انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: راه‌اندازی مدارس ضمیمه در دستور کار دانشگاه فرهنگیان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه کارورزی دانشجو معلمان دانشگاهیان فرهنگیان از سال تحصیلی جدید آغاز خواهد شد، گفت: در صدد راه اندازی تاسیس مدارس ضمیمه هستیم.

به گزاش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهرمحمدی در میزگرد ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی که در سومین روز از سی و یکمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یکی از مهمترین فرازهای سند تحول بنیادین بود که به اجرا درآمد، افزود: دانشگاه فرهنگیان یک ذخیره استراتژیک برای توسعه آموزش و پرورش است.

وی اظهارکرد: جوهره دانشگاه فرهنگیان پیوند با مدرسه است همچنان که جوهره تربیت معلم نیز برخورداری از تجربیات میدانی است. اگرچه دانشگاه فرهنگیان دارای ردیف بودجه و ساختار سازمانی مستقل است، اما با وزارت آموزش و پرورش پیوند مستقیم دارد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مدرسه جایی است که معلم در آن تربیت شده و مهارت‌های حرفه‌ای را فرا می‌گیرد، گفت: دانشگاه فرهنگیان جدای از مزیت ذاتی که دارد نمی‌تواند بدون مدارس فعالیت مطلوبی داشته باشد و مهمترین جنبه پیوند دانشگاه فرهنگیان با آموزش و پرورش و به ویژه مدارس، در کارورزی دانشجو – معلمان تبلور می‌یابد که از ارکان تربیت معلم است.

مهرمحمدی افزود: با توجه به اینکه دوره کارورزی از نیمسال تحصیلی پنجم آغاز می‌شود امسال اولین ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان که وارد نیمسال پنجم تحصیل خود شده‌اند برای کارورزی به مدارس اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه جدید، دانشجو معلمان باید هشت ساعت در هر هفته را طی چهار نیمسال باقی مانده از دوره تحصیلشان در مدرسه حضور داشته باشند، گفت: البته کارورزی تنها وجه پیوند دانشگاه فرهنگیان با آموزش و پرورش نیست.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در صدد راه اندازی تاسیس مدارس ضمیمه هستیم تا این ارتباط استمرار یابد.

مهرمحمدی در ادامه به طرح تحول تشکیلاتی در دانشگاه فرهنگیان اشاره و عنوان کرد: مصوبه‌ای را از هیئت امنای دانشگاه گرفته‌ایم که در حال حاضر به نتایج خوبی رسیده است؛ البته این مصوبات هنوز به امضای رئیس جمهور نرسیده و نافذ نیستند؛ اما تصور می‌کنم مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد و این طرح تحول تشکیلاتی دارای دو محور ساماندهی مراکز دانشگاهی در دل پردیس‌ها و ساماندهی پردیس‌ها در مدیریت‌های استانی است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان همچنین به مصوبه دیگر هیئت امنای دانشگاه اشاره و عنوان کرد: هویت مدرسان از نظر تعریف کادر آموزشی در نظام آموزش عالی مشخص نبود و در واقع در نظام آموزش عالی مقوله‌ای به نام مدرس به شکل تعریف شده نداریم، این در حالی است که عمده کادر آموزشی دانشگاه مدرسان هستند و یک نوع بلاتکلیفی در این خصوص وجود داشت که این مصوبه منجر به این شد تا در پی اخذ مجوز از هیئت امنا مجموعه مدرسین به جای تبدیل وضعیت، تطبیق وضعیت بشوند. به عنوان مثال مدرس دارای مدرک دکترا به عضو هیئت علمی تطبیق وضعیت پیدا می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد یکی از نگرانی‌های ما برطرف خواهد شد. ضمن آنکه این مصوبه نیز باید به امضای رئیس جمهور برسد.

به گزارش ایسنا در ادامه این میزگرد عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی نیز با بیان اینکه این دانشگاه به واسطه ماهیت فنی که دارد وظیفه تربیت دبیر فنی را عهده دار است، اظهار کرد: یکی از راهبردهای تحقق سیاست‌های جمهوری اسلامی در خصوص ایجاد اشتغال توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: این مرکز از سال 59 و پس از انقلاب اسلامی با تجمیع انستیتوهای فنی در شمال شرق تهران تاسیس شد و پس از طی تحولاتی در سال 76 به مرتبه دانشگاهی ارتقاء پیدا کرد که اکنون به وظیفه خطیر تربیت دبیر اشتغال دارد.

عظمتی با بیان اینکه دانشگاه تربیت دبیر رجایی به همراه پژوهشگاه آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان به عنوان سه قطب علمی اتاق فکری برای وزارت خانه هستند، گفت: البته امر تربیت نیروی انسانی نیز به دوش این دانشگاه‌هاست و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ارزیابی‌های وزارت علوم شاخصه‌های مطلوبی را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: به عنوان مثال در تالیف کتب دانشگاهی رتبه دوم را کسب کرده‌ایم و در تالیف مقالات علمی منتشر شده رتبه یک رقمی داریم. همچنین تالیف کتب درسی در مقاطع مختلف آموزش و پرورش از افتخارات ماست.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه در حال حاضر این دانشگاه در 20 رشته کارشناسی، 38 رشته کارشناسی ارشد و 11 رشته دکترا اقدام به جذب دانشجو می‌کند، گفت: پذیرش در مقطع کارشناسی از طریق کنکور سراسری است، اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا سهمیه خاص فرهنگیان داریم.