انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: چرا بیماری‌های عروقی افراد با فشار خون بالا را تهدید می‌کند؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چرا بیماری‌های عروقی افراد با فشار خون بالا را تهدید می‌کند؟ 1



محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌اند که خشم، عصبانیت و فشارهای عصبی، باعث اتساع شریان کاروتید می‌شود و جریان خون را افزایش می‌دهد.

یک سری تست‌های اولتراسوند نشان دادند که این اتساع در افراد با پرفشاری خون، ایجاد نمی‌شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا و مرکز پزشکی سدارس- سینای، در این تحقیق 10 داوطلب جوان سالم بین 19 تا 27 سال، 20 داوطلب 38 تا 60 ساله و 28 بیمار مبتلا به پرفشاری خون 38 تا 64 ساله را بررسی کردند.

طی مطالعه به داوطلبان کارهایی داده شد که استرس ذهنی را بیشتر می‌کرد. در همان حال از دستگاه اولتراسوند استفاده می‌شد تا اثرات این فعالیت بر شریان کاروتید و شریان درون مغز آنها مشاهده شود. فشار خون و ضربان قلب آنها نیز اندازه‌گیری می‌شد. دیده شد که در داوطلبان سالم، فشار عصبی باعث اتساع شریان کاروتید و افزایش جریان خون در مغز شد، ولی این تغییرات در افراد دارای پرفشاری خون دیده نشد.

به گفته پژوهشگران عدم اتساع شریان در واکنش به استرس ذهنی در افراد مبتلا به پرفشاری خون باعث ایجاد ایسکمی میوکارد می‌شود و خطر بیماری‌های عروقی را افزایش می‌دهد.

محققان می‌گویند: نبود جریان خون کافی در مغز حین فعالیت‌های ذهنی در افراد مبتلا به پرفشاری خون می‌تواند بر عملکرد شناختی و فعالیت مغز اثر بگذارد.