انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: شیوه جدید دانشمندان برای شناسایی ویروس ابولا در 30 دقیقه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شیوه جدید دانشمندان برای شناسایی ویروس ابولا در 30 دقیقه 1



محققان ژاپنی شیوه جدیدی برای شناسایی ویروس ابولا ظرف 30 دقیقه ارائه داده‌اند که به پزشکان امکان تشخیص سریع این عفونت را می‌دهد.

پروفسور «جیرو یاسودا» و تیم علمی‌اش از دانشگاه ناکازاکی مدعی‌اند این شیوه از سیستم موردکاربرد کنونی در غرب افریقا ارزان‌تر است و می‌توان از آن در کشورهای فاقد تجهیزات پزشکی لازم بهره برد. ویروس ابولا در افریقای جنوبی 1500 تن را به کام مرگ برده است.

در روش جدید با استفاده از مولفه‌هایی موسوم به «پرایمر» فقط ژن‌های مخصوص ویروس ابولای موجود در نمونه خون و دیگر مایعات بدن بزرگنمایی می‌شود.

در شیوه ارائه‌شده، دانشمندان با استفاده از تکنیک‌های موجود اسید ریبونوکلئیک (مولکول‌های زیستی مورداستفاده در رمزگشایی ژن‌ها) را از تمامی ویروس‌های حاضر در نمونه خون استخراج می‌کنند. آن‌ها سپس از این اسید برای تولید دی‌ان‌ای ویروسی استفاده می‌کنند و در نهایت این دی‌ان‌ای به همراه پرایمرها تا دمای 60 تا 65 درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود.

در صورت وجود ابولا، دی‌ان‌ای خاص ویروس ابولا ظرف 30 دقیقه بزرگنمایی می‌شود؛ محصولات جانبی این فرآیند موجب ابری‌شدن مایع شده و تایید بصری از وجود ویروس ارائه می‌دهد.

در حال حاضر، شیوه‌ای موسوم به «واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز» برای شناسایی ویروس ابولا به کار می‌رود که در آن پزشکان باید به طور مکرر نمونه‌های خون را خنک کنند و این فرآیند بیش از دو ساعت زمان می‌برد. با این حال، تکنیک جدید فقط به یک گرم‌کننده کوچک و باتری محور نیاز دارد و بهای آن چند صد دلار است، بنابراین کشورهای در حال توسعه می‌توانند آن را خریداری کنند.

شیوع ویروس ابولا که از طریق تماس با مایعات بدنی عفونی منتقل می‌شود، موجب بروز رعب و وحشت در سراسر افریقای غربی شده است.