انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.


دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1



در ماه های گذشته شایعات بسیار زیادی در مورد تاریخ معرفی و همچنین ویژگی های آیفون 6 منتشر شده است. اما این بار به نظر می رسد انتظار برای علاقمندان به این گوشی محبوب به پایان رسیده باشد. چرا که اپل عرضه آیفون 6 را در نهم سپتامبر یعنی هجدهم شهریور ماه تأیید کرده است. علاوه بر آیفون 6، اپل در این مراسم قرار است از اولین ابزار پوشیدنی خود نیز رونمایی کند.



بیشتر شایعات به گوش رسیده مربوط به صفحه نمایش و بزرگ تر شدن اندازه آن است. در گوشی آیفون 5 شاهد بودیم که سایز صفحه نمایش از 3.5 اینچ به 4 اینچ افزایش پیدا کرد و انتظار می رود این افزایش اندازه بازهم ادامه پیدا کند. بنابر شایعات موجود اپل قصد دارد آیفون 6 را با صفحه نمایش های 4.7 و 5.5 اینچی به رقابت با دیگر گوشی های هوشمند اندرویدی و ویندوز فونی بفرستد.

چندی پیش بود که اپل افزایش علاقه کاربران به گوشی های با صفحه نمایش بزرگتر را تایید کرد و از اخبار منتشر شده درباره آیفون 6 هم مشخص است که این کمپانی برای پاسخ به این نیاز مصرف کنندگان برنامه هایی دارد.



مقایسه ابعاد صفحه نمایش



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1



دیگر شایعه ای که بارها و بارها شنیده شد اخبار مربوط به تاخیر در معرفی نسخه 5.5 اینچی به دلیل پاره ای از مشکلات اپل در مراحل تولید آن است. به همین دلیل امکان دارد هردو مدل به صورت همزمان معرفی شوند و یا از مدل 5.5 اینچی در زمان دیگری رونمایی شود.

علاوه بر صفحه نمایش بزرگتر آیفون 6 ممکن است از صفحه نمایش های مقاومی که از جنس یاقوت تولید شده اند برخوردار باشد. علاوه بر این، بدنه کشیده و باریک از دیگر ویژگی ها است که در میان اخبار منتشر شده به چشم می خورد. گفته می شود که مدل 4.7 اینچی دارای 6.9 میلی متر ضخامت، 138 میلی متر طول و 66 میلی متر عرض است. این مقادیر برای مدل 5.5 اینچی چیزی حدود 7.1 میلی متر ضخامت و طول و عرضی به ترتیب برابر با 158 و 78 میلی متر می باشد.

به نظر می رسد دو ویژگی حافظه داخلی 128 گیگابایتی و دوربین با فناوری Optical Image Stabilization تنها در نسخه 5.5 اینچی وجود داشته باشند.



اطلاعات منتشر شده درباره دیگر اجزای آیفون 6

حتی در فاصله چند روز مانده به برگزاری این مراسم بازهم شاهد هستیم که اطلاعات بیشتری از اجزای این گوشی محبوب در منابع خبری به چشم می خورد. در حالی که هیچکدام از این شایعات هنوز به صورت رسمی تایید نشده اند بازهم آنها می توانند ما را به اجزای حقیقی موجود در آیفون 6 نزدیک و نزدیک تر کنند.

در فاصله یک هفته مانده تا معرفی آیفون 6 قصد داریم تمام گمانه زنی ها و جزئیات منتشر شده از آن را به صورت یک مقاله کلی جمع بندی کرده و آن را در اختیار علاقه مندان به گوشی های هوشمند قرار دهیم. پس با ما همراه باشید...




دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




با عکسی که به تازگی در مورد چگونگی طراحی پنل های جلو و پشت آیفون 6 منتشر شده است شروع می کنیم. این تصویر یک دید کلی از شکل نهایی و چگونگی طراحی های بدنه آیفون 6 را فراهم می کند. مشخص است که پنل جلویی دارای گوشه های تیز و باریک است. پنل پشتی هم به صورت یک منحنی صیقل خورده طراحی و تولید شده است.

دکمه های Volume قرصی شکل و طراحی های کلی بدنه ما را به یاد ظاهر زیبای iPad mini, iPad Air و مدل جدید iPod touch می اندازد. مطمئناً آیفون 6 این ویژگی ها را از این محصولات به ارث برده است. تصاویر منتشر شده همچنین از طراحی روزنه های جدید برای اسپیکر، یک لوگوی اپل جاسازی شده و انتقال دکمه Power به سمت راست گوشی برای راحتی کاربران خبر می دهند.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




همانطور که در تصویر بالا مشخص است که پنل جلویی آیفون 6 دارای لبه های باریک، گوشه های گرد شده و روزنه های کوچک است.



با انتشار عکس های و ویدئوهای مختلف از تست مقاومت صفحات نمایش آیفون 6 به نظر می رسد که اپل از بلورهای گران قیمت یاقوت برای تولید آنها استفاده کرده باشد. این در حالی است که چندی پیش خبری مبنی بر عدم استفاده از یاقوت در این پنل ها منتشر شد.




دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




با توجه به اطلاعات موجود، اپل تصمیم دارد تا پنل جلویی را به همراه اجزای صفحه نمایش به صورت یک جا مونتاژ کند. به عنوان مثال همانطور که در عکس های بالا مشخص است پنل جلویی و صفحه نمایش به همراه چند قطعه داخلی مثل کابل های LCD، رابط هدفون، دوربین جلویی و سنسورهای نوری به صورت همزمان نشان داده شده اند.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




اجزای صفحه نمایش شامل پنل Backlight در حقیقت اولین قسمت داخلی از آیفون 6 بودند که اطلاعات آنان به بیرون درز پیدا کرد. به نظر می رسد اپل در این گوشی از پنل های Backlight کاملا مشابه با iPhone 5s استفاده کرده باشد. هر چند که بعضی از منابع از استفاده از فناوری جدید LED Backlight برای کاهش ضخامت آیفون 6 خبر می دهند.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




پنل جلویی و اجزای صفحه نمایش به گونه ای طراحی شده اند تا به راحتی با دیگر قسمت های بدنه مونتاژ شوند. قطعات دیگری که انتظار می رود درون این بدنه قرار بگیرند شامل برد منطقی، باتری، ماژول Touch ID، دکمه Home و کابل های انعطاف پذیری که همه چیز را به هم متصل می کنند است.



این گوشی در مقایسه با آیفون 5s به طور مشخص دارای ضخامت کمتری است و همان طور که اشاره شد در حالی که آیفون 6 ضخامتی 7 میلی متر دارد این مقدار برای آیفون 5s چیزی در حدود 7.6 میلی متر به ثبت رسیده است. انتظار می رود در طراحی مشابه ای با iPod touch و iPad این گوشی نیز دارای کناره های گرد و صیقلی باشد. دیگر قسمتی از بدنه که شبیه به iPad طراحی شده دکمه های Volume و Mute قرصی شکل است.



عکس های منتشر شده همچنین نشان می دهند که علاوه بر تغییر ظاهر دکمه های Volume، آنها کمی هم به عقب برده شده اند تا ظاهر گوشی هم کوچکتر به نظر برسد و هم تغییر تصادفی صدای گوشی کمتر اتفاق بیفتد. در آیفون 5s یک سیم انعطاف پذیر به صورت مشترک انرژی مورد نیاز دکمه های Volume و Power را تامین می کرد. اما در آیفون 6 برای هرکدام از این دکمه ها یک کابل مجزا تعبیه شده است. شاید تغییر مکان دکمه Power اپل را مجبور به انجام این عمل کرده باشد.



دکمه Mute آیفون 6 هم طراحی کاملاً جدیدی را تجربه کرده است و به صورت یک سوئیچ قابل چرخش بر روی یک جفت Pin داخلی بر روی آیفون 6 قرار گرفته است. این کلید در نسخه قبلی آیفون به شکل یک لغزنده تخت طراحی شده بود.




دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




تصاویری از سینی های سیم کارت منتشر شده است که منبع آن ادعا می کند این تصاویر متعلق به آیفون 6 هستند و با توجه به شباهت های این سینی ها با سینی های سیم کارت آیفون 5s و انطباق آنها با برد اصلی آیفون، این ادعا منطقی به نظر می رسد. شاید در نگاه اول تصویر این سینی ها چندان مهم نباشد اما ظاهراً هدف انتشار این تصویر اشاره به رنگ های آیفون 6 بوده است. با توجه به عکس سینی های سیم کارت فاش شده از آیفون 6، احتمال می رود این گوشی همانند نسل قبل خود در سه رنگ خاکستری فضایی، نقره ای و طلایی عرضه شود. البته قبلاً تصویری از سینی سیم کارت آیفون 6 به رنگ آبی کبالت فاش شده بود اما ممکن است ساخت آیفون 6 با این رنگ منتفی شده باشد یا اینکه تصویر فاش شده واقعی نباشد.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




انتظار می رود در آیفون 6 همانند آیپد لوگوی اپل برای زیبایی بیشتر در پشت دستگاه جاسازی شده باشد. در حالی که ابتدا شایعه شده بود لوگوی اپل در آیفون 6 روشن خواهد شد اما تصاویر فاش شده از قطعات داخلی آیفون 6 نشان می دهد که این مورد درست نیست. تصاویر با کیفیتی که از قاب پشتی آیفون 6 فاش شده است نشان می دهد که لوگوی جاسازی شده اپل در قاب پشتی بسیار جذاب است و مقاومت خوبی در برابر خط و خش از خود نشان می دهد.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




به تازگی تصاویری از قاب پشتی آیفون 4.7 اینچی در مراحل پایانی تولید فاش شده است که نشان می دهد حلقه دوربین پشتی آیفون 6 به اندازه 0.67 تا 0.77 میلی متر از قاب پشتی بیرون زده است، این مورد جدیدی است و پیش از این در تصاویر فاش شده مشاهده نشده بود. شایعات اولیه نشان می داد که حلقه دوربین بیرون زده برای آیفون 5.5 اینچی لازم است اما به نظر می رسد که هردو نسخه آیفون جدید همانند آیپاد تاچ دارای دوربین بیرون زده هستند. در طرح های شماتیک آیفون 4.7 اینچی هم دوربین بیرون زده از بدنه دیده می شود.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




به همراه آیفون 5s اپل فلش دوگانه قرصی شکل (True Tone) را برای آیفون معرفی کرد که باعث بهبود ظاهر عکس می شد. در ابتدا تصور می شد که نقشه ها و قطعات فاش شده از آیفون 6 غیرواقعی باشند زیرا در آنها فلش های قرصی شکل وجود داشتند. اما مدتی بعد تصویری از آیفون 6 به بیرون درز پیدا کرد که کابلی انعطاف پذیر به همراه ماژول فلش گردی را نشان می داد. ظاهراً اپل راهی پیدا کرده است که هردو فلش LED سفید و کهربایی را در یک خانه قرار دهد و توانسته فلش دوگانه دایره ای شکلی را بسازد.




دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




قسمت پایین داخل قاب پشتی محل قرار گیری پورت Lightning، دکمه Home و اسکنر اثر انگشت Touch ID است. کابل انعطاف پذیری که برق موردنیاز پورت Lightning، جک هدفون و میکروفون را تامین می کند فاش شده است و به نظر می آید به جز دو سوراخ پیج کنار جک هدفون بسیار شبیه به همین قسمت در آیفون 5s است. این سوراخ ها دقیقاً روبروی جای پیچ ها در قاب پشتی آیفون 6 قرار می گیرند.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1



در این منطقه همچنین سنسور اثر انگشت Touch ID نیز قرار دارد که در تصاویر فاش شده دیده می شود. سنسور Touch ID در زیر دکمه Home در پنل جلویی قرار دارد اما از طریق کابل به قاب پشتی، جایی که پورت Lightning قرار دارد متصل می شود. به نظر می رسد سنسور Touch ID آیفون 6 مشابه سنسور آیفون 5s است اما برای اینکه این سنسور در آیفون 6 به درستی در جای خود قرار گیرد جای سوراخ پیچ ها تغییر کرده است. سنسور Touch ID به کار رفته در آیفون 6 باتوجه به فرآیند تولید جدید با استفاده از قلع به احتمال زیاد بادوام تر از سنسور موجود در آیفون 5s است.




دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1



چند عکس از آیفون 6 منتشر شده است که نشان می دهد باتری دستگاه در قاب پشتی گوشی قرار دارد. اولین تصویر در زمان تولید و تصاویر بعدی در زمان مونتاژ گرفته شده اند. تصاویری از باتری آیفون 4.7 اینچی فاش شده است که نشان می دهد ظرفیت باتری این گوشی 1810 میلی آمپر ساعت است که نسبت به باتری 1560 میلی آمپر ساعتی آیفون 5s اندکی افزایش داشته است. البته این موضوع هنوز تایید نشده است اما لوگو اپل بر روی باتری دیده می شود. براساس شایعات پیش بینی می شود آیفون 6 دارای یک باتری متوسط باشد. تصاویری از یک باتری دیگر با ظرفیت 2915 میلی آمپر ساعت فاش شده است که به احتمال زیاد متعلق به باتری آیفون 5.5 اینچی است.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




در حالی که بسیاری از قطعات فاش شده مربوط به آیفون 4.7 اینچی بوده است با این حال تعدادی قطعه از قسمت های داخلی آیفون فاش شده است که نشان می دهد اپل در حال کار روی دو آیفون جداگانه با اندازه های متفاوت است.

تصاویری از دو برد اصلی برای آیفون جدید منتشر شده است که به نظر می رسد مربوط به دو دستگاه جدید است. هردو برد اصلی شبیه به برد اصلی آیفون 5s هستند البته این دو برد کمی بزرگتر هستند و طراحی منحصر به فردی دارند. سوراخ پیچ های برد سمت چپ با سوراخ پیچ های قاب پشتی آیفون 4.7 اینچی مطابقت دارد به این ترتیب برد اصلی سمت راست برای آیفون 5.5 اینچی است. برد اصلی سمت راست کمی بزرگتر است. برد وسطی هم برای آیفون 5s است.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1





برد اصلی آیفون 6 درون قاب پشتی جای گرفته است و پردازنده A8، ماژول فلش، کنترلر صفحه نمایش لمسی، تراشه مدیریت انرژی و سایر قطعات روی برد اصلی نصب شده اند. در زیر می توانید تصویر برد اصلی مونتاژ شده آیفون 6 را مشاهده کنید. اگرچه اکثر اجزای برد اصلی به وسیله ی پوشش های الکترومغناطیسی محافظت می شوند اما اسلات سیم کارت، اتصال دهنده های کابل های منعطف، یک ماژول Wi-Fi و یک تراشه حافظه فلش ساخت توشیبا قابل مشاهده هستند.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1



بررسی های دقیق انجام شده روی برد اصلی که گفته می شود متعلق به آیفون 6 4.7 اینچی است، جزییات مهمی را در مورد این گوشی فاش می کند. وجود چیپ NFC بر روی برد اصلی نشان می دهد که آیفون 6 از ارتباط حوزه نزدیک پشتیبانی می کند و همچنین تصاویر لو رفته از پردازنده A8 بر روی برد اصلی آیفون 6 نشان می دهد که این گوشی همانند آیفون 5s دارای 1 گیگابایت حافظه رم LPDDR3 است.




دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




تصاویر دو نوع دکمه Home و کابل های منعطف سنسور از یکی از تامین کنندگان قطعات اپل در آسیا منتشر شده است که به نظر می رسد متعلق به دو گوشی جدا هستند. این تصاویر وجود دو آیفون جدید را تایید می کنند. مشخص نیست که هرکدام از کابل های اتصال مربوط به کدام یک از آیفون های جدید هستند اما کاملاً روشن است که هردوی آنها نسبت به کابل های مشابه به کار رفته در آیفون 5s تغییراتی در طراحی داشته اند. این کابلهای اتصال منعطف بخش های مختلف داخلی را به برد اصلی متصل می کنند و باعث ارتباط اجزای داخلی می شوند و به همین دلیل نقش حیاتی در گوشی دارند.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1





به همراه تصاویر برد اصلی و کابل های اتصال آیفون 5.5 اینچی، تصاویری هم از پنل جلویی و قاب پشتی دستگاه منتشر شده است. تا ماه جاری میلادی تصاویری از قاب پشتی آیفون 5.5 اینچی منتشر نشده بود که این امر حاکی از آن است که این گوشی به تازگی وارد مرحله تولید شده است و احتمالاً مدتی پس از عرضه آیفون 4.7 اینچی معرفی خواهد شد. سوراخ پیچ های قاب پشتی منتسب به آیفون 5.5 اینچی با سوراخ پیچ های برد اصلی که قبلاً تصاویر آن منتشر شده بود مطابقت دارد، پس به احتمال زیاد تصاویر فاش شده از قاب پشتی واقعی و قابل اعتماد هستند.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




جزئیات بیشتر درباره آیفون 6

اولین زمزمه های مربوط به مشاهده صفحه نمایش های بزرگتر در سری محصولات آیفون، در دسامبر سال 2012 و پس از انتشار خبری مبنی بر 4.8 اینچی بودن صفحه نمایش های آیفون 6 به گوش رسید. پس از مدتی و در اوایل سال 2013 این شایعات به سمت آیفون 5s سوق پیدا کرد تا جایی که بسیاری از منابع از عرضه این گوشی با یک صفحه نمایش بزرگ و 4.8 اینچی خبر دادند. در فوریه 2013 نظر اکثر منابع به سمت آیفون 6 بازگشت و آنها در طی گزارشاتی از عرضه آیفون 6 با دو صفحه نمایش بزرگتر نسبت به مدل های قبلی آیفون خبر دادند. پس از عرضه آیفون 5s دلایل بیشتری برای اثبات سیاست اپل مبنی بر عدم تولید و عرضه یک گوشی گران قیمت به دست آمد و مشخص شد که این کمپانی قصد دارد تا عرضه محصولات با صفحه نمایش بزرگتر را به سال 2014 موکول کند.




دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




پس از این اتفاقات تمام شایعات در مورد صفحه نمایش آیفون 6 رنگ باختند تا اینکه در ژوئن 2013 خبرگزاری رویتر طی گزارشی اعلام کرد اپل در حال آزمایش بر روی صفحه نمایش های 4.7 و 5.7 اینچی برای عرضه یک گوشی هوشمند در سال 2014 است. پس از آن بود که خبر های متعددی درباره علاقمندی اپل به تولید محصولات با صفحه نمایش بزرگتر منتشر شد. در نوامبر 2013 بود که Bloomberg خبر داد دو محصول جدید از سری آیفون با صفحه نمایش های 4.7 و 5.5 اینچی در راهند.

صفحه نمایش

به نظر می رسد با افزایش ابعاد صفحه نمایش، آیفون 6 از وضوح تصویر بالاتری نیز برخوردار باشد. این تغییر رزولوشن سبب می شود که تولید کنندگان برنامه های iOS مجبور به طراحی دوباره برنامه ها باشند. در صورتی که این تغییر رزولوشن صورت بگیرد آنگاه این دومین بار خواهد بود که اپل دست به چنین عملی زده است که نشان می دهد این کمپانی برای جلوگیری از پراکندگی و دلسردی برنامه سازان بسیار محتاطانه حرکت کرده است. اما باید توجه داشت که افزایش وضوح تصویر تنها راه برای عرضه گوشی های با صفحه نمایش بزرگتر است.

در مورد وضوح تصویر گوشی آیفون 6 شایعات بسیاری منتشر شده است ولی بیشتر منابع بر روی رزولوشن های 1334x750 برای مدل 4.7 اینچی و 1920x1080 برای مدل 5.5 اینچی اتفاق نظر دارند. گزارشات دیگری هم مبنی بر عرضه این گوشی با رزولوشن 1704x960 به گوش می رسد که با استفاده از این وضوح آیفون 6 به نسبت صفحه نمایش 16:9 دست پیدا می کند. همان نسبتی که در آیفون 5/5s/5c شاهد بودیم.



یکی از کاربران فروم MacRumors به تازگی نشان داده است که با نمایش برنامه های موجود iOS بر روی آیفون های جدید با وضوح 1704x960 مقدار زیادی از جزئیات موجود در این برنامه ها از دست می رود. هنگامی که اپل در سال 2010 برای اولین بار از صفحه نمایش های Retina با معرفی آیفون 4 رونمایی کرد برنامه های iOS موجود به صورت پیکسل، پیکسل و با کیفیت پایینی بر روی آنها نمایش پیدا می کرد. بلافاصله پس از این اتفاق تولید کننده های این برنامه ها برای رفع این مشکل به وجود آمده شروع به کار کردند.



تعداد محدودی از شایعات هم از وجود رزولوشن 1472x828 بر روی حداقل یکی از مدل های آیفون 6 خبر می دهند که به نظر می رسد منظور از این مدل، نسخه 4.7 اینچی باشد. پس از درز کردن یکی از نمونه های این صفحات نمایش و قرار دادن آن در زیر میکروسکوپ مشخص شد که هر میلی متر از این صفحات از 13 پیکسل تشکیل شده است که اثباتی برای وضوح 1472x828 این صفحات نمایش بود.

این در حالی است که John Gruber یکی از تحلیلگران محصولات اپل اعتقاد دارد که مدل های 4.7 و 5.5 اینچی به ترتیب دارای رزولوشن های 1334x750 و 2208x1242 پیکسل خواهند بود.

تکنولوژی صفحه نمایش

صفحه نمایش های کنونی آیفون از فناوری Low Temperature Poly Silicon یا (LTPS) بهره می برند و به نظر می رسد که اپل قصد دارد همچنان از این تکنولوژی استفاده کند. در iPad Air و iPad mini شاهد صفحه نمایش هایی که توسط فناوری Indium Gallium Zinc Oxide یا (IGZO) تولید شده اند بودیم. مطمئناً اپل با هدف تولید صفحه نمایش های باریک در این دو محصول دست به این تغییر فناوری زده است. اما ثابت شده است که فناوری LTPS به دلیل جا به جایی بهتر الکترون در این روش منجر به تولید صفحه نمایش های با کیفیت تری می شود. به همین دلیل اپل کیفیت بهتر را به باریک تر بودن این صفحه نمایش ها ترجیح داده است.

نقاط کوانتومی

گزارش ها نشان می دهند اپل قصد دارد از تکنولوژی نقاط کوانتومی در صفحه نمایش آیفون 6 استفاده کند. نقاط کوانتومی (Quantum Dots) کارآمدترین راه برای به دست آوردن نمایشگرهایی با رنگ های پرشورتر است. نقطه های کوانتومی یا QDها نانوکریستال هایی می باشند که در برخی از موارد کوچکتر از یک ویروس هستند. این نانوکریستال های نیمه رسانا توانایی خارج کردن نور با طول موج بسیار مشخص و دقیقی را دارا هستند که بر این اساس با استفاده از این نانوکریستال ها رنگ ها در صفحه نمایش بسیار طبیعی و دقیق به نمایش درمی آیند. احتمال استفاده از فناوری نقاط کوانتومی در آیفون جدید از آنجا مطرح شده است که اپل تاکنون دو پتنت در رابطه با استفاده از این فناوری در صفحه نمایش به ثبت رسانده است.




دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1



جنس صفحه نمایش

اپل در حال حاضر از شیشه های مقاوم و ضد ضربه Corning Gorilla برای ساخت صفحه نمایش های محصولات آیفون خود استفاده می کند. اما براساس گزارشات منتشر شده این کمپانی قصد دارد تا در آینده از بلور یاقوت برای تولید این صفحات بهره ببرد. اپل در حال حاضر از این بلورهای گران قیمت برای ساخت لنز دوربین و همچنین دکمه Home آیفون 5s استفاده می کند. در گذشته نه چندان دور و قبل از عرضه آیفون 5s تولید انبوه این قطعات هزینه بسیار بالایی داشت اما اپل پس از مشارکت با کمپانی GT Advanced توانست مقادیر زیادی از این بلورها را تولید کند تا هزینه ساخت این قطعات و صفحه نمایش های با این جنس به شدت کاهش یابد.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




دلیل دیگری که باعث دامن زدن به شایعه تولید صفحه نمایش های یاقوت از سوی اپل و GT Advanced شد خرید حدود 950 کوره برای تولید بلور یاقوت توسط این دو کمپانی بود. به نقل از منابع مختلف اپل و GT Advanced اکنون می توانند در حدود 100 تا 200 میلیون صفحه نمایش از جنس یاقوت تولید کنند که این مقدار برای تمام خط تولید آیفون 6 کافی است.

با این وجود بازهم خبرهای ضد و نقیضی از کاربرد این صفحات در دو مدل آیفون 6 به گوش می رسد. بعضی از منابع از کافی نبودن این بلورهای یاقوت تولید شده خبر می دهند و اشاره دارند که به همین علت تنها مدل 5.5 اینچی از این صفحات نمایش ضد خش و مقاوم برخوردار خواهد بود. اما تعداد دیگری از شایعات می گویند که اپل علاوه بر اینکه به منابع کافی برای تولید صفحه نمایش های لازم برای هر دو مدل آیفون 6 دسترسی دارد می تواند برای تولید صفحات نمایش ساعت هوشمند جدید خود یعنی iWatch هم اقدام کند.

طراحی

شایعات اولیه حاکی از آن بود که آیفون 6 دارای صفحه نمایش منحنی است اما شایعات اخیر نشان می دهند که آیفون 6 همانند آیفون 5s مجهز به صفحه نمایش تخت است. با این حال برخی از منابع معتقدند که پنل جلویی آیفون 6 کمی مخروطی است و به صفحه نمایش اجازه انتقال یکپارچه به کناره ها را می دهد. این مورد از گزارشات منتشر شده توسط Nikkei و عکس های لو رفته از پنل جلویی آیفون 6 برداشت شده است.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




پیشرفت در زمینه نور پس زمینه LED این امکان را برای اپل فراهم کرده است تا آیفون جدید را نازکتر و سبکتر طراحی کند. براساس گزارشات منتشر شده، اپل ضخامت صفحه ی نور پس زمینه LED را از 0.6 میلی متر به 0.4 میلی متر تغییر داده است. در ابتدا گفته می شد اپل در آیفون 6 از یک فیلم افزایش دهنده روشنایی (BEF) به جای دو فیلم که در آیفون 5s به کار رفته بود استفاده خواهد کرد که این موضوع باعث کاهش ضخامت آیفون می شود اما شایعات اخیر نشان می دهد مشکلاتی به وجود آمده که اپل مجبور به استفاده از دو فیلم افزایش دهنده روشنایی در آیفون 6 شده است.

افزایش اندازه دستگاه یا دستگاه ها فضای بیشتری را برای جایگذاری قطعات در اختیار اپل قرار می دهد و راه را برای ساخت گوشی هایی باریکتر هموار می سازد و حتی این امکان را به اپل می دهد که گوشی هایی با ضخامت آیپاد تاچ تولید کند.



در ماه مارس نقشه ها و شماتیک آیفون 4.7 و 5.5 اینچی توسط مجله ژاپنی MacFan منتشر شد که طرح های منتسب به آیفون 6c دستگاهی مسطح و بدون قاب را نشان می داد. البته در این طرح ها چند عنصر طراحی سوال برانگیز مثل دکمه خواب/بیدار واقع در سمت چپ بالای دستگاه و یک فلش LED معمولی به جای فلش دوگانه True Tone دیده می شود.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1



در تمام طرح هایی که تاکنون از آیفون 6 منتشر شده است عناصر طراحی آیپاد تاچ مانند: لبه های گرد، سوراخ میکروفون مشابه و محل آنتن ضخیمتر دیده می شود. تصاویر فاش شده از قطعات آیفون 6 نشان می دهند که این گوشی شباهت زیادی به طرح های فاش شده دارد و به احتمال زیاد مشابه طرح های اولیه است.



دو روز تا معرفی رسمی آیفون 6 و همه ی آنچه درباره آن می دانیم 1




پردازنده

آیفون 5s دارای تراشه 64 بیتی و 28 نانومتری A7 محصول شرکت سامسونگ بود. بنابر گزارشات منتشر شده از آیفون 6 این گوشی مجهز به تراشه 20 نانومتری A8 ساخت شرکت TSMC می باشد که علاوه بر کوچکتر شدن ممصرف انرژی آن هم کمتر از نسل پیشین خود شده است. البته هنوز هم بخشی از تراشه های مورد نیاز اپل را شرکت سامسونگ تولید می کند. عملکرد تراشه A7 سی و یک درصد بیشتر از تراشه A6 آیفون 5 بود و این احتمال وجود دارد که تراشه 20 نانومتری A8 هم افزایش مشابهی در عملکرد نسبت به نسل قبل خود داشته باشد. شایعات اولیه ی پیرامون چیپ A8 به یک چیپ 4 هسته ای و 64 بیتی اشاره داشتند اما گزارشی در ماه جولای منتشر شد که احتمال می داد تراشه A8 دارای دو هسته با فرکانس 2 گیگاهرتز و یا بالاتر باشد. به احتمال زیاد تراشه A8 همانند تراشه A7 دارای 1 گیگابایت حافظه رم می باشد.



تحلیلگر شرکت کوئن، Timothy Arcuri با توجه به بررسی هایی که انجام داده اند معتقدند که نسخه 5.5 اینچی آیفون جدید ممکن است دارای پردازنده ای قوی تر از پردازنده موجود در آیفون 4.7 اینچی باشد. بررسی های این شرکت ها نشان می دهد که ممکن است تراشه آیفون 5.5 اینچی کمی بزرگتر از آیفون 4.7 اینچی باشد درحالی که تصاویر فاش شده از برد اصلی دو آیفون جدید این مورد را تایید نمی کند.

شرکت اپل به تازگی توافقنامه ای با شرکت Imagination Technologies امضا کرده و این شرکت متعهد شده است که چیپ های گرافیکی PowerVR و سخت افزارهای ویدیویی مورد نیاز دستگاه های IOS را تامین کند. این احتمال وجود دارد که نسل بعدی آیفون همانند آیفون 5s مجهز به چیپ های گرافیکی سری 6 PowerVR باشد. البته ممکن است محصولات آینده اپل دارای چیپ های گرافیکی 6XT PowerVR باشند که عملکرد آنها براساس نتایج بنچمارک ها 50 درصد بیشتر از نسل قبلی است.



باتوجه به داده های کشف شده از نسخه بتا سیستم عامل IOS 8، آیفون 6 ممکن است مجهز به یک سنسور جوی به همراه پردازنده کمکی M7 باشد. یک سنسور جوی قادر به اندازه گیری روند آب و هوا و تامین اطلاعات مربوط به ارتفاع می باشد.

نقشه های سیم کشی فاش شده که ادعا می شود مربوط به آیفون 6 است وجود یک سنسور فشار هوا را در این گوشی تایید می کند. احتمالاً اپل یا وجود این سنسور برنامه های کاربردی جدیدی مانند: GPS و مسیریابی بهبود یافته داخلی و خارجی، پیش بینی آب و هوا، Altimetry و اسپیرومتری را برای آیفون جدید عرضه خواهد کرد. همچنین از این سنسور می توان در نرم افزار سنجش عملکرد ریه که در نسخه بتا IOS 8 افزوده شده است استفاده کرد.



گزارشی در ماه مارس منتشر شده است که نشان می دهد آیفون بعدی ممکن است دارای سنسور دما و رطوبت باشد.

اضافات دوربین

در شایعات منتشر شده از آیفون 6 نشانه ای از دوربین بهبود یافته دیده نمی شود و اطلاعات دقیقی از نوع و کیفیت دوربین این گوشی فاش نشده است. برخی از شایعات منتشر شده از آیفون جدید حاکی از آن هستند که دوربین این گوشی همانند آیفون 5s و 5c هشت مگاپیکسلی است و شایعه ای دیگر وجود دارد که نشان می دهد آیفون جدید دارای سنسور 13 مگاپیکسلی سونی است.



صرف نظر از اینکه اپل از چه سنسوری در آیفون بعدی استفاده می کند، در اطلاعات فاش شده نشانه هایی از پیشرفت در دوربین گوشی دیده می شود. به عنوان مثال آیفون 6 ممکن است مجهز به تثبیت کننده نوری تصویر (OIS) باشد. بنابر گزارشات منتشر شده شرکت اپل با یک شرکت تولیدکننده ژیروسکوپ OIS به اسم InvenSense قراردادی منعقد کرده است. تثبیت کننده نوری تصویر (OIS) با ردیابی حرکات، باعث می شود لرزش های دستگاه هنگام تصویربرداری تاثیری بر کیفیت تصاویر ضبط شده نگذارند و به این ترتیب عکس ها و فیلم های گرفته شده به وسیله دوربین گوشی وضوح بیشتری خواهند داشت.



باتوجه به شایعات منتشر شده توسط تامین کنندگان قطعات آیفون جدید، ممکن است به دلیل مشکلاتی در تولید و یا بالا رفتن قیمت محصول از تثبیت کننده نوری تصویر تنها در آیفون 5.5 اینچی استفاده شود. با این حال هنوز هم انتظار داریم شاهد پیشرفت هایی در دوربین آیفون 4.7 اینچی باشیم، این تغییرات می تواند در قالب یک ماژول لنز جدید به همراه تثبیت کننده الکترونیکی تصویر که باعث افزایش سرعت فوکوس خودکار می شوند باشد.

کابل Lightning جدید



اپل ممکن است به همراه آیفون 6 کابل Lightning جدیدی را هم عرضه کند. این کابل می تواند به عنوان یک اتصال دو طرفه USB استفاده شود. Lightning کابلی است که برای اولین بار توسط اپل و با هدف برقراری ارتباط بین گوشی های آیفون، iPad و iPod با کامپیوترها، مانیتورها، دوربین ها و شارژرهای USB طراحی و تولید شد.



علاوه بر این در آگوست امسال بود که جزئیات جدیدی از شارژر های آیفون 6 هم منتشر شد و مشخص شد که قسمت USB این شارژر به صورت دو طرفه طراحی شده است. بنابر اخبار به گوش رسیده کمپانی Foxconn که یکی از تولید کنندگان بزرگ محصولات اپل است وظیفه تولید این کابل ها را برعهده دارد. طبق عکس های منتشر شده اتصال دهنده USB در مرکز بدنه فلزی کانکتور قرار دارد که جای آن در مقایسه با نسل گذشته این کابل ها که اتصال دهنده در پایین قرار داشت تغییر کرده است.

اسپیکر

عکس های منتشر شده از اجزای داخلی آیفون 6 نشان می دهد که این گوشی از اسپیکرهای بزرگتری نسبت به آیفون 5s بهره می برد. این ویژگی ممکن است به خروجی صدای با کیفیت تر و یا تقویت صدای بهتری منجر شود.



سایر ویژگی ها

اپل اولین بار اسکنر اثر انگشت Touch ID را در آیفون 5s به کار برد و به احتمال زیاد در آیفون 6 هم از این اسکنر استفاده خواهد کرد. شایعات اخیر نشان می دهند که سنسور اثر انگشت خوان آیفون جدید ساخت شرکت TSMC خواهد بود.



براساس گزارشات منتشر شده، نسل بعدی آیفون از استاندارد وای-فای 802.11ac پشتیبانی خواهد کرد. شرکت اپل اولین بار در سال 2013 از این استاندارد در برخی از محصولات خود استفاده کرد و احتمالاً زمان آن فرارسیده است که شاهد حضور این استاندارد در گوشی ها و تبلت های این شرکت باشیم. 802.11ac یا Gigabit Wi-Fi سرعتی تا سه برابر بیشتر نسبت به شبکه های بی سیم 802.11n ارائه می دهد و می تواند به سرعتی بیشتر از 1 گیگابیت بر ثانیه دست یابد. درحالی که تکنولوژی 802.11ac برای گوشی های آیفون 5s و 5c آماده نشد، شرکت Broadcom تامین کننده چیپ های Wi-Fi محصولات اپل به تازگی چیپ های Wi-Fi جدیدی برای اسمارت فون ها با قابلیت پشتیبانی از استاندارد 802.11ac تولید کرده است.



این احتمال وجود دارد که بالاخره در آیفون 6 NFC به دستگاه های اپل راه پیدا کند و راه حلی جدید برای پرداخت از طریق تلفن های همراه باشد. در ماه آوریل مینگ چی کو تحلیلگر KGI، احتمال داد که آیفون جدید دارای چیپ NFC باشد و گزارشی که BrightWire پس از پیگیری این موضوع منتشر کرد نشان می داد که اپل قصد دارد در آیفون بعدی از چیپ NFC استفاده کند. طرح هایی که در ماه آگوست از آیفون 6 منتشر شدند به وجود یک چیپ NFC مدل PN65 از شرکت NXP اشاره دارند.



البته وجود NFC در آیفون جدید کمی دور از واقعیت است چرا که فیل شیلر رئیس بازاریابی اپل پیش از این در مورد احتمال استفاده از NFC در آیفون گفته بود: «NFC راه حل مشکلات جاری ما نیست.»

بسیاری از کاربران آیفون تمایل دارند که عمر باتری در آیفون بعدی افزایش چشمگیری داشته باشد اما براساس گزارش رسانه های چینی باتوجه به بزرگتر شدن اندازه صفحه نمایش و افزایش رزولوشن، شاهد باتری متوسط در آیفون های 4.7 و 5.5 اینچی خواهیم بود.



در تصاویر فاش شده از برد اصلی آیفون 6 می توان مودم MDM9625 LTE کوالکام را مشاهده کرد که تا سرعت 150MBps را پشتیبانی می کند. این در حالی است که مودم LTE به کار رفته در آیفون 5s تنها تا سرعت 100MBps را پشتیبانی می کرد. همچنین مودم MDM9625 LTE از تکنولوژی نسل بعد شبکه های LTE-Advanced هم پشتیبانی می کند.



گزارشی از رسانه های چینی نشان می دهد که اپل ممکن است از فناوری بازخورد لمسی پویا در آیفون 6 استفاده کند. این فناوری به کاربران اجازه می دهد تا براساس برنامه های مختلف و مناطق خاصی از صفحه نمایش، لرزش خفیفی هنگام لمس صفحه احساس کنند.

ردیابی چشمی

پیش از معرفی آیفون 5s شایعاتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه در این گوشی نوعی کنترل چشمی به کار رفته است که به کاربران اجازه می دهد بدون لمس صفحه نمایش و تنها به کمک چشم خود اسکرول کنند. البته این ویژگی در آیفون 5s به کار نرفته بود اما کاربران زیادی امیدوارند این فناوری در آیفون 6 وجود داشته باشد.

آیفون 6C

شرکت اپل با معرفی آیفون 5c در کنار آیفون 5s برای اولین بار دو آیفون را باهم معرفی کرد. شایعات نشان می دهند که اپل استراتژی دو آیفونی خود را با معرفی دو گوشی با اندازه های متفاوت ادامه خواهد داد. وال استریت ژورنال در ماه ژانویه نشان داد که یک آیفون با صفحه نمایشی با قطر حدوداً 4.5 اینچ و آیفونی دیگر با قطر بیش از 5 اینچ تولید خواهد شد. پس از مدتی شایعاتی منتشر شد که براساس آنها آیفون جدید در دو اندازه 4.7 و 5.5 اینچ تولید خواهد شد.



وجود دو آیفون با دو اندازه متفاوت به اپل اجازه می دهد که استراتژی قیمت گذاری فعلی خود را ادامه دهد. ارائه یک پرچمدار با امکانات کامل و گران قیمت و یک گوشی میان رده با قیمت کمتر و ارزانتر شدن مدل های قبلی استراتژی فعلی اپل در مورد قیمت گذاری آیفون هاست. شایعات مطرح شده نشان می دهند که اپل دیگر قصد تولید گوشی پلاستیکی ندارد و هردو مدل جدید آیفون دارای بدنه فلزی خواهند بود.



شایعات متعددی وجود دارد مبنی بر اینکه اپل احتمالاً آیفون 5.5 اینچی را با 100 دلار افزایش به قیمت 299 دلار به صورت قراردادی به فروش می رساند در حالی که آیفون 4.7 اینچی به احتمال زیاد با همان قیمت استاندارد 199 دلار به فروش می رسد.

باتوجه به قیمت بالاتر، به احتمال زیاد آیفون 5.5 اینچی امکانات و ویژگی های بیشتری نسبت به آیفون 4.7 اینچی خواهد داشت. صفحه نمایش کریستال یاقوت کبود، مدل 128 گیگابایتی و تثبیت کننده نوری تصویر سه ویژگی هستند که احتمالاً آیفون کوچکتر 4.7 اینچی فاقد آنهاست و فقط مختص آیفون 5.5 اینچی هستند.



شایعات مختلف به احتمال تاخیر در معرفی و عرضه آیفون 5.5 اینچی به دلیل مشکلاتی در تولید اشاره دارند. درحالی که انتظار می رود آیفون 4.7 اینچی در سپتامبر 2014 معرفی شود، آیفون 5.5 اینچی ممکن است بعد از آن در سال 2014 و یا اوایل 2015 معرفی شود.

IOS 8

بروزرسانی های سیستم عامل اپل معمولاً همزمان با عرضه آیفون جدید صورت می گیرد به این ترتیب آیفون 6 مطمئناً مجهز به سیستم عامل IOS 8 خواهد بود. در کنفرانس توسعه دهندگان اپل که ماه ژوئن برگذار شد چند ویژگی جدید که باعث بهبود یکپارچگی دستگاه های همراه و رایانه های رومیزی اپل می شد معرفی شد.



در IOS 8 در کنار ابزارهایی برای انتقال یکپارچه وظایف بین آیفون، آیپد و مک، بهبودهایی در ابزارهای مدیریت پیام ها، اطلاعیه های جذاب، صفحه کلید Quick Type با ظاهر جدید، دسترسی به فضای ابری iCloud و تعداد زیادی نرم افزار جدید و یکپارچه در زمینه سلامتی و تناسب اندام دیده می شود.

تاریخ عرضه

اپل در حال برنامه ریزی برای مراسم 9 سپتامبر است که در آن به احتمال زیاد آیفون یا آیفون های جدید رونمایی می شوند. طبق اعلام چند منبع معتبر و قابل اعتماد 10 روز بعد از مراسم 9 سپتامبر یعنی جمعه 19 سپتامبر آیفون جدید قابل خریداری خواهد بود.



اکثر شایعات پیرامون آیفون 6 به این موضوع اشاره دارند که آیفون 4.7 اینچی در پاییز امسال و آیفون 5.5 اینچی پس از آن در اواخر سال 2014 و یا اوایل 2015 معرفی می شوند. اما شایعات اخیر در مورد زمان عرضه نسل بعدی آیفون 5.5 اینچی اندکی با شایعات قبلی مخالف است. یکی از تحلیلگران این حوزه مینگ چی کو شواهدی دارد که نشان می دهد معرفی آیفون 5.5 اینچی به تعویق خواهد افتاد اما بلومبرگ مدارکی دارد که نشان می دهد مشکلات به وجود آمده در تولید آیفون 5.5 اینچی تا حدود زیادی رفع شده است و معرفی هردو آیفون جدید به طور همزمان امکان پذیر است.



آیفون 6 4.7 اینچی از ماه جولای وارد مرحله تولید شده است درحالی که شایعات نشان می دهند آیفون 6 5.5 اینچی تا ماه آگوست یا سپتامبر وارد مرحله تولید نخواهد شد. اگرچه ممکن است تولید آیفون 5.5 اینچی به تعویق بیفتد اما این احتمال وجود دارد که اپل آن را در کنار آیفون 4.7 اینچی معرفی کند ولی دیرتر و یا به تعداد محدود به بازار عرضه کند. گزارشات جدید وال استریت ژورنال نشان می دهد که اپل برای پاسخگویی به تقاضای بالای خریداران، در حال آماده سازی 70 تا 80 میلیون دستگاه آیفون 4.7 و 5.5 اینچی است.






لامصب چی ساخته سامسونگ و سونی و ال جی و اچ تی سی و... میزاره تو جیبش
Thanks.