انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تشکیل کارگروه بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با حضور صاحبنظران و مسئولان در مرکز پژوهش‌های مجلس کارگروه بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تشکیل شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،‌ جلسه بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی دوشنبه (27 مرداد ماه) با حضور رضا صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ابراهیم خدائی معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، ایروان مسعودی اصل معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس، علی اخوان بهبهانی مدیر دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس، جمشید حاجتی دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، حسین غریبی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدحسین پورکاظمی رئیس سنجش پزشکی، مجتبی علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی و احمد داوری مدیر گروه آموزش و تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

ایروان مسعودی اصل در ابتدای این نشست با تشکر از تمام اعضای این کارگروه، گفت: اهمیت سنجش و پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی ایجاب می‌کند تا قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی در مورد مفاد و محتویات آن بررسی‌های کارشناسی لازم انجام شود.

معاون پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: با توجه به نظر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر انجام کار کارشناسی بیشتر به ویژه بر روی مدلینگ طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی، کارگروهی در مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شود که اینک در خدمت اعضای محترم کارگروه هستیم.

رضا صابری در ادامه با تشکر از مشارکت فعالانه اعضای کارگروه، به اهمیت سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه و تأکیدی که نسبت به مطلوبیت خروجی دوره دکتری وجود دارد لازم است حساسیت بیشتری مصروف گردد و در عین حال نقش دانشگاه‌ها در تحصیلات تکمیلی برجسته‌تر شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین از مرکز پژوهش‌های مجلس خواست تا برای بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی، تنها به مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرائی ذیربط اکتفا نکند و برای حصول نتیجه مطلوب‌ترموضوع در جلساتی با حضور صاحب نظران و کارشناسان زبده در بدنه آموزش عالی کشور نیز مورد بررسی قرار گیرد.

شایان ذکر است در این نشست دیدگاه‌های اجمالی یکایک اعضای کارگروه بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی، در خصوص مدل مورد نظر مطرح شد و مواردی همچون طراحی مدل بر حسب تقاضا، تفکیک سنجش از پذیرش، تعداد و اعتبار آموزش‌ها، بهره گیری از تجربیات حوزه‌های علمیه، تفاوت ماهوی آزمون سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در وزارت بهداشت با وزارت علوم به دلیل وجود ساختار هیأت ممتحنه تحصیلات تکمیلی مطرح گردید و ضرورت پی‌گیری و بازنگری مواد مربوط و ارائه مدل مناسبی برای سنجش و پذیرش در آن وزارت، توجه به ظرفیت نهائی توسعه منطقه در طراحی مدل، ضرورت وجود مدل واحد و مجریان متفاوت مطرح شد.

صابری در جمع بندی این نشست، تصریح کرد: اصل موضوع مورد پذیرش همگان است اما در چگونگی اجرا، فضای اظهارنظرها نشان داد که در طراحی با چند طرح متفاوت مواجه خواهیم بود که براین اساس برای هر یک از دوره های کارشناسی ارشد و دکتری طراحی مدل خاصی ضرورت دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در طراحی مدل باید تفکیک یا عدم تفکیک سنجش از پذیرش مورد توجه قرار گیرد در عین اینکه مدل باید به این سوال پاسخ دهد که آیا وجود مجریان مختلف پذیرفته است و یا برای همه دانشگاهها و موسسه های آموزش عالی باید از طریق یک مجری انجام شود.

در پایان این نشست که با بیان نظرات کارشناسان و مسئولان همراه بود مقرر شد تا طی هفته آینده با دعوت از صاحب نظران و کارشناسان زبده از بدنه آموزش عالی کشور، ارائه مدل مربوط مورد بحث و بررسی قرار گیرد و همچنین در یکی از نهادهای عضو کارگروه ظرف دو هفته آینده نسبت به ارائه مکتوب مدل پیشنهادی خود به مرکز پژوهش های مجلس اقدام شود.