انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: چرا زنان عرصه مهندسی را ترک می‌کنند؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اگرچه تمام تلاش‌ها برای ترغیب دانشجویان زن به تحصیل در رشته‌های علوم، فن‌آوری،‌ مهندسی و ریاضیات عملا باعث افزایش فارغ‌التحصیلان دختر در این رشته‌ها شده اما بیشتر آنها پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته‌ها، این عرصه را ترک می‌کنند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنابر مطالعاتی که از سوی انجمن روانشناسی آمریکا (APA) انجام شده، حدود 40 درصد از زنان فارغ‌التحصیل در رشته مهندسی این حرفه را ترک کرده یا اصلا وارد مشاغل تخصصی آن نمی‌شوند.

نتایج اولیه این مطالعه برای نخستین بار در سال 2012 میلادی منتشر شد اما متخصصان با افزودن جزئیات جدیدتر به آن نتایج جامع‌تری را از مقایسه افرادی که در عرصه مهندسی باقی می‌مانند و افرادی که این عرصه را ترک می‌کنند به دست آورده‌اند. این مطالعه از سال 2009 میلادی و روی بیش از 5300 نفر از زنان دارای یکی از مدارک تحصیلی مهندسی انجام شده تا مشخص شود پس از اخذ مدرک مهندسی چه اتفاقاتی برای آنها می‌افتد.

به گزارش ایسنا به نقل از هافینگتون پست، از مجموع 38 درصد از دانشجویان زن که وارد رشته مهندسی شده اما این عرصه را ترک می‌کنند، 30 درصد از آنها عنوان می‌کنند فضای سازمانی که از سوی مدیران و همکاران غیرحامی ایجاد شده مهمترین عامل فراری دادن آنها از این حرفه است. از این جمع نیز نیمی از آنها شرایط کاری نامناسب نظیر سفرهای مداوم،‌ فقدان فرصت‌های ترقی و دستمزد پایین را عامل ترک این تخصص می‌دانند. با این حال همچنان 62 درصد از زنان فارغ التحصیل و آموزش دیده در رشته مهندسی این راه را ادامه می‌دهند که این رقم امیدوارکننده‌ای است.

«نادیا فؤآد» و «رامیلا سینگ» که این مطالعه را انجام داده‌اند می‌گویند: آنچه که باید تغییر کند سازگاری زنان با شرایط کاری نیست بلکه این است که کمپانی‌ها چگونه خود را با نیروهای کاری متنوع سازگار کنند. آنها امیدوارند یافته‌های جدید کمپانی‌ها را ترغیب کند تا سیاست‌هایی را اعمال نمایند که با انجام تغییرات مفید، حضور در حرفه‌های مهندسی را برای زنان خوشایندتر و مطلوب‌تر سازد.