انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: سیستم عامل آندرويد چیست ؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
Android به زبان ساده سيستم عاملي است براي دستگاه هاي موبايل و گوشي هاي هوشمند که توسط بيش از 30 کمپاني معروف پشتيباني مي شود. آندرويد اوپن سورس است و توسعه دهندگان مي توانند با استفاده از Android SDK برنامه هاي مختلفي براي اين سيستم عامل بنويسند. در واقع آندرويد بستري را فراهم مي کند تا برنامه نويسان بتوانند هرچه سريعتر و بهتر برنامه هايي بسازند که از تمام ويژگي هاي يک گوشي هوشمند استفاده کند. آندرويد به معناي واقعي “ باز” (Open) است، يعني برنامه نويس مي تواند از تمام قدرت يک تلفن همراه استفاده کند. آندرويد امکان استفاده از توابع داخلي گوشي موبايل همچون شماره گيري، فرستادن SMS يا استفاده از دوربين گوشي را به برنامه نويسان مي دهد تا بتوانند اپليکيشن هاي قدرتمند و کاربردي براي کاربران بسازند.



تمام برنامه ها براي آندرويد يکي اند. آندرويد فرقي ميان يک برنامه third-party و توابع هسته سيستم عامل در اجرا نمي گذارد و هر دو مي توانند دسترسي مساوي به قابليت هاي گوشي داشته باشند. گوشي هايي که سيستم عامل آندرويد را خواهند داشت به کاربرشان اجازه مي دهند تا از تمام قابليت هاي يک گوشي هوشمند بهره ببرند. کاربران اين گوشي ها به معناي واقعي مي توانند دستگاه خود را بر اساس سليقه ي خود تغيير دهند و محيط سيستم عامل گوشي خود را سفارشي و شخصي سازي کنند. حتي کاربران مي توانند براي گوشي تعيين کنند که عکس هايشان با چه برنامه اي باز شود.
ويژگي ها و خصوصيات آندرويد
1. آندرويد تمامي تکنولوژي هاي اتصال (Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, Bluetooth و Wi-Fi را پشتيباني مي کند.
2. آندرويد از فرمت هاي مختلف فايل هاي مالتي مديا مثل MPEG-4, H.264, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتيباني مي کند.
3. SMS , MMS و XMPP فرم هايي هستند که آندرويد براي ارسال پيغام هاي متني يا همان SMS از آن ها پشتيباني مي کند.
4. مرورگر موجود در آندرويد بر اساس فريم ورک اوپن سورس WebKit توسعه يافته است.
5. SQLite نرم افزاريست که براي ذخيره داده ها و مديريت بانک هاي اطلاعاتي سبک در آندرويد در نظر گرفته شده است.
6. ماشين مجازي جاوا (Java Virtual Machine) در آندرويد به صورت پيش فرض تعبيه شده است. تمام برنامه هاي آندرويد بايد به زبان جاوا نوشته شوند. البته اين نسخه از JVM براي دستگاه هاي موبايل بهينه شده است.
7. ابزارهاي مختلف آندرويد براي توسعه دهندگان به راحتي در دسترس است و توسط شرکت گوگل پشتيباني مي شوند. اين ابزارها شامل کتابخانه ها، خطاياب، شبيه ساز گوشي و يکم پلاگين براي اکليپس است.
8. آندرويد از سخت افزارهاي مختلف همچون GPS و دوربين هاي متنوع پشتيباني مي کند.
9. تصاوير و فايل هاي گرافيکي بوسيله OpenGL پردازش مي شوند که کيفيت بالاتري خواهند داشت.
توسعه برنامه هاي کاربردي در آندرويد سريع ، راحت و لذت بخش است
گوگل دسترسي آسان به ابزارهاي سودمند و کتابخانه هاي بسياري را براي توسعه و توليد برنامه هاي کاربردي مبتني بر آندرويد فراهم کرده است، که برنامه نويسان مي توانند با استفاده از آن ها هرچه سريع تر و راحت تر براي آندرويد برنامه توليد کنند. اين ابزارها شامل خطاياب، شبيه ساز گوشي، کتابخانه ها، اسناد، کدهاي نمونه و يک پلاگين براي اکليپس است. برنامه نويسي براي آندرويد به زبان جاوا انجام مي گيرد. توابع خود آندرويد نيز با استفاده از جاوا پياده سازي شده اند. آندرويد فقط قادر است کدهاي مديريت شده (Managed Codes) را اجرا کنيد و قادر به اجراي کدهاي Native نخواهد بود.
آندرويد سيستم عاملي بر اساس لينوکس
اين سيستم عامل بر اساس هسته سيستم عامل لينوکس توسعه يافته است. در واقع مديريت و بهينه سازي حافظه، ارتباط با سخت افزار و سرويس هاي سيستم، امنيت، مديريت پردازش ها و مديريت منابع دستگاه موبايل را هسته لينوکس انجام مي دهد و آندرويد فقط لايه ايست که ارتباط ميان کاربر و سيستم عامل را برقرار مي کند. اين لايه نرم افزاري بوسيله جاوا پياده سازي شده است و به همين علت قادر به اجراي کدهاي Native نخواهد بود. آندرويد همانند لينوکس اوپن سورس خواهد بود و توسعه دهندگان بيشماري بر روي آن کار مي کنند.

تعریف سیستم عامل
مجموعه ای از برنامه ها را که موجب راه اندازی و استفاده از کامپیوتر می شوند " سیستم عامل " یا Operating System) OS) گویند.
سيستم عامل بدون شک مهمترين نرم افزار در کامپيوتر است . پس از روشن کردن کامپيوتر اولين نرم افزاری که مشاهده می گردد سيستم عامل بوده و آخرين نرم افزاری که قبل از خاموش کردن کامپيوتر مشاهده خواهد شد، نيز سيستم عامل است . سيستم عامل نرم افزاری است که امکان اجرای تمامی برنامه های کامپيوتری را فراهم می آورد. سيستم عامل با سازماندهی ، مديريت و کنترل منابع سخت افزاری امکان استفاده بهينه و هدفمند آنها را فراهم می آورد . سيستم عامل فلسفه بودن سخت افزار را بدرستی تفسير و در اين راستا امکانات متعدد و ضروری جهت حيات ساير برنامه های کامپيوتری را فراهم می آورد .

وظایف سیستم عامل
سیستم عامل دو وظیفه (یا هدف) اصلی دارد :
سیستم عامل استفاده از کامپیوتر را ساده می‌سازد . این بدان معناست که مثلاً کاربر یا برنامه نویس بدون درگیر شدن با مسائل سخت افزاری دیسک ها به راحتی فایلی را بر روی دیسک ذخیره و حذف کند . این کار در واقع با به کاربردن دستورات ساده‌ای که فراخوان های سیستمی
(System Calls) را صدا می‌زنند انجام پذیرد .
در صورت عدم وجود سیستم عامل کاربرو یا برنامه نویس می‌بایست آشنایی کاملی با سخت افزارهای مختلف کامپیوتر (مثل مانیتور ,فلاپی ,کی برد و غیره) داشته باشدو روتین‌هایی برای خواندن و یا نوشتن آنها به زبانهای سطح پائین بنویسد. از این جنبه به سیستم عامل با عنوان ماشین توسعه یافته(Extended machine) یا ماشین مجازی (Virtual machine) یاد می‌شود که واقعیت سخت افزار را از دید برنامه نویسان مخفی می‌سازد .
وظیفه دوم سیستم عامل مدیریت منابع(Resource Management) می‌باشد, یعنی سیستم عامل باعث استفاده بهینه و سودمند (اقتصادی) از منابع سیستم می‌گردد . منظور از منابع پردازنده‌ها ,حافظه‌ها ,دیسک ها موس ها , چاپگرها , فایلها , پورت ها و غیره هستند. یک سیستم کامپیوتری منابع نرم افزاری و سخت افزاری بسیار دارد که ممکن است در حین اجراء برنامه لازم باشند , سیستم عامل همانند مدیر منابع عمل کرده و آنها را بر حسب نیاز به برنامه‌های مشخصی تخصیص می‌دهد .
سیستم عامل معمولا اولین برنامه‌های است که پس از بوت شدن در حافظه بار می‌شود. پس از بار شدن قسمتی از سیستم عامل بطور دائم در حافظه باقی (Resident)می‌ماند . قسمتهای دیگر با توجه به کاربرد کامپیوتر توسط کاربر از دیسک به حافظه آورده می‌شود.
به قسمت اصلی سیستم عامل که وظایف مهم آن را انجام می‌دهد هسته یا Kernel گفته می‌شود. هسته سیستم عامل برنامه‌ای است که در تمامی اوقات بر روی کامپیوتر در حال اجراست.
سیستم عامل و معماری کامپیوتر اثر زیادی بر روی یکدیگر داشته‌اند . یعنی جهت سهولت کار با سخت افزارهای جدید, سیستم عامل‌ها توسعه یافتندو همچنین در اثنای طراحی سیستم عامل‌ها , مشخص شد که تغییراتی در طراحی سخت افزارمی‌تواند سیستم عامل ها را ساده ترو کارآمدتر سازد .

چگونه یك سیستم عامل عمل می كند
سیستم عامل پردازش های مختلف رایانه را همچون اجرای یك برنامه صفحه گسترده یا دسترسی به اطلاعات از حافظه سیستم كنترل می كند . یكی از مهمترین پردازش ها، فرامین مفسری یا تك خطی است كه كاربر را قادر می سازد با رایانه ارتباط برقرار كند . برخی از فرامین مفسری در محیط متنی است و می بایست تایپ شوند و یا با انتخاب كلیدهای توابع بر روی صفحه كلید اجرا می شوند. فرامین دیگر به صورت گرافیكی قابل اجرا هستند و كاربر با انتخاب و كلیك كردن بر روی آن می تواند آن را اجرا كند. این فرامین توسط یك نقش گرافیكی (ICON) شناسایی می شوند . كاربران غیرحرفه ای محیط های گرافیكی را راحت تر استفاده می كنند اما بسیاری از متخصصین از فرامین متنی استفاده می كنند .

انواع سیستم های عامل
سیستمهای عامل انواع گوناگون دارند که با توجه به اندازه کامپیوتر و نوع کاربرد های آن برخی از آنها بسیار ساده و برخی دیگر پیچیده است .

1- سیستم عامل تک برنامه ای : single program
برخی از کامپیوتر ها میتوانند در یک لحظه فقط به پردازش یک برنامه بپردازند . سیستم عامل های این نوع کامپیوترها می توانند برنامه را بارگذاری و اجرا کنند و یا اطلاعات را به دستگاه جانبی بفرستند یا از آن دریافت کنند و دستورات مخصوص خود را به اجرا درآورند .
سیستم عامل های موجود بر روی بیشتر میکرو کامپیوترها ازاین نوع هستند لذا این نوع کامپیوترها قادر به اجرای چند برنامه به طورهمزمان یا انجام کاری دیگر علاوه بر پردازش یک برنامه نیستند .مانند MS-DOS

2- سیستم عامل های چند برنامه ای : multi programming
برای جلوگیری از تلف شدن وقت واحد پردازشگر این سیستم های عامل طوری طراحی شده اند که می توانند اجرای چند برنامه را به طور همزمان بر عهده بگیرند . انجام این کار بدبن صورت است که در هر لحظه چند برنامه در داخل حافظه موجود هستند به هر کدام از این برنامه ها در مرحله اجرای خاص خود قرار دارند .این برنامه ها به صورت قسمت قسمت مطابق با احتیاجات ورودی و خروجی خود پردازش می شوند .
می توان برای پردازش برنامه ها اولویت هائی را نیز در نظز گرفت در این حالت برنامه هایی که دارای اولویت برای اجرا هستند زود تر از دیگر برنامه ها پردازش خواهند شد به عبارت دیگر اجرای این برنامه ها بر برنامه های دیگری که دارای اولویت نیستند تقدم خواهند داشت . کاربر میتواند بنا به میل خود ترتیب پردازش برنامه ها را تغییر دهد یا برای اجرای برنامه ها اولویت قائل شوند .سیتم عامل لینوکس ویا و Windows2000 مثال هایی از این دسته اند .

3- سیستم عامل برای سیستم هایی با چند استفاده کننده : multi user
کامپیوتر هایی که چند ترمینال ورودی و خروجی مستقل دارند وسیله خوبی برای سرویس دهی به کاربران متعدد هستند . به دلیل اینکه پردازشگر این نوع کامپیوتر ها کار خود را با سرعت زیادی انجام میدهد کاربرهرترمینال فکر میکند که کامپیوتر فقط در حال انجام عملیات مربوط به آن ترمینال است در صورتی که حقیقت غیرازاین است .
سیستم عامل های این نوع کامپیوتر ها کل مسائل مربوط به حافظه و واحد های ذخیره هر ترمینال را تحت کنترل خود دارند . مانند یونیكس یا VMS در رایانه های Main Frame نكته مهم در تفكیك سیستم عامل های چند كاربره واقعی با سیستم عامل های تك كاربره تحت شبكه مانند Novell Netware یا Windows2000 می باشند .

4- سیستم عامل برای سیستم هایی با پردازش توزیعی : distributed processing
با ظهور و ایجاد شبکه های کامپیوتری متشکل از چند ریز کامپیوتر ارزان قیمت متصل شده به یکدیگر هم بسیاری از محدودیت های ریز کامپیوتر ها حل شده و هم از محبوبیت کامپیوتر های بزرگ گران قیمت کاسته شد سیستم عامل هایی وجود دارند که کامپیوتر های متصل شده به شبکه را تحت کنترل و نظارت خود در می آورند .

5- سیستم عامل بلادرنگ real time operating system :
از اين نوع سيستم های عامل برای کنترل ماشين آلات صنعتی ، تجهيزات علمی و سيستم های صنعتی استفاده می گردد . يک سيستم عامل بلادرنگ دارای امکانات محدود در رابطه با بخش رابط کاربر و برنامه های کاربردی مختص کاربران می باشند . يکی از بخش های مهم اين نوع سيستم های عامل ، مديريت منابع موجود کامپيوتری به گونه ای است که يک عمليات خاص در زمانی که می بايست ، اجراء خواهند شد .


--------------------------------------------------------------------------------
منتقل شد !