انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: معاون پژوهشی وزارت علوم:500 میلیون دلار از دولت ارز خواسته‌ایم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: رشد علمی در سال‌های گذشته چه در آموزش و چه در پژوهش کمی شده بود، ولی ما به دنبال رشد کیفی علم هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، احمدی در بعد از ظهر امروز در دیدار با هیأت رئیسه و روسای دانشکده‌های دانشگاه اصفهان گفت: جلساتی که با اعضای هیأت علمی و همکاران آموزشی داریم برخلاف جلسات سیاسی که طرف حرف هم را نمی‌فهمند یا خود را به نفهمی می‌زنند است، در این گونه جلسات همه حرف یکدیگر را می‌فهمند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در فضای فعلی تصمیم‌گیری در بخش علم و فناوری بسیار سخت است، زیرا همه ابزار آن فراهم نیست.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به تعدد مراکز پژوهشی در کشور افزود: به برخی مراکز پول داده می‌شود اما به آن‌ها اختیارات و مأموریت و مسئولیت داده نمی‌شود در حالی که به برخی مراکز پژوهشی اختیارات و مأموریت داده می‌شود، ولی پول به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی با بیان این که مشکلات اداری و اجرایی غیرقابل حل نیست ادامه داد: در گذشته معاونت علم وفناوری و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم محل درگیری و چالش بود و این دو بر سر ورود به حوزه یکدیگر با هم به مشکل برمی‌خوردند. اما در اولین کاری که انجام دادیم با تشکیل کارگروهی در این زمینه از موازی کاری و درگیری این دو حوزه و معاونت جلوگیری کردیم که خوشبختانه تا حد زیادی به اهداف خود رسیده‌ایم.

احمدی با تأکید بر توسعه مراکز صنعتی دانش بنیان اضافه کرد: در اختلافاتی که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در سال‌های گذشته با یکدیگر داشته‌اند مراکز صنعتی دانش بنیان آسیب دیده‌اند، زیرا در جلساتی که مربوط به این بخش می‌شد گاهی یا معاونت حاضر نمی‌شد یا گاهی آن معاونت آیین نامه‌ای متفاوت در این زمینه صادر می‌کرد، اما با جلساتی که برگزار کردیم همه این مشکلات را رفع کردیم.

وی با بیان این که از پایان سال 1392 اعطای مجوز و راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده است تصریح کرد:‌ عملاً‌ از سال 1393 طرح راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده است. در حالی که سه هزار میلیارد تومان در سه سال گذشته باید به این شرکت‌ها داده می‌شد ولی محقق نشد. بنابراین نتیجه اختلافات دو معاونت منجر به توقف رشد علمی شده بود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با انتقاد از افرادی که در حوزه علم اظهارنظر می‌کنند اما علم را نمی‌فهمند گفت: وقتی روزنامه‌ای می‌نویسد که رشد علمی متوقف شده است، نمی‌دانم من که استاد تمام این مملکت هستم نمی‌فهمم و در مقابل روزنامه‌ کیهان که علم را نمی‌فهمد باید این تیتر را بزند.

احمدی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری و راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: ما فرموده مقام معظم رهبری را عمل خواهیم کرد و به این شرکت‌ها تسهیلات مورد نیاز خود را اعطا خواهیم کرد. برخی می‌گویند توقف رشد علم در گذشته نبوده، ولی الان بوده است. این حرکت و حرف درستی نیست، زیرا به خودمان برمی‌گردد.

وی با بیان این که در سال گذشته 700 شرکت دانش بنیان مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند افزود: صندوق‌های عامل چه برای علم و فناوری کار می‌کنند فعال و زنده شده‌ند. علاوه بر این مشکل بخش پژوهش صرفاً پول نیست، بلکه مدیریت است و من اعتقاد دارم خیلی وقت‌ها پول دست افرادی است که نمی‌دانند باید با آن چه کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: رشد علمی چه در آموزش و چه در پژوهش کمی شده بود. تعداد مجله‌ها، قطب‌ها و مراکز پژوهشی بسیار زیاد است اما خیلی از آن‌ها جنبه تشریفاتی پیدا کرده‌اند. بنابراین اولین کار این است که نقش روشنی به مراکز پژوهشی داد و آنها را به سمت کیفی شدن سوق داد.

احمدی با بیان این که هزار مرکز پژوهشی که در کشور به فعالیت می‌پردازند تعداد کمی نیستند اضافه کرد: بسیاری از مراکز پژوهشی در حوزه علوم انسانی را دعوت کردیم و با آن‌ها جلسه گذاشتیم تا ظرفیت‌ها و کارهایی که می‌توانند انجام دهند به ما بگویند تا با آن‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مراکز پژوهشی در حوزه علوم انسانی در سال‌های گذشته تصریح کرد: مراکز پژوهشی در حوزه علوم انسانی کتاب‌های بسیاری چاپ کرده‌اند اما بسیاری از آن‌ها کتاب‌های تکراری و بی‌محتوا است. چهل درصد نظام آموزشی ایران علوم انسانی است اما آیا علوم انسانی‌های ما در تولید علم سهمی مناسب با تعداد خود دارند. آیا مقالاتی که نوشته می‌شود مربوط به حوزه علوم انسانی است یا بیشتر مقالات مربوط به فنی مهندسی و علوم پایه است؟

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تأکید بر این که رشد علم پارامترهای گوناگونی دارد گفت:‌ برای اعطای مجوز به مجلات علمی پژوهشی با سیاست بسیار انقباضی برخورد خواهد کرد و اگر مجله‌ای محتوای لازم و سطح علمی مناسب نداشته باشد جلوی فعالیت آن را می‌گیریم.

احمدی با اشاره به فعالیت انجمن‌های علمی در سطح کشور اظهار کرد: 320 انجمن علمی در سطح کشور در حال فعالیت هستند ولی اگر از آن‌ها آماری بخواهیم نمی‌توانند آماری درست و دقیق ارائه کنند. باید از افراد فعال استفاده کنیم و افرادی که ظرفیت‌های علمی مناسبی دارند را فعال کنیم.

وی با تأکید بر ارزیابی قطب‌های علمی افزود: در گذشته یک روز قطب علمی به فعالیت می‌پرداخت و پس از مدتی به آن مجوز پژوهشکده داده می‌شد. چند بار تذکر دادم که باید به این مورد رسیدگی شود قطب علمی تعریف خاص خود را در دنیا دارد و برای این که به مرکزی پول داده شود نباید قطب علمی تأسیس شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تأکید بر کنار گذاشتن کمیت و پیگیری کیفیت اضافه کرد: در بسیاری از مراکز دستور دادیم تا ظرفیت‌ها کم شود. زیرا در برخی دانشگاه‌ها یک استاد چهل دانشجو داشت. سوال این است که چگونه این استاد به این تعداد دانشجو رسیدگی می‌کند. یکی از دلایل تقلب‌ها و تخلف‌های حوزه پژوهش این است که اساتید زمانی برای نظارت بر همه دانشجویان خود را ندارد. این اساتید مثل پدر و مادرانی می‌مانند که تعداد بچه‌هایشان زیاد است و اسمشان را هم نمی‌داند.

احمدی با بیان این که کم شدن ظرفیت‌ها جلوی افت علمی را خواهد گرفت تصریح کرد:‌ استاد باید به دانشجوی خود رسیدگی کامل کند تا از زیر دست او مقاله تقلبی بیرون نیاید و تنها در جلسه دفاع دانشجو را ارزیابی نکند.

وی با تأکید بر ارتقای سطح استانداردها در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری گفت: آیا پارک‌ها و مراکز رشد به اندازه کافی کار می‌کنند باید استانداردهای لازم در این مراکز رعایت شود تا نتیجه بخش باشند و وظیفه اصلی خود عمل کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تأکید بر اصلاح و رعایت آیین‌نامه‌ها افزود: با رعایت آیین‌نامه‌ها جلوی تقلب گرفته می‌شود و جامعه علمی باید با قاطعیت استاد و دانشجویی را که تقلب می‌کنند را ترد کنند و اجازه به فعالیت و تقلب این افراد کسر شأن جامعه علمی است. به عقیده من با دادگاه و پلیس صرفاً‌ نمی‌توان جلوی آن را گرفت بلکه باید سخت گیری از بدنه دانشگاه آغاز شود و با تقلب برخورد کند.

احمدی با اشاره به طرح دکتری پژوهش محور ادامه داد: این طرح بسیار خوب بوده و در راستای کاربردی کردن پایان‌نامه تصویب شده است ولی باید با رعایت ضوابط در این موضوع عمل شود. در سال‌های گذشته برخی بدون آزمون و بدون رعایت ضوابط پذیرش شدند که آن را متوقف کردیم اما همچنان پذیرش با آزمون نیمه متمرکز در مقطع دکتری ادامه دارد. علاوه بر این آیین‌نامه‌ها در این زمینه را در آینده نزدیک اصلاح خواهیم کرد.

وی با بیان این که با جذب هیأت علمی پژوهشی مشکلی نداریم اضافه کرد: کیفی‌سازی قطعاً‌ در وزارت‌علوم پیگیری می‌شود و هر کس طرحی دراین مورد دارد به وزارت خانه ارسال کند زیرا اعتقاد داریم که عقل جمعی بدنه دانشگاه در این زمینه کارساز است.

معاون فناوری و پژوهش وزارت علوم با اشاره به وظایف متعدد دانشگاه‌ها در کشور گفت: باید دانشگاه‌ها تا حدی دانشجویان خود را تربیت کنند که نیازهای کشور را رفع کنند و احداث شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه بسیار کار آمد است.

احمدی با اشاره به شوق دانشجویان به تحصیل در مقطع دکتری اظهار کرد: اعتقادم بر این است که اگر اشتغال در کشور زیاد باشد این همه شوق و ذوق برای ورود به دوره‌های دکتری وجود نخواهد داشت در کشورهایی همچون ژاپن و آمریکا این هجمه مدرک وجود ندارد، زیرا در آن جا شغل هست و نیازی ندارند که به دوره‌های دکتری وارد شوند و با همان مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد به کار می‌پردازند.

وی با اشاره به جذب هیأت علمی در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: دانشگاه‌های خارجی به همین راحتی هیأت علمی نمی‌پذیرند بلکه فردی را می‌پذیرند که برای آن دانشگاه GRANT بیاورد. ما نیز باید به همین سمت برویم البته نه این که همین معیار را قرار دهیم بلکه می‌توانیم مواردی تشویقی برای استادی که برای یک دانشگاه گرند می آورد قائل شویم. از جمله اجازه استفاده از آزمایشگاه های تخصصی ، فرصت های مطالعاتی و مسافرت های خارجی که می تواند به ارتقای سطح علمی او کمک کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تأکید بر نقش علوم انسانی در رفع نیازهای کشور اضافه کرد: مشکلاتی همچون کارهای مدیریتی و مواردی که مربوط به فرهنگ است مربوط به علوم انسانی است و باید فضایی را فراهم کنیم که افرادی که در این حوزه به کار مشغول اند به رفع نیازهای کشور بپردازند.

احمدی با اشاره به نقشه جامعه پژوهشی کشور گفت:‌ اولویت‌های پژوهشی را بر اساس این نقشه تبیین و ابلاغ می‌کنیم و در اختیار معاونان پژوهشی قرار می‌دهیم تا آنها پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکتری را در این زمینه فعال کنند. باید از بی‌هدفی که از اصلی‌ترین مشکلات پایان‌نامه‌هاست عبور کنیم و باید اساتید طرح‌های پژوهشی داشته باشند و در قالب این طرح ها دانشجو بگیرند. نه این که هر کس یک مقاله و یک موضوع را به صورت پراکنده کار کند.

وی با اشاره به حمایت از طرح‌های کلان اظهار کرد: تعدادی از طرح‌ها را بررسی و حمایت می‌کنیم و طرح‌هایی را نیز که رد شده و افراد به آن ایراد گرفته‌اند را دوباره بررسی می‌کنیم از جمله هفت طرح کلان در مورد محیط زیست داریم که به هر کدام قرار شد 100 میلیون تومان داده شود و سازمان محیط زیست این پول را پرداخت کند اما این سازمان گفته این اعتبار را ندارد و در حال مذاکره هستیم تا تأمین اعتبار شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با تأکید بر تجهیز آزمایشگاه‌ها خاطر نشان کرد: تجهیز مراکز پژوهشی یکی از پروسه‌های زمان بر است و برای این کار 500 میلیون دلار از دولت ارز خواستیم و همچنان در حال پیگیری آن هستیم اما باید بدانیم که این پروژه زمان بسیاری می‌برد.