انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه‎ها نگران‎کننده است
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رییس دانشگاه علم و هنر افزایش افسارگسیخته ظرفیت دانشگاه‌ها و کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه‎ها را نگران‎کننده خواند و براهمیت انتخاب رشته تحصیلی مناسب و صحیح پذیرفته‌‏شدگان کنکور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد، دکتر سید حبیب‌الله میرغفوری در همایش مدیران و مشاوران برجسته انتخاب رشته استان که در دانشگاه علم و هنر برگزار شد، به اهمیت موضوع انتخاب رشته در ترسیم مسیر زندگی و آینده شغلی پذیرفته‏‌شدگان کنکور سراسری تاکید کرد و گفت: این موضوع تاثیر طولانی مدت بر زندگی افراد دارد و می‎تواند زندگی افراد را متحول کند.

وی استعداد تحصیلی افراد را از عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته درست آنان دانست و گفت: گاهاً برخی افراد بنا بر دلایلی همچون فشار خانواده در رشته‎هایی مشغول به تحصیل می‌شوند که هیچ استعدادی در آن ندارند و متاسفانه پس از مدتی دچار مشکل چند ترم مشروط شدن و در نهایت اخراج و یا منجر به تغییر رشته افراد می‎شود.

رییس دانشگاه علم و هنرعلاقه فرد در انتخاب رشته را یکی دیگر ازعوامل موثر در این امر خواند و ادامه داد: تضاد میان روحیات فرد و تحصیل در یک رشته تحصیلی نیز می‎تواند منجر به برخی مشکلات شود به نحوی که برخی پس از فارغ التحصیلی در یک رشته خاص، در رشته تحصیلی خود مشغول به کار نمی‌شوند چرا که به دلیل نداشتن علاقه، در رشته تحصیلی خود موفق نبوده است.

وی همچنین از تطابق نداشتن روحیات برخی افراد با رشته‎های تحصیلی، توجه به این موضوع را یکی از مسائل مهم در انتخاب رشته عنوان کرد.

میرغفوری مهمترین و تاثیرپذیرترین موضوع در انتخاب رشته صحیح توسط افراد، مسئله آینده شغلی آنها دانست و گفت: داوطلبان باید قبل از ورود به یک رشته تحصیلی از وضعیت اشتغال در آن رشته تحصیلی آگاهی کسب کنند.

رییس دانشگاه علم و هنر یزد با تاکید بر نقش انتخاب رشته مناسب داوطلبان در کاهش مشکلات امروز دانشگاه‎ها، گفت: هم‎اکنون جمعیت 18 تا 24 سال کشورمان یعنی متقاضیان ورود به دانشگاه یا دانشجویان در حال تحصیل، 11 میلیون نفر هستند، در حالی که آمار در افق 1404 به 7 میلیون نفر کاهش خواهد یافت و این در حالی است که ظرفیت‌ دانشگاه‌ها به شکلی افسارگسیخته در چند سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به ظرفیت یک میلیون و 200 هزار نفری دانشگاه‎های کشور، افزود: با توجه به متقاضیان امسال، 400 هزار ظرفیت خالی در دانشگاه‌های کشور داریم و این وضعیت در سال‎های آینده نیز به مرتب بدتر می‌شود.

میرغفوری اظهارکرد: با این وجود نهایتاً افراد به دانشگاه‎ها وارد می‌شوند ولی انتخاب نامناسب رشته باعث می‌شود که افراد در رشته‎هایی تحصیل کنند که ظرفیت شغلی آنها در جامعه اشباح شده است، در حالی که اگر همین فرد در بازار کار فعالیت کرده بود در همین مدت به یک نیروی زبده و موفق تبدیل شده بود.

وی با ابراز گلایه از پذیرش بی حد و اندازه پردیس‎های دانشگاهی در تحصیلات تکمیلی، گفت: متاسفانه بخش زیادی از آمار بیکاری امروز جامعه مربوط به فارغ التحصیلان لیسانس و فوق لیسانس است، ولی با وجود این روند عملکردی، در آینده شاهد اضافه شدن دانش آموختگان دکتری نیز به جمع بیکاران جامعه خواهیم بود.

رییس دانشگاه علم و هنر در پایان نیز خاطرنشان کرد: اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در زندگی افراد و جامعه آینده باعث شده که این دانشگاه برای چهارمین سال متوالی، امسال نیز با بهره‌گیری از مشاوران تحصیلی با تجربه، به داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها مشاوره رایگان در زمینه انتخاب رشته ارائه کند.

دکتر محسن برزگری معاون آموزشی دانشگاه علم و هنر نیز در این همایش با اشاره به فعالیت دانشکده‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و معماری و علوم این دانشگاه در شهرهای یزد، اشکذر و اردکان، گفت: امسال به سمت تجمیع رشته‌ها در مرکز استان پیش رفته‌ایم به نحوی که رشته‎های دانشکده‎های اشکذر و اردکان را در مرکز استان نیز خواهیم داشت.

وی با معرفی رشته‌های این دانشگاه، برخی از این رشته‌ها مانند مدیریت بانکی و مدیریت امور مالی را بسیار جدید دانست و برخی رشته‎ها مانند طراحی دکوراسیون داخلی را با توجه به آینده اقتصادی خوب، ناشناخته خواند.

معاون آموزشی دانشگاه علم و هنر وجه تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها را این گونه بیان کرد: دانشگاه علم و هنر یزد دانشگاهی متعلق به جهاددانشگاهی است و جهاد دانشگاهی به عنوان یک برند معتبر در حوزه‎های آموزشی، پژوهشی و کسب و کار مطرح است.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی مرکز کسب و کار دانشگاه علم و هنر در شهرک صنعتی یزد، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی دانشگاه موضوع اشتغال دانشجویان فارغ‌التحصیل شده از این دانشگاه است.

برزگری یکی دیگر از ویژگی‌های تحصیل در دانشگاه علم و هنر را برخورداری این مرکز از دوره‌های فوق‎برنامه مانند آموزش‌های زبان‏های خارجی، نرم‌افزارهای مرتبط با رشته، مدیت خانواده، مهارت‎های کسب و کار در سرفصل دروس دانشجویان است.