولین کنگره شهدای دانشجو
هاشمی با اشاره به اینکه در حال تدارک مقدمات برگزاری اولین کنگره شهدای دانشجو هستیم، افزود: در دانشگاه‌های مختلف تندیس‌ها، مکان‌ها و موزه‌های مختلفی برای شهدا وجود دارد. سیاست وزارت علوم نیز تقویت فرهنگ شهدا به ویژه شهدای دانشجوست در همین راستا مقدمات کنگره شهدای دانشجو در حال آماده سازی است که با همکاری بسیج دانشجویی برگزار خواهد شد.

تشکیل کمیته‌ تدوین فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه‌ها
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به طرح خانه‌های فرهنگ که در دولت گذشته اجرا شده بود، افزود: تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌ها خانه‌های فرهنگ خود را ساخته‌اند و برخی نیز هنوز نتوانسته‌اند آنها را فعال کنند. یکی از مشکلاتی که در طرح خانه‌های فرهنگ وجود داشت محل ساخت این خانه‌ها بود. به گونه‌ای که در گوشه‌ای از دانشگاه ساخته شده و نمی‌تواند کارآمد باشد.

وی افزود: ساز و کار خانه‌های فرهنگی و معماری آنها باید به گونه‌آی باشد که بتواند ترویج کننده فعالیت‌های فرهنگی باشد. در حد امکانات این طرح را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم خانه‌های فرهنگ باید در مرکز دانشگاه باشد.

هاشمی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی در خوابگاه‌ها افزود: کمیته‌ای برای تدوین فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه‌ها تشکیل شده همچنین با همکاری معاونت دانشجویی مراکز مشاوره بیش از پیش فعالتر شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه خوابگاه فرصت بسیار خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی است، اظهار کرد: در حال حاضر خوابگاه‌ها به دو شکل خوابگاه‌های متمرکز و متفرقه در حال فعالیت هستند. در خوابگاه متمرکز به خوبی می‌توان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی اقدام کرد اما از آنجایی که خوابگاه‌های متفرقه پراکنده هستند متاسفانه در آنجا با محدودیت‌هایی روبرو هستیم. معتقدیم خوابگاه‌ها باید از پایه و با ساختار خوابگاهی ساخته شود و از ابتدای ساخت به ویژگی‌های خوابگاه توجه شود.

تشکیل جلسه هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی بعد از ماه مبارک رمضان
وی در پاسخ به این سوال که چرا هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی تشکیل نمی‌شود افزود: هئیت نظارت بر نشریات دانشجویی به گونه‌ای است که متناسب با نیازها برگزار می‌شود. زمان شکل گیری هیئت جدید و رفع برخی مشکلات و اعتراضاتی که نسبت به این هیئت وجود داشت، نزدیک به پایان ترم قرار گرفت و نیز به علت ورود به ماه مبارک رمضان برخی امکان حضور در هیئت را نداشتند بنابراین هیئت نظارت بر نشریات دانشجویی بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

هاشمی با اشاره به اینکه مقدمات و هماهنگی‌ها برای برگزاری جشنواره فارابی انجام شده است، افزود: معاونت فرهنگی تاکید زیادی بر برگزاری این جشنواره دارد و جشنواره فارابی هر ساله میزبان فعالیت‌های علمی در حوزه علوم انسانی است. این جشنواره متناسب با حجم آثاری که ارسال می‌شود در مورد برگزاری آن تصمیم گیری می‌شود و اگر حجم مناسبی ارسال نشده باشد، شاهد افت کیفیت در این جشنواره خواهیم بود که این مورد قبول ما نیست.

وی افزود: هماهنگی با دستگاه‌ها انجام شده و منتظر هستیم تا تصمیم‌گیری شود که آیا برگزاری جشنواره در فصل تابستان مناسب می‌باشد یا خیر.

محکوم کردن قتل عام مردم بیگناه غزه و سکوت معنادار جهانی
معاون فرهنگی وزیرعلوم در این نشست با محکوم کردن قتل عام مردم بیگناه در غزه و سکوت معنادار جهانی، گفت: در این روزها که مصادف با ماه مبارک رمضان نیز است، شاهد مظلومیت و شهادت برادران و خواهران در غزه یعنی کربلای معاصر هستیم.

وی با بیان اینکه دنیای مدرن با سکوت جنایتگونه خود شاهد این جنایت بشری است، افزود: جنایت‌های انجام شده در غزه یک نقطه تاریک در تاریخ بشریت خواهد بود و اینکه یک ملتی در مقابل استقلال طلبی خود با بمباران‌های هوایی مواجه شود، موجب شرم و ننگ عالم است.

وی افزود: اینکه عده‌ای حق خود بدانند که برای منافع خود دیگران را به خاک و خون بکشانند نشان دهنده ظلم در جهان است، اظهار کرد: سکوت در دفاع از مردم غزه ظلم به یک ملت است که متاسفانه با ادبیاتی به ظاهر موجه جریان پیدا کرده است. متاسفانه کسانی که امکان جلوگیری از این ظلم را دارند سکوت کرده‌اندو این مسئله را به شدت محکوم می‌کنیم و از تمام کشورها می‌خواهیم که مانع سیاه تر شدن و ننگین تر شدن این جنایت در این مقطع زمانی شوند.

وی در پایان افزود: در آستانه روز قدس از خداوند می‌خواهیم که همدلی را در مسلمانان بیشتر کند و دشمنان اسلام را مغلوب بسازد.