انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مقایسه Samsung Galaxy S5 و HTC One M8
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اینبار میخواهیم دو گوشی بسیار قدرتمند بازار را در کنار هم قرار دهیم  که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. هر دو نیز امکانات بسیار خوبی دارند که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها عبور کرد .
 
تاریخچه
 
گوشی‌های هوشمند گلکسی S5 سامسونگ و اچ‌تی‌سی وان M8 هر دو در سال 2014 میلادی معرفی و عرضه شده‌اند. این دو گوشی  جزو برترین‌ گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند، هر دو آن‌ها اندرویدی هستند اما برای جلب مشتری، سیاست کاملا متفاوت از یکدیگر دارند. در چند سال گذشته، در میان گوشی‌های اندرویدی بازار رقابت تنگاتنگی میان شرکت کره‌ای سامسونگ و شرکت تایوانی HTC وجود داشته است. هر دو این شرکت‌ها ادعای بهتر بودن دارند و به خیال خودشان در این حوزه از همه بهتر هستند. البته به نظر ما هم از همه اندرویدی‌ها جلوتر هستند و گوشی‌های واقعا ارزشمند با امکانات عالی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سامسونگ به حدی قوی ظاهر شده است که می‌تواند با کمپانی سرشناس اپل رقابت کند.
 
معرفی
 
سامسونگ و HTC هرکدام معایب و مزایایی در تولید پرچمداران خود دارند به طور مثال اچ تی سی از بدنه آلومینبومی برای One m8 استفاده کرده است ولی سامسونگ هنوز هم پلاستیک را برای بدنه گوشی های خود استفاده میکند . سامسونک S5 دارای سنسور های دوست داشتنی است و اچ تی سی ترجیح داده از یک لنز دوربین دوم برای جذب مشتری استفاده کند .  
 
مقایسه Samsung Galaxy S5 و HTC One M8 1
 
طراحی
 
در زمینه طراحی میتوانیم به راحتی بگوییم  اچ تی سی به دلیل استفاده از آلومینیوم در بدنه جذابیت بیشتری دارد . این گوشی با جنس و نوع طراحی بدنه خود می‌تواند نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. گوشی هوشمند Galaxy S5 نیز همچون دیگر گوشی‌های سامسونگ همچنان پلاستیک با بافت چرم مانند دارد که در محصولاتی همچون گلکسی نوت 3 شاهد آن بوده‌ایم. البته S5 تغییراتی نیز نسبت به قبل داشته است از جمله می‌توان به Glam جدید اشاره کرد این پوشش کمی نرمی به قاب پشتی گوشی داده  و با طرح نقطه‌دار تزئین شده است. به طور کلی، طراحی هر دو گوشی واقعا خوب است با این فرق که One (M8) به دلیل فلزی بودن، دوام و استحکام بیشتری دارد. اما گلکسی S5 نیز استفاده آسان‌تری دارد. امکان سر خوردن آن از دست کمتر است. وزن سبک‌تری دارد و سردی فلز را نیز احساس نخواهید کرد.
 
اندازه
 
از نظر اندازه، هر دو دستگاه تقریبا شبیه یکدیگر هستند. اچ‌تی‌سی One (M8) حدود 9.35×70.6×146.36 میلی‌متر اندازه دارد و گلکسی S5 سامسونگ نیز 8.1×72.5×142 میلی‌متر اندازه دارند. گوشی S5 از رقیب خود کمی باریک‌تر است. هنگامی که بحث وزن می‌شود، نمی‌توان هیچ گوشی هوشمندی را خیلی سبک تعریف کرد. اما سامسونگ گلکسی S5 با وزن 145 گرمی خود واقعا سبک به نظر می‌رسد. اچ‌تی‌سی One (M8) نیز حدود 160 گرم وزن دارد. کلیدهای فیزیکی هر دو این گوشی‌ها بسیار خوب کار می‌کنند و واکنش‌پذیری بسیار خوبی دارند. از مزیت‌های گوشی هوشمند S5 باید به گواهی‌نامه IP 67 اشاره کرد. به این مفهوم که این دستگاه ضد گردوغبار است و می‌تواند به مدت 30 دقیقه تا عمق یک متر زیر آب دوام بیاورد. اچ‌تی‌سی One (M8) نیز گواهی‌نامه IP x3 دارد. به موجب این مدرک، این گوشی در مقابل گردوغبار، عایق‌بندی نشده است و فقط می‌تواند در مقابل پاشیده شدن آب دوام بیاورد و نباید به هیچ عنوان درون آب قرار بگیرد.
 
 
مقایسه Samsung Galaxy S5 و HTC One M8 1
 
صفحه نمایش
 
سوپر ال‌سی‎‌دی یا سوپر AMOLED؟ کدام یک بهتر است؟ ما در اینجا قصد نداریم بگوییم کدام بهتر است. هر دو این فناوری‌ها امکانات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. البته بدون هیچ شکی نیز می‌گوییم که شفافیت و وضوح نمایشگرهای سوپر AMOLED بسیار بهتر است. ال‌سی‌دی موجود در موبایل One (M8) نیز یکی از بهترین کیفیت‌ها و وضوح‌ها را در میان خانواده خود دارد. تصاویر این صفحه نمایش بسیار زنده و طبیعی هستند. از اشکالات نمایشگر S5 باید به کمبود رنگ قرمز اشاره کرد که تصاویر را تا حدی سرد نشان می‌دهد. One M8رنگ‌های گرم‌تری دارد. به طور کلی هم رنگ‌ها را  خالص‌تر و طبیعی‌تر نشان می‌دهد. اچ‌تی‌سی One M8، نور و شفافیت زیادی دارد و زیر نور خورشید نیز خوانایی لازم را دارد. گلکسی S5 نیز دقیقا همین ویژگی‌ها را دارد. آن‌ها از نظر کنتراست تصویر نیز همچون یکدیگر عمل می‌کنند. از نظر زاویه دید، هر دو گوشی از کناره‌ها هم تصاویر را درست و کامل نمایش می‌دهند فقط یک‌سری تغییرات جزئی در آن‌ها ایجاد می‌شود؛ در S5 نور و کنتراست خوب هستند اما دقت رنگ‌ها کاهش پیدا می‌کند. در گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی One M8، درست برعکس، رنگ‌ها دقیق و درست باقی می‌مانند اما نور و کنتراست تا اندازه‌ای کم می‌شوند. جا دارد اشاره کنیم، گوشی موبایل گلکسی S5 سامسونگ این قابلیت را دارد که نور دستگاه را به صورت اتوماتیک کالیبره کند .
 
ویژگی‌های صفحه نمایشگر
 
در مورد ویژگی‌های عمومی باید گفت که Galaxy S5 اندازه‌های بزرگ‌تری دارد و نمایشگر آن 5.1 اینچ است. در حالی که گوشی One M8 اچ‌تی‌سی 5 اینچ اندازه دارد. فضای مفید نمایشگر گوشی سامسونگ بیشتر است و کلیدهای هدایت‌کننده که روی One M8 هستند در اینجا حضور ندارند. رزولوشن هر دو صفحه نمایش 1080×1920 پیکسل است. تراکم تصویر نمایشگر One M8، 441 پیکسل در هر اینچ و برای گوشی سامسونگ 432 پیکسل در هر اینچ است. گوشی اچ‌تی‌سی از نظر نمایش جزئیات تصویر بسیار بهتر از S5 عمل می‌کند.
 
مقایسه Samsung Galaxy S5 و HTC One M8 1
 
رابط کاربری و قابلیت‌ها
 
گوشی One M8 اچ‌تی‌سی با جدیدترین نسخه Sense عرضه شده است این رابط کاربری زیباو چشم نواز اما کمی گیج کننده است اما رابط کاربری TouchWiz نسخه جدید کمی راحت تر است و خیلی زود تر کاربر به آن عادت میکند تنها مورد عوض شدن ایکون های قسمت تنظیمات است که در نگاه اول کمی کاربر را گیج میکند .TouchWiz ویژگی های بیشتری  مانند مولتی ویندو و حالت کودکان نیز دارد که میتوان آنرا به عموان یکی از کاملترین رابط های کاربری  معرفی کرد . اپ‌لانچر در سامسونگ به صورت افقی و در اچ‌تی‌سی به صورت عمودی اپلیکیشن‌هارا دسته‌بندی می‌کند. قابلیت جدید گوشی اچ‌تی‌سی، BlinkFeed اجتماعی و خبرخوان است. این در حالی است که در گوشی سامسونگ نیز گزینه‌ای به نام My Magazine وجود دارد که دقیقا همین کارها را انجام می‌دهد. در هر دو گوشی One (M8) و گلکسی S5 می‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید.
 
پردازنده و حافظه
 
در نگاه نخست، به نظر می‌رسد گوشی موبایل سامسونگ گلکسی S5 و اچ‌تی‌سی One (M8) از پردازنده مشابه استفاده می‌کنند: اسنپ‌دراگون 801. اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که تفاوت‌هایی نیز در این میان است. گوشی S5، تراشه قوی‌تر MSM8974-AC را در خود دارد در حالی که One (M8) با نسخه MSM8974-ABعرضه شده است که سرعت پایین‌‎تری دارد. با دقت بیشتر می‌توان متوجه شد 4 هسته‌Krait 400  پردازنده گلکسی S5 تا 2.25 گیگاهرتز سرعت دارند در حالی که 4 هسته‌Krait 400  پردازنده One (M8) با فرکانس 2.3 گیگاهرتز کار می‌کند. سرعت تراشه داخلی گوشی سامسونگ سریع‌تر است اما در نوع عملکرد تفاوت خاصی میان این دو دستگاه نمی‌توان قائل شد. در مورد پردازنده گرافیکی این دو دستگاه نیز هر دو آن‌ها Adreno 330دارند که از عهده اجرای همه بازی‌های سنگین با گرافیک بالا نیز برمی‌آید. هر دو گوشی گلکسی S5 و اچ‌تی‌سی One M8، 2 گیگابایت رم دارند که کافی به نظر می‌رسد. هر دو آن‌ها همچنین در دو نسخه 16 و 32 گیگابایت حافظه داخلی موجود هستند و هر دو نیز از کارت حافظه میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کنند. با کارت حافظه می‌توان ظرفیت حافظه موبایل‌ها را تا 128 گیگابایت ارتقا داد.
 
 
مقایسه Samsung Galaxy S5 و HTC One M8 1
 
دوربین
 
بحث و حرف‌های بسیاری در مورد دوربین UltraPixel اچ‌تی‌سی وجود دارد. این دوربین 2 میکرون پیکسلی است و اندازه حسگر آن 1/3” است که می‌تواند نویزهای تصویر را تا حد بسیاری کاهش دهد و در محیط‌های کم‌نور و تاریک، عکس‌های بسیار واضح بگیرد. البته کیفیت 4 مگاپیکسلی حسگر اجازه نمی‌دهد همه جزئیات در تصویر ثبت شوند و از این نظر از دوربین‌های اسمارت‌فون‌های دیگر ضعیف‌تر است. اما در مقابل، گوشی Galaxy S5دوربین 16 مگاپیکسل دارد که به واسطه همین عدد باید گفت بسیار قوی‌تر از دوربین اچ‌تی‌سی M8 است. رزولوشن این دوربین بسیار بالا است و اندازه حسگر آن بزرگ  و 1 / 2.5” است. نتیجه این اندازه، عکس‌های1.12 میکرون پیکسلی است. دیافراگم دوربین GS5 از One (M8) باریک‌تر است. به زبان دیگر باید گفت: F2.2 در مقابل F2.0 است. دیافراگم کوچک‌تر به این معنا است که نور بیشتری به لنز دوربین می‌رسد اما یکی از عددهایی است که در کیفیت عکس تاثیری ندارد.
 
نرم افزار دوربین
 
در مورد نرم‌افزار دوربین، سامسونگ اپلیکیشن خود را ساده‌سازی کرده است. رابط کاربری جدید تفاوت بسیاری با قبلی‌ها دارد به طوری که کاربران نسخه‌های پیشین گوشی‌های گلکسی باید برای ارتباط برقرار کردن با این رابط زمانی را صرف کنند. از جمله تغییرات باید به جابه‌جایی حالت‌ها و گزینه‌های اصلی منو به محلی دیگر و همچنین، اضافه شدن مودهای عکاسی جدید اشاره کرد. به طور مثال، گزینه عکاسی HDR دیگر بخشی از منوی تنظیمات حالت‌های عکاسی نیست و به منوی جدید تنظیمات عمومی منتقل شده است. در این بخش گزینه‌هایی دیگری همچون تنظیمات حساسیت نوری (ISO)، افکت‌ها، فوکوس و ... نیز وجود دارد. از گزینه‌های جدید نیز باید به Virtual اشاره کرد که حالتی همچون نمای گوگل استریت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با عکس‌های خود چنین حالتی را بازسازی کند. در مورد اپلیکیشن‌های One (M8) اچ‌تی‌سی نیز باید گفت رابط کاربری‌ خود سازمان‌دهی جدیدی دارد. به طور مثال، منو گزینه‌های عکاسی که شامل مودهای فیلم‌برداری نیز هست، دوربین Zoe (ویدیوهای کوتاه و چند ثانیه‌ای از عکس‌ها می‌گیرد که جنبه سرگرمی دارند)، گزینه سلفی و پانورامای 360 در این رابط اضافه شده‌اند. به گزینه‌های عکاسی این دوربین نیز امکانات جالبی اضافه شده است، از جمله باید به تنظیمات بالانس نور سفید، حساسیت نوری، میزان نوردهی و افکت‌های مختلف عکاسی اشاره کرد.
 
رابط کاربری دوربین
 
رابط کاربری هر دو دوربین امکانات متنوعی دارند و برای آشنایی با همه گزینه‌های آن‌ها باید زمانی را به آن‌ها اختصاص دهید تا بدانید کدام گزینه در چه شرایطی به دردتان می‌خورد. اچ‌تی‌سی قابلیت‌های جالب متنوعی نیز به دوربین خود اضافه کرده است. دوربین دوم One (M8) که در پشت دستگاه قرار دارد، با کمک ثبت عمق میدان به کاربر اجازه می‌دهد تا افکت‌های جالب و سرگرم‌کننده‌ای را روی عکس‌ها پیاده کند. این در حالی است که S5همین خصوصیت را در یکی از حالت‌های عکاسی خود دارد و اجازه می‌دهد کاربر با همان عمق میدان، عکاسی کند. این‌ها همه خصوصیت‌های عمومی دوربین‌های این دو گوشی بودند.
 
کیفیت عکس‌ها
 
اکنون باید در مورد کیفیت عکس‌های آن‌ها حرف بزنیم. دوربین موبایل One (M8) رزولوشن خوبی ندارند و جزئیات کمی را به تصویر می‌کشند. حتی با بزرگ کردن تصویر نیز به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید. عکس‌ها با کیفیت پایین ثبت می‌شوند. اما همان عکس‌ها در همان اندازه و فاصله، وقتی توسط دوربین S5 گرفته‌ می‌شوند، بسیار واضح و شفاف هستند. البته دوربین هر دو گوشی رنگ‌ها را بسیار دقیق و خالص ثبت می‌کنند. البته جا دارد اشاره کنیم، عکس‌های دوربین M8 تا اندازه‌ای سرد و بی‌روح به نظر می‌رسند و گویا کمی قرمزی کم دارند.
 
کیفیت فیلم‌برداری
 
در مقایسه کیفیت فیلم‌برداری نیز باید گفت گوشی Galaxy S5 سامسونگ بسیار بهتر است. تصاویر این دوربین رزولوشن 4K با رنگ‌های کاملا طبیعی و جزئیات کامل هستند. تصاویر با این دوربین کمترین نویز را دارند. هر دو گوشی از داشتن لرزش‌گیر نوری محروم هستند و این می‌تواند در کنتراست تصاویر تاثیر منفی داشته باشد. دوربین  گوشی One (M8) اچ‌تی‌سی از جمله خودنمایی‌های این گوشی موبایل به شمار می‌رود. البته این دوربین دوم تنها کارایی‌اش عمق میدان بخشیدن به عکس‌ها و تصاویر است. این چیزی است که دوربینGalaxy S5 نیز در میان گزینه‌های عکاسی خود به شکلی دیگر و با طراحی متفاوت دارد. دوربین سامسونگ جذابیت جالبی که دارد این است که می‌توانید روی سوژه‌هایی که خیلی به حسگر نزدیک هستند، فوکوس کند و به واسطه آن همه مناظر اطراف سوژه تار می‌شوند. این کارکرد بر زیبایی بیشتر عکس می‌افزاید. اگر به عکاسی ماکرو علاقه دارید، این قابلیت بسیار برایتان باید جالب باشد.   
 
مقایسه Samsung Galaxy S5 و HTC One M8 1
 
کیفیت تماس
 
گوشی موبایل HTC One (M8) یکی از بهترین گوشی‌های هوسمند برای برقراری تماس است. صداهای این گوشی بسیار واضح و شفاف هستند و هیچ نوع نویز آزار دهنده‌ای در آن وجود ندارد. حتی گوشی‌های هدست نیز صدا را واضح و شفاف منتقل می‌کنند. گوشی Galaxy S5 نیز صدای بلندی دارد اما کیفیت آن چندان واضح نیست و در درجه‌های بالا کمی ناواضح به نظر می‌رسند. میکروفون‌های گوشی S5 نیز چندان خوب صدا را منتقل نمی‌کنند. البته همه این مشکلات در صداهای بالا است و در حالت عادی، صداها وضوح لازم را دارند. در این مورد، One (M8) کارکرد بسیار بهتر از گوشی سامسونگ دارد. به طرز عجیبی، بلندگوی Galaxy S5 صدای کامل واضح و بلندی دارد. اما بلندگوهای BoomSound در One (M8) از آن هم بهتر است.
 
مقایسه Samsung Galaxy S5 و HTC One M8 1
 
باتری
 
در مورد میزان شارژدهی باتری‌های گوشی‌های سامسونگ Galaxy S5 و اچ‌تی‌سی One (M8) باید بگوییم هر دو آن‌ها تقریبا همسان هستند. گوشی سامسونگ تا 21 ساعت و گوشی One (M8) تا 20 ساعت مکالمه مداوم را پشتیبانی می‌کنند. گوشی One (M8) در حالت استندبای تا 20.7 روز و گوشی S5 تا 16.2 روز استفاده را پاسخ‌گو هستند. البته میزان شارژ گوشی‌ها به نوع استفاده کاربر نیز مرتبط است. اگر کمتر از آن‌ها استفاده کنید، باتری آن‌ها حتی تا یک روز کامل هم دوام خواهد داشت.
 
نتیجه‌گیری
 
برای دیدن این گوشی‌ها انتظار زیادی کشیدیم و اکنون هر دو آن‌ها اینجا هستند. تنها مشکل ما در اینجا انتخاب میان این دو گوشی است. هر دو گوشی هوشمند گلکسی S5 و اچ‌تی‌سی One M8 به تنهایی گوشی‌های کارآمد با ویژگی‌های عالی هستند و هر کدام هم طرفداران خاص خود را دارند. شاید به طور مثال بتوان کمی به دوربین UltraPixel گوشی One M8 خرده گرفت که بحث‌های بسیاری میان کاربران و کارشناسان دارد و از این لحاظ آن را کمی عقب‌تر از اسمارت‌فون‌های دیگر موجود در بازار قرار داده است. یا باز بتوان به رنگ‌های نه چندان طبیعی این گوشی اشاره کرد. در غیر این موارد تقریبا همه امکانات M8 خوب هستند و مسلما از داشتن چنین گوشی هوشمندی خوشحال خواهید بود. بارزترین تفاوت گوشی One (M8)، بدنه کاملا فلزی آن است که باعث شده است یک قدم جلوتر از S5 قرار بگیرد. همان‌طور که می‌دانید سیاست سامسونگ برای پایین نگه داشتن وزن گوشی‌های خود، استفاده از پلاستیک‌های بادوام و باکیفیت است. با اینکه این جنس بد نیست اما به پای آلومینیوم نمی‌رسد و در اینجا پرچم اچ‌تی‌سی بالا است. اما استفاده از Galaxy S5 بسیار آسان‌تر است. در اینجا باید اعتراف کنیم که هر دو گوشی شانه‌به‌شانه یکدیگر حرکت می‌کنند و واقعا سخت است میان آن‌ها یکی را برتر از دیگری دانست. گلکسی S5 دوربین بهتری دارد و رنگ‌های صفحه نمایش آن نیز بسیار طبیعی و کاملا خاص هستند. تصمیم با خود شما است که کدام را بر دیگری ارجح بدانید.