انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: پیروز ارجمند: 60 درصد تولیدات موسیقی زیرزمینی ما روزمینی شده‌ است!!! .-.
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پیروز ارجمند: 60 درصد تولیدات موسیقی زیرزمینی ما روزمینی شده‌ است!!!  .-. 1

امروز صبح  نشست خبری و هم‌اندیشی مدیرکل دفتر موسیقی با اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد
پیروز ارجمند در ابتدای این نشست جمع‌بندی ای از فعالیت‌های دفتر موسیقی طی دوره مدیریت خود به خبرنگاران ارائه داد.

او به وضعیت دفتر موسیقی در آغاز مدیریت خود اشاره کرد و گفت: در این 6 ماهی که من در این سمت هستم ترجیح می‌دادم پیش از اینکه وعده بدهم، به کارهایی که انجام شده اشاره کنم. زمانی که مسئولیت دفتر موسیقی را برعهده گرفتم با مجموعه‌ای بسیار نابسامان و مخروبه مواجه شدم که در بخش اداری، در بخش منابع انسانی و در بخش آیین‌نامه‌ها از بی‌برنامگی و نبود قوانین هدفمند و مدون رنج می برد. لذا هدف ما در مرحله اول اصلاح ساختار اداری و بهره‌مندی از حداکثر ظرفیت منابع انسانی است که خوشبختانه این در حال اتمام است و اقدامات خوبی صورت گرفته است. مثلا اطاله زمان در بررسی پرونده‌ها و آثاری که به دفتر موسیقی می‌آمد خیلی زیاد بود. ما حتی پرونده‌ای داشتیم که بررسی آن 2 الی 3 سال طول کشیده است. این زمان باید کم می‌شد، اما بدون آسیب‌شناسی نمی‌شد این کار را انجام داد. کاری که من انجام دادم هم در بخش منابع انسانی و هم ساختار اداری این بود که الان هر اثری که به ما رسیده، بجز مورد کارشناسی، 2 تا 3 روز کاری بیشتر معطل نمانده است. ما باید اعتمادسازی انجام می‌دادیم. بعضی از هنرمندان ما در مرجعیت و استادی کامل هستند. ما این افراد را کارشناسی نکردیم. مثلا آقای حسین علیزاده مجوز آلبومشان سه روزه صادر شد. در زمینه مجوز کنسرت‌ها هم سرعت خیلی بیستر شده و اگر گروهی ثبت شده و پرونده داشته باشد، کار را به سرعت انجام می‌دهیم، حتی بعضی از کنسرت‌ها مجوزشان 2 تا 3 ساعته صادر شده است.

مدیرکل دفتر موسیقی در همین خصوص اظهار داشت: دفتر موسیقی 80 درصد از وقتش را صرف مجوزها می‌کرد و این وقت باید به 20 درصد برسد تا بتوانیم به مسائل جدی‌تر و کلان‌تر در موسیقی بپردازیم که مشکلات بسیاری در آن زمینه‌ها داریم؛ مسائلی مثل اشتغال، سرمایه‌گذاری در موسیقی، زیرساخت‌هایی که باید شکل بگیرد و همچنین مشکلاتی مثل موسیقی نواحی.

ارجمند در ادامه به راه‌اندازی سامانه دفتر موسیقی اشاره کرد و گفت: سامانه دفتر موسیقی توسط یک تیم مجرب طراحی شد و حالا سرعت ما در بررسی آثار سه برابر شده است و تا پایان این ماه همه مجوزها به جز بخش اجرای صحنه ای از طریق سامانه صادر می‌شود.

موضوع شوراهای تخصصی دفتر موسیقی سرفصل بعدی بود که ارجمند در خصوص آن چنین اظهار داشت: ما تلاش داریم شوراهای ما از شکل ممیزی خارج شوند و به شورای بررسی کیفی برسند که این موضوع مستلزم یک آیین نامه و یک نگاه دراز‌مدت‌تر است.

او ادامه بحث شوراها افزود: همچنین در شوراهای موسیقی ظرفیت جدیدی تشکیل شد به نام "نیو مدیا" یا "رسانه جدید" که این بخش اختصاص دارد به نماهنگ‌ها، آثار چندرسانه‌ای و آثاری که در فضای مجازی منتشر می‌شوند. ما از این به بعد به آثاری که به صورت تک‌آهنگ منتشر می‌شوند مجوز می‌دهیم. به این ترتیب 60 درصد تولیدات موسیقی زیرزمینی ما تبدیل به روزمینی شده‌اند. ما آثاری در موسیقی زیرزمینی داشتیم که بسیار شاخص و آثار خوبی بودند اما این دفتر موسیقی بود که نمی‌توانست خودش را با مدیای جدید وفق بدهد.

ارجمند ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال همه فعالیت دفتر موسیقی از طریق سامانه این دفتر انجام شود.

دلال‌ها و باندهای مافیایی موسیقی مبحث بعدی ارجمند بود.

او در این خصوص گفت: در بررسی وضعیت کنونی موسیقی متوجه شدیم که در دوره‌های پیشین به تعداد زیادی از شرکت‌ها تک منظوره مجوز داده شد. صاحب این مجوز‌ها کسانی بودند که کوچک‌ترین تخصصی در زمینه موسیقی نداشتند و کسانی که متخصص نباشند، تبدیل به آفت موسیقی می‌شوند. اینطور شد که دلال‌ها و باندهای مافیایی موسیقی شکل گرفتند، اما دیگر آن دلال‌ها به آن صورتی که همه می‌شناختند وجود ندارند و ما به هیچ وجه اجرازه نمی‌دهیم در این فضا که فضایی امن و امان برای اهالی موسیقی است چنین جریاناتی شکل بگیرد. بازنگری در صلاحیت صدور مجوز فعالیت برای صاحبان موسسات موسیقی و جلوگیری از اعمال نفوذ دلالان موسیقی در سیاستگذاری‌ها یکی از مهم‌ترین اهداف ما در دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که بر این اساس من مدعی هستم که در اتاق‌های مختلف دفتر موسیقی دیگر شاهد حضور دلالان نیستیم.


مدیرکل دفتر موسیقی در ادامه به موضوع لغو کنسرت‌ها در سراسر ایران اشاره کرد و گفت: عمده مسائلی که در برگزاری کنسرت‌ها داریم نبود هماهنگی بین اماکن استان‌ها با برگزارکنندگان کنسرت‌هاست که با این شکل که ما داریم طراحی می‌کنیم این مسئله حل می‌شود.

ارجمند در این خصوص گفت: خوشبختانه طی این مدت جلوی لغو ۱۰۰ کنسرت را گرفتیم و این با تعامل خود نیروی انتظامی بود. حتی در مورد مسئله‌ای که به نام تفکیک جنسیتی مطرح شده بود، نیروی انتظامی اعلام کرد که با این موضوع کاملا مخالف است و من امیدوارم وحدتی که میان ما و نیروی انتظامی وجود دارد به خوبی پیش برود.

او افزود: نگرانی‌هایی هم وجود دارد که بخشی از آن حاصل دست اندازهایی است که در مجموعه ما ایجاد می‌شود و رشد ما را کند می‌کند. علاوه بر آن من تحت فشار زیاد لابی‌گری‌هایی هستم که هنرمندان انجام می‌دهند. شاید آن‌ها فراموش کردند که مردم هم حقی در این میان دارند. وقت زیادی از مجموعه ما‌گاه صرف پاسخ دادن به نامه‌های این افراد می‌شود.

منظور ارجمند در اشاره به حق مردم وضعیت نامناسب سالن‌های برگزاری کنسرت‌های موسیقی و سالن‌های ورزشی چه به لحاظ فنی و چه ایمنی است که در همین خصوص اظهار داشت: اگر تا به امروز اتفاق نامیمونی به لحاظ امنیت تماشاگران به وجود نیامده از لطف خدا بوده است، چون بعضی از سالن‌های کنسرت ما از حداقل شرایط یک سالن استاندارد موسیقی عاری هستند. و من به یک اصل معتقدم و آن این است که مجموعه موسیقی در ارشاد فقط نماینده دولت نیست بلکه موظف است از حقوق تولیدکنندگان، مردم و دولت دفاع کند.

مدیرکل دفتر موسیقی درباره آغاز به کار مجدد ارکستر ملی، ارکستر سمفونیک و گروه کر ارکستر سمفونیک اظهار داشت: در ارکستر سمفونیک امتحانات برگزار شده و تا یک ماه آینده به رهبری دکتر منوچهر صهبایی آغاز به کار می‌کند. ارکستر ملی را هم به بنیانگذارش فرهاد فخرالدینی سپردیم. این ارکستر هم آماده شروع فعالیت است و به همین ترتیب گروه کر ارکستر سمفونیک که دکتر حمید عسکری رهبری‌اش را برعهده دارد. ما امیدواریم مهرماه امسال اولین کنسرت ارکستر سمفونیک برگزار شود.

پیروز ارجمند در ادامه به مبحث جشنواره‌های موسیقی اشاره کرد و گفت: تا پایان امسال چند جشنواره در زمینه موسیقی برگزار خواهیم کرد که عبارتند از ۱. اولین جشنواره موسیقی جوان ۲. جایزه ققنوس که با هدف و موضوع خاصی در موسیقی برگزار می‌شود که امسال به نماهنگ اختصاص دارد. ۳. جشنواره موسیقی فجر و ۴. جشنواره موسیقی نواحی.

وی در بخش پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد حاشیه پیش آمده گروه آوازی تهران در مسابقات جهانی لتونی توضیح داد: از اولین اخباری که از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد منتشر شد، ما به هیچ عنوان صحبت از کسب مقام اولی نکردیم و فقط به این نکته اشاره کردیم که مدال طلا گرفتیم. شما حتی در یک خبر هم نمی‌توانید به این موضوع دست پیدا کنید که ما ادعا کردیم در مسابقات اول شدیم، این مسابقات به مانند یک المپیادی است که بچه‌های گروه کر آوازی تهران امتیاز بالایی را بدست آورده‌اند و نباید حضور خوب و موثر آن‌ها در این رویداد جهانی را اینچنین نادیده بگیریم.

او در همین خصوص اظهار داشت: اگر کسی رفت به جشنواره‌های خارجی و جایزه گرفت و ما از آن‌ها تقدیر نکردیم هرچه می‌خواهید بگویید. من بهتر از هر کس می‌دانم بی‌توجهی به جوان‌ها چه فاجعه‌ای را به بار می‌آورد.

ارجمند در این نشست خبری از برخی از هنرمندانی که به صورت مستقیم با دفتر وزیر برای کسب مجوز اقدام می‌کنند، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از هنرمندان عزیز موسیقی در برخی از موارد نامه‌هایی را برای صدور مجوز یا برگزاری کنسرت به دفتر وزیر ارسال می‌کند و به نوعی ما را قابل نمی‌دانند که از طریق دفتر موسیقی وزارت ارشاد و معاونت هنری کارهای خود را انجام دهند که امیدوارم چنین رویکردی توسط هنرمندان دیگر اتفاق نیفتد و ما شاهد شکل گیری یک جریان اداری مشخص برای برگزاری کنسرت‌ها باشیم.

وی با اشاره به دغدغه برخی از هنرمندان برای برگزار نشدن کنسرت در استان‌ها خاطر نشان کرد: در گذشته شورای تامین استان برای برگزاری کنسرت مجوز صادر می‌کرد، اما جالب اینجا است که مدیرکل ارشاد استان که باید مدافع برگزاری کنسرت می‌بود، تلاش می‌کرد برنامه‌ای اجرا نشود، اما خوشبختانه در ماه‌های اخیر دیگر ما شاهد چنین روندی نیستیم و تعامل مناسبی میان صادرکنندگان مجوز کنسرت در شهرستان‌ها صورت گرفت، اگرچه در برخی از جا‌ها من شاهد این بودم که به عنوان نمونه برای برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در یک شهرستان از او گواهی سوءپیشینه و عدم اعتیاد می‌خواستند که این موضوع بسیار ناراحت کننده‌ای است و باید هر چه زود‌تر حل شود.

ارجمند در خصوص هنرمندان خارجی که امسال در ایران کنسرت خواهند داشت گفت: کیتارو امسال به ایران می آید که البته برنامه کیتارو با برخی از نوازنده‌های ارکستر سمفونیک است نه خود ارکستر سمفونیک. در مورد هنرمندان خارجی تمرکزمان فعلا روی موسیقی کلاسیک و کشورهای حوزه شرق است.

مدیرکل دفتر موسیقی در پاسخ به خبرنگار هنرآنلاین در زمینه اقدامات دفتر موسیقی درخصوص موسیقی بانوان گفت: ما قبلا فقط تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران را برای برنامه بانوان داشتیم که الان سه سالن دیگر شامل مجموعه آزادی، تالار رودکی و تالار اندیشه به آن اضافه شد. در زمینه سالن های تمرین هم گروه های بانوان مشکل داشتند که تعدادی از آموزشگاه‌ها سالن‌هایی دارند که حاضرند آن را برای تمرین در اختیار گروه ها بگذارند. در خصوص جشنواره موسیقی بانوان هم موسسه مورد نظر به هر دلیلی نتوانست جشنواره را برگزار کند که ما از این موضوع متاسفیم و این موضوع در چند جلسه آسیب شناسی شد. نتیجه این شد که ما در گذشته آیین‌نامه برگزاری کنسرت ها را نداشتیم ولی الان آن را مصوب کردیم. همچنین 5 گروه جدید بانوان را به طور رسمی ثبت کردیم که فعالیتشان را آغاز کردند.
آره خداییشم همینطوره