انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مروری بر تاریخچه ایکسپریا سونی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مروری بر تاریخچه ایکسپریا سونی 1

باور کنید یا نه ولی تعداد محصولات سری اکسپریا سونی که امروزه در عرصه جهانی حسابی سر و صدا به راه انداخته است تنها بخش کوچکی از روند جالب عرضه سری اکسپریا است! اگر از آن دسته افرادی هستید که اخبار این برند ژاپنی را دنبال کرده اید، به خوبی به این موضوع آگاهید که اولین گوشی این سری محبوب در اوایل سال 2008 پا به عرضه گذاشت تا با طی دوران پر فراز نشیب و البته پر هیجان برای عاشقان سونی، به بهترین گوشی این شرکت که همان Z3 است برسیم. بر خلاف گوشی های هوشمند سونی که در حال حاضر با سیستم عامل اندروید به بازار عرضه می شوند، اولین گوشی اکسپریا که با نام X1 به بازار روانه شد بر پایه ویندوز بود. در آن زمان سونی با شرکت سوئدی اریکسون به طور مشترک بر روی این پروژه فعالیت داشتند و مسلما نام این محصول Sony Ericsson X1 بود!

از زمان عرضه X1 تا به حال، سونی بیش از 50 مدل از گوشی ها را معرفی کرده است که البته همین چند روز پیش خبر رونمایی از اکسپریا Z3 و Z3 Compact در نمایشگاه IFA 2014 خدمتتان ارائه شد. بعد از عرضه این دو مدل به فکر این افتادیم تا با نیم نگاهی به پیشینه اکسپریا، دوری در تاریخ محصولات خوشنام آن بزنیم. نگاهی کوتاه که ما را از X1 با ضخامت 17 میلی متر به Z3 زیبای 7 میلی متری می رساند.



اکسپریا X1

همانطور که در مطلب بالا عرض شد، این گوشی بر پایه Windows Mobile 6.1 Professional به بازار عرضه شد. صفحه نمایش 3 اینچی با دقت نمایش 800×480 پیکسل که یکی از بالاترین تراکم پیکسل های سال 2008 را به کاربر ارائه می داد. صفحه کیبورد فیزیکی که به لطف قابلیت کشویی در زیر صفحه نمایش پنهان میشد، از دیگر نکات جالب توجه این گوشی بود.

اکسپریا X1



اکسپریا X1



اکسپریا X1





اکسپریا X2

این گوشی در سپتامبر 2009 متولد شد. این محصول دومین و البته آخرین گوشی اکسپریا بود که بر پایه ویندوز عرضه میشد. اکسپریا X2 با طراحی جذابتر نسبت به مدل قبلی و با امکاناتی همچون صفحه نمایش 3.2 اینچی با دقت 800×480 پیکسل وارد بازار پر رقیب آن زمان شد. این گوشی همانند مدل قبلی از یک کیبورد فیزیکی پشتیبانی میکرد.



اکسپریا X2



اکسپریا X2



اکسپریا X2





اکسپریا X10

دلیلی که سونی دیگر تمایلی به عرضه گوشی بر مبنای ویندوز نداشت چیزی نبود جز اندروید! دو ماه بعد از عرضه X2 ، شرکت سونی از اکسپریا X10 رونمایی کرد. این اولین گوشی سونی بر پایه اندروید به حساب می آمد. X10 در واقع به خاطر مشخصات فنی و ظاهر زیبایش تحسین میشد و سهم زیادی از بازار را از آن خود کرده بود. یک صفحه نمایش 4 اینچی با دقت نمایش 854×480 پیکسل چیزی نبود که هرکسی از خیرش بگذرد!



اکسپریا X10



اکسپریا X10





اکسپریا آرک (arc)

سونی در سال 2011 یکی دیگر از گوشی های هوشمند سری اکسپریا را به بازار عرضه کرد. این گوشی که با نام آرک شناخته میشد، در واقع در سری حرفه ای جای میگرفت. ظاهر جذاب در کنار پنل پشتی انحنا دار که به مشخصات فنی همچون صفحه نمایش 4.2 اینچی با دقت نمایش 854×480 پیکسل و پردازنده اسنپدراگون S2 با فرکانس 1 گیگاهرتز مزین شده بود، دل هر ببینده ای را می ربایید. در نیمه دوم همان سال، سونی از اکسپریا arc S رونمایی کرد که به پردازنده اسنپدراگون S2 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز مجهز شده بود.



اکسپریا آرک (arc)



اکسپریا آرک (arc)



اکسپریا آرک (arc)





اکسپریا Play

اکسپریا Play از آن جهت از اهمیت زیادی برخوردار است که سونی برای اولین بار در این گوشی از گیم پد اختصاصی استفاده کرد. این گوشی در فوریه سال 2011 معرفی شد ولی متاسفانه این محصول از فروش پایینی برخوردار شد و این یک شکست مالی برای سونی به حساب می آمد. سونی متوجه شد که کاربران به یک گوشی هوشمند که از گیم پد اختصاصی مجهز هستند، آنچنان روی خوش نشان نمی دهند.



اکسپریا Play



اکسپریا Play

اکسپریا Play





اکسپریا Ion

در سال 2012، شرکت سونی سهم شرکت اریکسون را خریداری کرد و از این به بعد گوشی های هوشمند با لوگوی سونی روانه بازار شد. اولین گوشی که بعد از این یکپارچگی عرضه شد، اکسپریا Ion بود که با یک صفحه نمایش 4.55 اینچی روانه بازار شده بود. از این به بعد ظاهر اکسپریایی که می بینید در حال شکل گرفتن بود به طوریکه با دیدین Ion حتما به فکر اکسپریا Z خواهید افتاد.



اکسپریا Ion



اکسپریا Ion





اکسپریا S

این گوشی در زمان مشابهی با عرضه اکسپریا Ion به بازار آمد. در این گوشی، سونی برای اولین بار از نوار روشنی در زیر صفحه نمایش 4.3 اینچی با دقت 720p استفاده کرد که به این گوشی ظاهر متمایزی را می داد. این ظاهر جدید که طرفداران فراوانی پیدا کرده بود سونی را بر آن داشت تا از این نوار روشن در اکسپریا P و U نیز استفاده کند.



اکسپریا S



اکسپریا S







اکسپریا Z

این اولین گوشی 5 اینچی بود که سونی تا به حال معرفی کرده بود و همچنین اولین گوشی ضد آب این برند محبوب. البته این گوشی هوشمند اولین گوشی با دقت صفحه نمایش 1080P و اولین گوشی رده حرفه ای سونی بر پایه اندروید به حساب می آمد. اکسپریا Z در سال 2013 به بازار عرضه شد و مبنایی شد برای عرضه گوشی های حرفه ای بعدی سونی.



اکسپریا Z



اکسپریا Z







اکسپریا Z1 و اکسپریا Z1 کامپکت

بعد از حدودا 6 ماه از زمان عرضه اکسپریا Z، سونی از اکسپریا Z1 رونمایی کرد. بعد از آن نیز اکسپریا Z1 کامپکت عرضه شد که هیچ شباهتی به فرمت Mini گوشی های هوشمند آن زمان نداشت و جز سری حرفه ای به حساب می آمد.



اکسپریا Z1



اکسپریا Z1 کامپکت





اکسپریا Z2

بار دیگر سونی به یکسال نرسیده بود که از ورود پرچمدار جدید دیگری خبر داد. اکسپریا Z2 در فوریه 2014 در نمایشگاه MWC معرفی شد. اکسپریا Z2 از یک صفحه نمایش 5.2 اینچی به همراه تمام قابلیت های برادران کوچکترش همچون ضد آب بودن پشتیبانی می کرد.



اکسپریا Z2



اکسپریا Z3 و اکسپریا Z3 کامپکت

آخر از همه به اکسپریا Z3 و Z3 کامپکت می رسیم که همین چند روز پیش در نمایشگاه IFA 2014 معرفی شدند. هنوز زود است که در مورد این دو محصول جدید بتوانیم قضاوت کنیم و ما هم مثل شما در انتظار معرفی رسمی آن در بازار ایران هستیم تا با یک بررسی فنی حرفه ای، رازهای نهفته آنها را برای شما بازگو کنیم.