انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: سیاست جدید افزایش شهریه دانشگاه‌های چین
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
طبق گزارش منابع رسمی چین پس از پایان ممنوعیت پنج ساله افزایش شهریه‌های دانشگاهی که از سوی دولت چین اعمال شده بود، شهریه برخی رشته‌ها بیش از 50 درصد افزایش یافت.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رادیو رسمی چین گزارش داد: مقامات آموزشی در 10 استان چین در شهریه‌های کالج‌ها و دانشگاه‌های این استان‌ها تجدیدنظر کرده و آن را افزایش داده‌اند. این افزایش شهریه‌ها در برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها برای نخستین بار طی تقریبا یک دهه گذشته رخ می‌دهد و این مدت طولانی‌تر از ممنوعیت پنج ساله‌ای است که دولت چین به موجب آن از سال 2007 میلادی دانشگاه‌ها را از افزایش شهریه‌ها منع کرد.

ممنوعیت افزایش شهریه‌ها به‌ منظور مهار توسعه لجام‌گسیخته دانشگاه‌ها صورت گرفت زیرا طی دهه گذشته بسیاری از دانشگاه‌های چین به‌ دنبال انجام پروژه‌های ساخت و ساز وسیع و توسعه فضای دانشگاهی خود گرفتار بدهی‌های مالی سنگین شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلد نیوز، افزایش هزینه‌های نگهداری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها که سبب افزایش بدهی دولت در این مناطق شد و همچنین هزینه‌های زیان‌آور برخی از خدمات دانشگاهی باعث شد که دیگر قانون منع افزایش شهریه‌ها جواب ندهد. طی سال‌های اخیر نیز دانشجویان پنج دانشگاه در استان «هونان» در اعتراض به ارائه خدمات غیراستاندارد از سوی دانشگاه‌ها به خیابان ریختند زیرا بخش خصوصی به‌ دلیل عدم دریافت مطالبات خود، خدمات‌رسانی به دانشگاه‌ها را متوقف کرد.

به‌ همین منظور بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در استان‌های مختلف چین در یک اعلان عمومی از افزایش شهریه‌ها در سال تحصیلی جدید خبر داده‌اند که این افزایش شهریه‌ها در استان‌ها و دانشگاه‌های مختلف از چیزی حدود 17.2 تا بیش از 50 درصد متغیر است. علاوه بر شهریه‌ها در برخی استان‌ها هزینه اجاره خوابگاه‌های دانشجویی نیز افزایش یافته است. با این حال دولت چین اعلام کرد به‌ دلیل افزایش شهریه‌ها، دانشجویان می‌توانند مبلغ کمک هزینه‌های تحصیلی دریافتی خود را نیز افزایش دهند.

دانشجویان چین سالانه حداکثر حدود 1300 دلار می‌توانستند کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند اما مبلغ این کمک هزینه افزایش می‌یابد.