انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: کدام سیستم عامل دوست داشتنی‌تر است؟!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معمولا هر فردی برای انتخاب یک سیستم عامل یا گوشی هوشمند برتر به سراغ شرکت‌هایی خواهد رفت که شهرت بیشتری داشته و در بازار رقابتی فشرده حال حاضر، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند. به هر حال در این گزارش سعی کردیم ببینیم کدام سیستم عامل دوست داشتنی‌تر است.
تا به حال در مورد گوشی های تلفن هوشمند، اپلیکیشن‌های تلفن همراه، تبلت‌ها و گجت‌های جدیدی که بسیار کار راه انداز هستند، زیاد صحبت کرده‌ایم. همیشه هم از جانب مخاطبان با این تقاضا مواجه بوده‌ایم که بیشتر در مورد گوشی‌های تلفن همراه و تفاوت‌های آن‌ها صحبت کنیم. سئوالات و پرسش‌هایی که در زمینه تلفن‌های هوشمند و سیستم عامل‌های آن‌ها مطرح می‌شود، پایان ناپذیر است و همیشه پرسش‌هایی از این قبیل وجود دارد که از میان سیستم عامل‌های پرطرفدار امروزی نظیر اندروید، آی‌اواس و ویندوز فون کدام یک بهتر است و در زمان خرید یک گوشی هوشمند بهتر است که چه گوشی انتخاب شود که سیستم عامل بهتری داشته باشد. به هر حال به این دسته از پرسش‌ها نمی‌توان هیچ گاه به صورت دقیقی پاسخ داد زیرا بسته به کاربردی که مد نظر فرد است و با توجه به سلایق و نیازهایی که هر فرد دارد می‌تواند نوع خاصی از سیستم عامل را پذیرفته و بپسندد. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که می‌توان در شرایط فعلی بازخوردی که مردم جهان در مناطق مختلف نسبت به سیستم عامل‌ها و گوشی‌های مختلف داشته‌اند را مورد بررسی قرار داد و با توجه به بازخوردهایی که وجود دارد تا حدودی تصمیم گیری کرد. معمولا هر فردی برای انتخاب یک سیستم عامل یا گوشی هوشمند برتر به سراغ شرکت‌هایی خواهد رفت که شهرت بیشتری داشته و در بازار رقابتی فشرده حال حاضر، حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند. شاید بتوان شرایط حال حاضر را با زمانی که دو مخترع معروف با نام‌های توماس ادیسون و نیکولا تسلا بودند مقایسه کرد. در ذهن بسیاری از افراد یکی از جذاب‌ترین رقابت‌ها در زمینه فناوری میان این دو نفر در گرفته است و هر دو به دلیل اختراعات مهم و کاربردی که داشته‌اند، بسیار مشهور بودند و البته هنوز هم بسیاری از اختراعات آن زمان در حال استفاده است و به طور حتم می‌توان گفت که بدون وجود اختراعی نظیر برق هیچ گاه به فناوری‌های امروزی نمی‌توانستیم دست پیدا کنیم.

کدام سیستم عامل دوست داشتنی‌تر است؟! 1


به هر حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند جنگی که نزدیک به یک دهه میان ادیسون و تسلا وجود داشت به نوع دیگری امروزه میان شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه در گرفته است. اکنون رقابت بسیار نزدیکی میان گوشی‌های هوشمندی که از سیستم عامل اندروید، آی‌اواس و در نهایت ویندوز فون استفاده می‌کنند، درگرفته است. این رقابت در حدی است که در زمانی که کاربری تصمیم به خرید یک گوشی جدید می‌گیرد برای انتخاب دچار مشکلات جدی می‌شود و واقعا نمی‌داند کدام سیستم عامل را انتخاب کند تا برایش ویژگی‌های بهتری داشته باشد. ممکن است شما به یک فروشگاه محصولات اپل بروید و فروشنده آن به شما بگوید گوشی آیفون بهترین گوشی جهان است و اگر دقت کنید تمامی مردمان آمریکا از این گوشی و سیستم عامل آی‌اواس استفاده می‌کنند و بدون شک اگر این گوشی بهترین نبود هیچ گاه مردم آن کشور از این گوشی در این تعداد وسیع استفاده نمی‌کردند. اما آن فروشنده هیچ گاه به شما نمی‌گوید که اپراتورهای تلفن همراه در آمریکا به صورت قسطی و با قیمتی بسیار اندک این گوشی را به مردم ارائه می‌کنند و کاربران می‌توانند به شیوه‌ای بسیار آسان آن را خریداری کنند در صورتی که ممکن است برای خرید گوشی‌های دیگر مجبور شوند، هزینه زیادی را به یکباره پرداخت کنند. از طرفی دیگر ممکن است به سراغ خرید یک گوشی اندرویدی بروید و فروشنده به شما بگوید یک مدل از گوشی‌های سامسونگ بهترین گوشی موجود در بازار است و فروش آن بسیار بالا بوده است ولی هیچ گاه به حجم انبوه تولید و توزیع آن در بازار اشاره‌ای نخواهد کرد. به هر حال این شما هستید که با مقایسه امکانات و ویژگی‌های گوشی‌ها و سیستم عامل‌های مختلف باید در این زمینه به نتیجه گیری مناسب برسید. با توجه به تمامی حرف‌هایی که زدیم این هفته تصمیم داریم که یک مقایسه نسبی میان سیستم عامل‌های مختلف تلفن‌های همراه داشته باشیم و ببینیم چرا برخی از سیستم عامل‌ها در بعضی از مناطق محبوبیت بیشتری دارند.

کدام سیستم عامل دوست داشتنی‌تر است؟! 1


آمریکایی‌ها اندروید را کمتر دوست دارند
مسلما نمی‌توان از روی عکس العمل مردم یک کشور جهان یک نتیجه گیری کلی داشت، باید به صورت موشکافانه‌تری شرایط بررسی شود و ما روی این حساب که مثلا مردم آمریکا به گوشی‌های آیفون علاقه دارند، چشم بسته به سراغ انتخاب یک گوشی آیفون نرویم و به اصطلاحی که میان مردم رایج شده است این تصور را نداشته باشیم که هر فردی که این گوشی را در دست می‌گیرد کلاس کاری بالاتری دارد و شاید بتوان گفت که در بعضی از مواقع شرایط کاملا برعکس هم خواهد بود. در شرایطی که کاربران در کشورهای مختلف جهان روز به روز بیشتر از اندروید استقبال می‌کنند، آمریکایی‌ها همچنان تمایل به استفاده از آیفون دارند. در حال حاضر 75 درصد سهم بازار گوشی‌های هوشمند در جهان متعلق به اندروید است و این در حالی است که اپل تنها 15 درصد بازار را در اختیار گرفته است. اما در آمریکا شرایط متفاوت است و آیفون هنوز حاکم بوده و 63 درصد از گوشی‌هایی که Verizon می‌فروشد و 84 درصد از گوشی‌هایی که اپراتور AT&T به صورت قسطی و با هزینه‌ای مناسب به مردم می‌فروشد، آیفون است. در حالی که در آسیا کاملا شرایط برعکس است و بسیاری از جوانانی که آیفون در دست داشتند به سمت دستگاه‌های اندرویدی رو آورده‌اند. گجت‌های شرکت سامسونگ محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و آیفون که در زمانی یک محصول لوکس در آسیا به حساب می‌آمد و مایه تفاخر برای کاربرانش بود به قدری پیش پا افتاده شده است که دیگر مانند گذشته در این منطقه محبوبیت نداشته و هواخواه ندارد. با توجه به این که گوشی‌های اندرویدی در حال تصاحب جهان هستند، برای بسیاری از افرادی که تا حدی آگاهانه تصمیم می‌گیرند جای سئوال وجود دارد که چرا هنوز در آمریکا حجم اخباری که مربوط به اپل است بیشتر بوده و اپلیکیشن‌های آی‌اواس بسیار بیشتر از اندروید در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این ماجرا به تازگی به قدری اهمیت پیدا کرده است که رسانه‌ها و وبلاگ‌های آمریکایی هم از چند دیدگاه مختلف دلیل این ماجرا را مورد بررسی قرار داده‌اند.

کدام سیستم عامل دوست داشتنی‌تر است؟! 1


مردمی که تمایل به حمایت از تیم هموطن دارند
کارشناسان معتقد هستند که بخشی از این محبوبیت ظاهری به این دلیل است که اپل یک شرکت آمریکایی است و مردم این کشور دوست دارند که از تیم هموطن خود حمایت کنند. از طرفی شرکت اپل دائما از گوشی های اندرویدی انتقاد کرده و به کاربران اندرویدی حمله می کند و آن ها را کاربرانی با سطح و کلاس پایین از نظر سطح تحصیلات یا سطح مالی معرفی می کند. اپل معتقد است که کاربران اندروید بیشتر افرادی هستند که به دنبال ارزان ترین ها هستند و بارها گفته است که گوشی های اندرویدی به دلیل ارزان تر بودنشان محبوب شده اند نه برتر بودنشان. این ماجرا که گوشی های اندرویدی ارزان و بی‌کیفیت هستند سال هاست که به عنوان یک برچسب بر این دستگاه ها خورده است. اما هیچ گاه به این مورد اشاره ای نشده است که گوشی های آیفونی وجود دارد که قیمت آن ها بسیار پایین تر از وسایل اندرویدی است اما مردم باز هم ترجیح به خرید گوشی های اندرویدی داشته اند. برای این که با قیمت تمام شده یک گوشی آیفون در آمریکا آشنا شوید باید گفت که اگر از Verzion یک گوشی آیفون بخرید یک قرارداد دو ساله با شما بسته خواهد شد که برایتان چیزی در حدود 150 دلار تمام می شود و این در مورد آیفون 5 است و اگر بخواهید آیفون 4 هم داشته باشید این گوشی به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت در حالی که اگر بخواهید با همین شرایط یک گلکسی نوت2 یا گلکسی اس 3 بخرید در همان قرار داد دوساله باید هزینه ای در حدود 200 دلار پرداخت کنید. در این شرایط می توان گفت که چه کسی است که دوست نداشته باشد یک گوشی مجانی یا با هزینه پایین تر داشته باشد. به عنوان خلاصه باید گفت که حملاتی که علیه اندروید انجام شده به دو مورد اساسی مربوط می شود. اول این که این گوشی ها ارزان بوده و کار تولید کنندگان آن ها بی ارزش است و دوم این که سیستم عامل اندروید از نظر تخصص و سطح کیفی پشت سر آی اواس قرار دارد که باید گفت با توجه به شرایط فعلی هر دوی این موارد نمی تواند درست باشد.

کدام سیستم عامل دوست داشتنی‌تر است؟! 1


آیا اپل از رقبایش می‌ترسد؟
این که شما دائما بدون دلیل از رقبای خود بد بگویید و کار آن ها را بی کیفیت و بی ارزش بدانید و سعی بر نشان دادن پایین بودن سطح کار آن ها داشته باشید تنها یک نکته مهم را اثبات خواهد کرد این که شما کار آن ها را در حدی خوب دیده اید که برای خودتان احساس خطر کرده اید. در مورد اپل هم باید گفت که شرایط تا حد بسیار زیادی به همین صورت است. در زمانی که اسکات فروستال توسط تیم کوک کنار گذاشته شد، برای همه مشخص شد که اپل به شدت در مورد پیشرفت رقبایش احساس نگرانی می کند. اگر بخواهیم این ماجرا را از نظر سخت افزاری بررسی کنیم باید گفت که از نظر سخت افزاری محصولات و دستگاه های اندرویدی بسیار متنوع هستند و برحسب مدل و کمپانی سازنده این دستگاه ها کیفیت متفاوتی دارند. شما از یک سو در بازار با گوشی های ارزان قیمت مواجه می شوید و از طرف دیگر با گوشی های گران قیمتی نظیر مدل های مختلف گلکسی یا نکسوس در بازار روبه رو می شوید. از نظر اندازه صفحه نمایش باید گفت که شرکت اپل تنها دو اندازه را برای آیفون ارائه می کند در شرایطی که گوشی‌های اندرویدی اندازه صفحه نمایش بسیار متنوعی دارند. در زمانی با اطمینان می توانستیم بگوییم که کیفیت صفحه نمایش آیفون بسیار برتر از دیگر گوشی ها است اما اکنون تولید کنندگان دیگر هم تا حدودی به کیفیتی مشابه دست پیدا کرده اند. در گذشته تعداد اپلیکیشن های آی اواس بسیار زیاد بود اما در نیمه سال 2013 میلادی بود که اندرویدی ها در این زمینه خوب عمل کردند و به شرایطی مساوی رسیدند. حال بعد از گذشت چند سال و بعد از این که تعداد رقبای اپل روز به روز بیشتر شدند، کار برای این شرکت و مدیرانش دشوارتر شد و کارشناسان در مورد آینده پیش بینی می کنند که شاید با به بازار آمدن تلویزیون اپل در آینده باز هم اپل بتواند سرو صدا کند و همان استراتژی که برای دیگر محصولاتش اجرا کرد را بار دیگر تکرار کند و سازندگان بقیه تلویزیون ها را تا حد زیادی در سطحی پایین تر از خودش نگه دارد اما این ماجرا ممکن است برای مردمی که در سطح نسبی اطلاع و آگاهی به سر می برند، جواب دهد اما برای متخصصان همه چیز مشخص است که این راهکارها و شیوه های جذب مشتری اپل است که همیشه بیشترین موفقیت را در آمریکا داشته است. البته با توجه به این که کشوری نظیر آمریکا برای تمامی مردمان جهان یک کشور پیشرفته به حساب می آید تصمیم گیری مردم این منطقه فناوری می‌تواند در تصمیم گیری بسیاری مردم کشورهای دیگر از جمله مردم کشور خودمان هم در این زمینه تاثیر ویژه ای داشته باشد و همه پیش خودشان از اپل یک بت بسازند در حالی که باید گفت کشورهای دیگری نظیر کره جنوبی هم هستند که از نظر پیشرفته بودن در زمینه فناوری در جایگاه مناسبی قرار دارند و مردم این مناطق جهان هیچ گاه چشم بسته تصمیم نگرفته و همیشه به سمتی حرکت کرده اند که از نظر فناوری، در جایگاه برتری قرار داشته است.

کدام سیستم عامل دوست داشتنی‌تر است؟! 1


چرا اندروید محبوب شده است؟
مثل روز مشخص است زمانی که برای خرید یک دستگاه تلفن هوشمند به بازار می روید بیشتر گوشی‌هایی که به شما معرفی می شوند از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند. در بسیاری از مواقع شما سیستم عامل انتخابی خود را از ابتدا می دانید و تنها برای انتخاب مدل گوشی و شرکت سازنده آن دچار سردرگمی می شوید. با توجه به این که سیستم عامل اندروید یک سیستم عامل به نسبت جدیدتری است باید به این فکر کرد که واقعا چرا این سیستم عامل نوپا در این حد محبوب شده است. نکته بسیار مهمی که در رابطه با سیستم عامل اندروید وجود دارد این است که به مشتریان حق انتخاب می دهد. به عنوان نمونه فکر کنید که شما می خواهید یک تلفن اندرویدی بخرید اما شرکت سامسونگ را دوست ندارید اما از گوشی های سونی خوشتان می آید. هر دوی این شرکت ها گوشی های اندرویدی تولید می کنند و سیستم عامل اندروید به کاربران خود حق انتخاب زیادی می دهد تا نام تجاری مورد علاقه خود را انتخاب کنند در حالی که در مورد اپل شرایط کاملا برعکس است و اگر شما می خواهید آیفون داشته باشید باید فقط و فقط از سیستم عامل آی اواس استفاده کنید و اگر دوست دارید با سیستم عامل آی اواس کار کنید هیچ چاره ای ندارید جز این که از گوشی های شرکت اپل خریداری کنید. این ماجرا که برای کاربران محدودیت ایجاد شود تا حد بسیار زیادی مورد پسند همه نیست مگر آن دسته از کاربرانی که خودشان دوست داشته باشند به نوعی برایشان از قبل همه چیز انتخاب شود. مورد دوم که باعث محبوبیت بیشتر اندروید شده است، تنوعی است که در محصولات وجود دارد. تلفن های اندرویدی دارای انواع و مدل های بسیاری هستند و شما می توانید از تلفن غول پیکری نظیر گلکسی نوت تا گوشی های کوچکی نظیر اکسپریا مینی را در این زمینه ببینید و این حق انتخاب به شما داده شده است که ابزاری با خصوصیاتی که دوست دارید داشته باشید و این درست برعکس سیستم عامل اپل است که کاربران حق انتخاب محدودی داشته و تنها می توانند از یک شکل گوشی با خصوصیات و ویژگی هایی ثابت و مشخص استفاده کنند. بخش عمده ای از محبوبیت اندروید هم به اپلیکیشن های این سیستم عامل ارتباط پیدا می کند. اگر سیستم‌عامل بهترین سیستم عامل باشد اما برای آن اپلیکیشن یا نرم افزار زیادی وجود نداشته باشد، نمی تواند موفق باشد. برای طرفداران اندروید هیچ انحصار و محدودیتی وجود ندارد و برنامه هایی که برای اندروید وجود دارد بسیار زیاد و کاربردی هستند. در نهایت باید گفت که اپن سورس بودن یا متن باز بودن اندروید برایش یک ویژگی منحصر به فرد به حساب می آید. سازندگان هر جور که دوست دارند قادر هستند تا محصولاتشان را برای این سیستم عامل بهینه کنند. این سیستم عامل تنها به گوشی های هوشمند اختصاص ندارد و روی تبلت ها، ساعت های هوشمند و حتی تلویزیون ها هم مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تمامی این موارد بیشتر مردم جهان تمایل به استفاده از این سیستم عامل دارند و آمار هم به وضوح بر این مسئله تاکید می کند و تمامی این شرایط در کنار هم باعث شده است که اپل با روزهای اوجش فاصله بگیرد و با توجه به رقبای قدرتمندی که دارد مجبور شود تلاش خود را برای حفظ کاربران و مشتریانش دوچندان کرده و محصولات جدیدی با تنوع بیشتری در اختیار آن ها قرار دهد.

کدام سیستم عامل دوست داشتنی‌تر است؟! 1


ویندوزفون در ابتدای راه است
در مورد اندروید و آی اواس به اندازه کافی صحبت کردیم، شاید بد نباشد در ادامه به روند کاری شرکت مایکروسافت در زمینه تلفن‌های هوشمند، نگاهی داشته باشیم. در زمانی که شرکت مایکروسافت به سراغ شرکت شکست خورده نوکیا رفت، همه پیش‌بینی کردند که ادغام این دو شرکت می‌تواند یک تهدید برای اندرویدی‌ها به حساب آید. بعد از این که گوشی‌هایی با سیستم عامل ویندوز فون تولید شد این پیش بینی‌ها رنگ و بوی بیشتری گرفت. مسلما به دلیل محبوبیتی که سیستم عامل ویندوز میان کاربران جهان دارد هر فردی در ابتدا وسوسه می‌شود که یک گوشی با پلتفرم ویندوز فون در دست داشته باشد. اما باید گفت که از نظر سخت افزاری هنوز گوشی‌هایی که از سیستم عامل ویندوز فون استفاده می‌کنند نتوانسته‌اند که رضایت خاطر کاربران را به خوبی به دنبال داشته باشند. از نظر تعداد اپلیکیشن باید گفت که برگ برنده ماجرا در دست مایکروسافت است زیرا تا به حال بینهایت اپلیکیشن برای سیستم عامل ویندوز تولید شده است و این شرکت پایه کار خود را بر این اساس گذاشته است که اگر شما از آخرین نسخه سیستم عامل ویندوز فون استفاده کنید، نیازی نداشته باشید که نرم افزار خاصی برای گوشی خود دانلود کنید و تمامی سورس برنامه‌هایی که روی نسخه دسکتاپ شما نصب شده‌اند، روی گوشی هوشمند شما هم قابل نصب خواهند بود. به این ترتیب مایکروسافت گام بسیار بزرگی را در زمینه تولید اپلیکیشن برخواهد داشت و راهی که برای اندروید و آی‌اواس مدت زمان بسیاری طول کشیده است، برای این شرکت در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی طی خواهد شد. اما همچنان بحث به صورت قبل پابرجاست که گوشی‌های ویندوز فونی نتوانسته‌اند از نظر کیفیت سخت افزاری مردم را راضی کنند و به همین دلیل است که تمایل بر اندروید همچنان بیشتر است. شاید اگر شرکت‌هایی نظیر سامسونگ یا سونی به سراغ تولید گوشی‌هایی با سیستم عامل ویندوز فون در حجم گسترده بروند، شرایط به صورت کلی تغییر پیدا کند. در نهایت باید گفت که در جهان فناوری‌ها هیچ چیز به صورت کامل قابل پیش‌بینی نیست و با یک اتفاق یا یک ایده جدید تمامی محاسبات به هم خواهد ریخت.



منبع: BYTE
ویندوز فون عالیه. یک سیستم عامل سبک با رابط کاربری راحت و مناسب. در مقابل اندروید هم رابط کاربری خوبی داره ولی سنگینه. آی او اس رابط کاربری خوبی داره و همچنین سبکه ولی محدودیت های زیادی داره.

به شخصه برای ویندوزفون آینده ای روشن میبینم و دوست دارم چند سال دیگه که تصمیم گرفتم گوشیمو عوض کنم اگه ویندوزفون تا اون موقع پیشرفت زیادی کرده باشه ویندوز فون بگیرم.