09-09-2012، 19:51
یاسر بختیاری از خوانندگان موسیقی رپ ایرانی است. وی در ۳۰ خرداد ۱۳۶۱ در
تهران متولد شد او در سن ۱۶ سالگی ابتدا با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را
آغاز کرد و این زمانی بود که پدرش از سفرهای تجاری اش از آلمان برگشت و برای او
آخرین سی دی توپاک شکور و سایر موسیقی های هیپ هاپ را آورد . پس از مرگ
ناگهانی پدرش ، یاس با پذیرش مسئولیت خانواده و مراقبت از آنها مواجه شد . با
بدهی هایی که پدرش برجا گذاشته بود به سختی قادر بود که از عهده خانواده و
مخارج زندگی بر آید .
یاس در سن 18 سالگی مجبور شد تمام آرزو های دانشگاه خود را کنار بگذارد و
دانشگاه را ترک کند و شروع به کار نمود تا از کل خانواده حمایت نماید . این مقارن ب
ا زمانی بود که او شروع به نوشتن شعر نمود و سپس شعرها رابه موسیقی تبدیل
کرد . این اولین راهی بود که او را با ذهن و فکر پدرش نزدیک میکرد . پس از زلزله
بم در ایران ، یاس از جان باختن بسیاری از مردم ایران ( تقریباً 50 هزار نفر ) در این
حادثه ، به شدت ناراحت شد و او آهنگ ” بم ” را برای اولین بار نوشت و این آغاز
حرفه خوانندگی او بود . او تشخیص داد که از طریق موسیقی رپ میتواند به مردم
نزدیک شود و میتواند به سادگی و ساده تر از تمام فرم های موسیقی که فقط
شامل چند دسته خواننده و شعر است تمام منظور خود را بیان کند هم اکنون باس با
سفر های خارج از کشور خود توانسته شهرت و محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم
داخل و خارج از کشور حتی افراد خارجی پیدا کند!!! بسیاری از نشریات و خبرگزاری
ها و دانشگاههای داخل و حارج از کشور یاس را به عنوان یک رپر موفق دعوت کردند.
یاسر که نام هنری “یاس” را برگزیده است، پس از فیلم خصوصی بازیگر سریال نرگس
به شهرت رسید. او با قطعه «سیدی روبشکن»، موفق شد احساسات بسیاری از
شنوندگان را تحریک کند. بعد از انتشار این آهنگ، نام یاس بر زبانها افتاد. یاس بیست
و هشت ساله از ۹ سال پیش، رپخوانی را آغاز کرد. او سه روز پس از زلزلة بم
قطعه بم را ضبط کرد که تکستی کاملا احساسی و تأثیرگذار داشت. او در این آهنگ
به تصویرسازی حادثه بم پرداخت. این به موقع آهنگ دادنها، نشان میداد که او
شمی قوی دارد و میداند کی باید آهنگ را بسازد و آن را منتشر کند تا نامش را
مطرح کند. یاس، رپخوانی است که تلاشی جدی برای دریافت مجوز نشان داده. او با
همکاری شرکت “باربد”، تلاش میکند تا آلبومش را به صورت مجاز منتشر کند ولی تا
این لحظه درخواستش در وزارت ارشاد، بیجواب مانده است. ویژگی مهم تکستهای
یاس، خاصیت انتقادی اوست. او با لحنی نیشدار و گاهی آزاردهنده، خصوصیات بد
مردم را از قبیل مردهپرستی، اعتیاد، بیغیرتی و… هدف قرار میدهد که همواره
باعث رنجش عدهای میشود. یاس معمولاً در بخش انتهایی تکستهایش از امید
میگوید؛ از این که میتوان دوباره ساخت و دوباره اندیشید. بدون شک، او مجازترین
رپر ایرانی است. حاشیههای رپ در کشور ما مانند بقیة پدیدههای اجتماعی نوظهور،
حواشیای فراتر از متن دارد. بسیاری از تازهواردهای این سبک، فقط ظواهر رپ مانند
لباس و کلکل بازیها و جنگهای خیابانی را آموختهاند و به مسائل مهمتری چون
جنبة انتقادی و اصلاح گرایانة آن، توجه نمیکنند. اگر در غرب بعضی سعی کردهاند با
این نوع رفتار و موسیقی، مدلی از اعتراض را به نمایش بگذارند، ما با یک رفتار
غیرعقلایی و غیرایرانی به تقلید از بدترین ظواهر زندگی یک عده غیرهموطن دست
زدهایم. رپخوانها معمولاً لباسهای گشاد میپوشند. شلوار گشاد با جیبهای
فراوان، یک رکابی بسکتبال که بر روی تیشرتی ساده پوشیده میشود و کلاهی که
یا تا آخرین حد پایین آمده و یا کج قرار گرفته است. گردنبندی بزرگ که حتی ممکن
است گردنشان را خم کند. از دیگر زلم زیمبوهای آویزان به آنهاست رپرها معمولا در
راه رفتن هم سر و دستشان را تکان میدهند و زیر لب شعرهایی را زمزمه میکنند.
شما شاید در خیابان افرادی را دیده باشید که کلاه خاصی بر سر دارند و با رفتارشان
جماعتی را به خود مشغول کردهاند. یکی میخندد، یکی تعجب میکند و بعضیها
سر تکان میدهند. اینها همان دوستانی هستند که راه رفتن خودشان را فراموش
کردهاند. این تیپ از رپخوانها در حال افزایشاند، با فرهنگی آمریکایی که هیچ
سنخیتی با زندگی ما ندارد. آنها برای جلب توجه و نشان دادن رپخوان بودنشان
معمولا در حال درگیریاند. برای هر حادثة کوچکی دعوا به راه میاندازند و قمههای
آماده را از غلاف بیرون میکشند. متأسفانه تعداد زیادی از رپرهای مشهور پرشین رپ،
به انواع و اقسام مواد روان گردان و اعتیادآور وابستهاند و با افتخار از این مواد در
تکستها سخن میگویند. اما در این میان هنوز رپرهای پاکی پیدا میشوند که
مجدانه برای رسیدن به استانداردهای دریافت مجوز، تلاش میکنند. آنها موجب
شدهاند که سینما نیز در برخی برنامههایش، حداقل برای تفنن از آهنگ های رپ
استفاده کند. همانطور که در سریال “متهمگریخت” آهنگی با صدای “رضا عطاران” را
در این سبک شنیدیم. در جشنواره فجر نیز تیتراژ پایانی فیلم “خط ممتد” به کارگردانی
مانی تارخ، شعری رپ و با مضمون اجتماعی بود.
و حالا متن آهنگ (نیستی) از یاسر:
نیستی
آمین:
نیستی حالم خرابه
تو رو با یکی دیگه دیدم
داغون شدم مردم
ولی باز تو رو بخشیدم
نیستی دلشوره دارم
میبینم تو رو تو چشماش
این تقدیر بی رحمه با قلبم
عشق من برو نذار تنهاش
نیستی حال من خرابه
نیستی دستام سرد سرد
چشمام تو رو با اون دید و دلم باور نکرد
نیستی و هوای این گریه داره بغضم رو میشکنه
من مردم و دستهای تو قاتل منه
یاس:
رفتی از این آغوش چه راحت
و باز منم تنها و خاموش چراغم
چه بی اعتنا رفتی هه
نفهمیدم حس من واست یه تفریحه
تو که میدونستی وجود تو ترک درداست
تو که میدونستی نبود تو مرگ فرداست
ولی آروم آروم زیر بارون داغون
قدم میزنم و تو شادی با اون یارو
سرا پا گوش بودم وقتی که تو داشتی حرفی
حالا که بهت نیاز دارم گذاشتی رفتی؟
باشه، منم میذارم رگ این گردن
که رفتم و دیگه پیشت برنمیگردم
ولی روزی رو میبینم که یارت سیره
از تو با یکی دیگه از کنارت میره
به هر دستی که بدی میگیری از همون دست
این نفرین من نیست بازی زمونست
اون میخواد که دل تو با حرفهاش خواب شه
صبر کن بذار یه کمی یخ هاش آب شه
وقتی میفهمی چه کسی پشت روبنده
که به احساست بزنه یه مشت کوبنده
آمین
:
نیستی حال من خرابه
نیستی دستام سرد سرد
چشمام تو رو با اون دید و دلم باور نکرد
نیستی و هوای این گریه داره بغضم رو میشکنه
من مردم و دستهای تو قاتل منه
یاس:
چقدر باهات حرف دارم و چقدر خرابم
کاش لاقل بودی میدادی یه خط جوابم
تو که هی میگفتی تا ته خط باهم هستی
چرا رفتی و با درد دست و پاهام رو بستی؟
چرا؟ هاه؟ بخدا تا به من حرفی
نزنی نمیرم تو چرا واقعا رفتی؟
لااقل یه چیزی بگو، بگو دوستت نداشتم
بگو از خدام بود که تو شب و روزت نباشم
یعنی قصدت از اول این بود که با من نمونی؟
حرف بزن، تو که اینقدر نامرد نبودی
چی میگم اون دیگه نیست پیشم
چشم، تو این امتحان هم بیست میشم
ولی چرا از سنگه قلبها در این شهر تاریک
اسیر کابوسم تو یلداترین شب تاریخ
کابوسی که نفس رو تو سینه حبس میکنه
و میبینم یکی دیگه تنت رو لمس میکنه
داره تنم میلرزه
واسه ادامهٔ خوابم حتی قلم میترسه
ختم کلام رفتی از این آغوش چه راحت
و باز منم تنها و خاموش چراغم
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/0to7rq5vki3zclfjay6.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/sm2220fpl3ntzkt1b4co.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/nssem7ufylj4d5wf1v4.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/xlecodw29tuv06ctua.gif
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/s6djttvmsjr3sxnwcj.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/yl9oli1jxp1a3dx3fidg.jpg
تهران متولد شد او در سن ۱۶ سالگی ابتدا با گوش دادن به موسیقی رپ کار خود را
آغاز کرد و این زمانی بود که پدرش از سفرهای تجاری اش از آلمان برگشت و برای او
آخرین سی دی توپاک شکور و سایر موسیقی های هیپ هاپ را آورد . پس از مرگ
ناگهانی پدرش ، یاس با پذیرش مسئولیت خانواده و مراقبت از آنها مواجه شد . با
بدهی هایی که پدرش برجا گذاشته بود به سختی قادر بود که از عهده خانواده و
مخارج زندگی بر آید .
یاس در سن 18 سالگی مجبور شد تمام آرزو های دانشگاه خود را کنار بگذارد و
دانشگاه را ترک کند و شروع به کار نمود تا از کل خانواده حمایت نماید . این مقارن ب
ا زمانی بود که او شروع به نوشتن شعر نمود و سپس شعرها رابه موسیقی تبدیل
کرد . این اولین راهی بود که او را با ذهن و فکر پدرش نزدیک میکرد . پس از زلزله
بم در ایران ، یاس از جان باختن بسیاری از مردم ایران ( تقریباً 50 هزار نفر ) در این
حادثه ، به شدت ناراحت شد و او آهنگ ” بم ” را برای اولین بار نوشت و این آغاز
حرفه خوانندگی او بود . او تشخیص داد که از طریق موسیقی رپ میتواند به مردم
نزدیک شود و میتواند به سادگی و ساده تر از تمام فرم های موسیقی که فقط
شامل چند دسته خواننده و شعر است تمام منظور خود را بیان کند هم اکنون باس با
سفر های خارج از کشور خود توانسته شهرت و محبوبیت بسیار زیادی در بین مردم
داخل و خارج از کشور حتی افراد خارجی پیدا کند!!! بسیاری از نشریات و خبرگزاری
ها و دانشگاههای داخل و حارج از کشور یاس را به عنوان یک رپر موفق دعوت کردند.
یاسر که نام هنری “یاس” را برگزیده است، پس از فیلم خصوصی بازیگر سریال نرگس
به شهرت رسید. او با قطعه «سیدی روبشکن»، موفق شد احساسات بسیاری از
شنوندگان را تحریک کند. بعد از انتشار این آهنگ، نام یاس بر زبانها افتاد. یاس بیست
و هشت ساله از ۹ سال پیش، رپخوانی را آغاز کرد. او سه روز پس از زلزلة بم
قطعه بم را ضبط کرد که تکستی کاملا احساسی و تأثیرگذار داشت. او در این آهنگ
به تصویرسازی حادثه بم پرداخت. این به موقع آهنگ دادنها، نشان میداد که او
شمی قوی دارد و میداند کی باید آهنگ را بسازد و آن را منتشر کند تا نامش را
مطرح کند. یاس، رپخوانی است که تلاشی جدی برای دریافت مجوز نشان داده. او با
همکاری شرکت “باربد”، تلاش میکند تا آلبومش را به صورت مجاز منتشر کند ولی تا
این لحظه درخواستش در وزارت ارشاد، بیجواب مانده است. ویژگی مهم تکستهای
یاس، خاصیت انتقادی اوست. او با لحنی نیشدار و گاهی آزاردهنده، خصوصیات بد
مردم را از قبیل مردهپرستی، اعتیاد، بیغیرتی و… هدف قرار میدهد که همواره
باعث رنجش عدهای میشود. یاس معمولاً در بخش انتهایی تکستهایش از امید
میگوید؛ از این که میتوان دوباره ساخت و دوباره اندیشید. بدون شک، او مجازترین
رپر ایرانی است. حاشیههای رپ در کشور ما مانند بقیة پدیدههای اجتماعی نوظهور،
حواشیای فراتر از متن دارد. بسیاری از تازهواردهای این سبک، فقط ظواهر رپ مانند
لباس و کلکل بازیها و جنگهای خیابانی را آموختهاند و به مسائل مهمتری چون
جنبة انتقادی و اصلاح گرایانة آن، توجه نمیکنند. اگر در غرب بعضی سعی کردهاند با
این نوع رفتار و موسیقی، مدلی از اعتراض را به نمایش بگذارند، ما با یک رفتار
غیرعقلایی و غیرایرانی به تقلید از بدترین ظواهر زندگی یک عده غیرهموطن دست
زدهایم. رپخوانها معمولاً لباسهای گشاد میپوشند. شلوار گشاد با جیبهای
فراوان، یک رکابی بسکتبال که بر روی تیشرتی ساده پوشیده میشود و کلاهی که
یا تا آخرین حد پایین آمده و یا کج قرار گرفته است. گردنبندی بزرگ که حتی ممکن
است گردنشان را خم کند. از دیگر زلم زیمبوهای آویزان به آنهاست رپرها معمولا در
راه رفتن هم سر و دستشان را تکان میدهند و زیر لب شعرهایی را زمزمه میکنند.
شما شاید در خیابان افرادی را دیده باشید که کلاه خاصی بر سر دارند و با رفتارشان
جماعتی را به خود مشغول کردهاند. یکی میخندد، یکی تعجب میکند و بعضیها
سر تکان میدهند. اینها همان دوستانی هستند که راه رفتن خودشان را فراموش
کردهاند. این تیپ از رپخوانها در حال افزایشاند، با فرهنگی آمریکایی که هیچ
سنخیتی با زندگی ما ندارد. آنها برای جلب توجه و نشان دادن رپخوان بودنشان
معمولا در حال درگیریاند. برای هر حادثة کوچکی دعوا به راه میاندازند و قمههای
آماده را از غلاف بیرون میکشند. متأسفانه تعداد زیادی از رپرهای مشهور پرشین رپ،
به انواع و اقسام مواد روان گردان و اعتیادآور وابستهاند و با افتخار از این مواد در
تکستها سخن میگویند. اما در این میان هنوز رپرهای پاکی پیدا میشوند که
مجدانه برای رسیدن به استانداردهای دریافت مجوز، تلاش میکنند. آنها موجب
شدهاند که سینما نیز در برخی برنامههایش، حداقل برای تفنن از آهنگ های رپ
استفاده کند. همانطور که در سریال “متهمگریخت” آهنگی با صدای “رضا عطاران” را
در این سبک شنیدیم. در جشنواره فجر نیز تیتراژ پایانی فیلم “خط ممتد” به کارگردانی
مانی تارخ، شعری رپ و با مضمون اجتماعی بود.
و حالا متن آهنگ (نیستی) از یاسر:
نیستی
آمین:
نیستی حالم خرابه
تو رو با یکی دیگه دیدم
داغون شدم مردم
ولی باز تو رو بخشیدم
نیستی دلشوره دارم
میبینم تو رو تو چشماش
این تقدیر بی رحمه با قلبم
عشق من برو نذار تنهاش
نیستی حال من خرابه
نیستی دستام سرد سرد
چشمام تو رو با اون دید و دلم باور نکرد
نیستی و هوای این گریه داره بغضم رو میشکنه
من مردم و دستهای تو قاتل منه
یاس:
رفتی از این آغوش چه راحت
و باز منم تنها و خاموش چراغم
چه بی اعتنا رفتی هه
نفهمیدم حس من واست یه تفریحه
تو که میدونستی وجود تو ترک درداست
تو که میدونستی نبود تو مرگ فرداست
ولی آروم آروم زیر بارون داغون
قدم میزنم و تو شادی با اون یارو
سرا پا گوش بودم وقتی که تو داشتی حرفی
حالا که بهت نیاز دارم گذاشتی رفتی؟
باشه، منم میذارم رگ این گردن
که رفتم و دیگه پیشت برنمیگردم
ولی روزی رو میبینم که یارت سیره
از تو با یکی دیگه از کنارت میره
به هر دستی که بدی میگیری از همون دست
این نفرین من نیست بازی زمونست
اون میخواد که دل تو با حرفهاش خواب شه
صبر کن بذار یه کمی یخ هاش آب شه
وقتی میفهمی چه کسی پشت روبنده
که به احساست بزنه یه مشت کوبنده
آمین
:
نیستی حال من خرابه
نیستی دستام سرد سرد
چشمام تو رو با اون دید و دلم باور نکرد
نیستی و هوای این گریه داره بغضم رو میشکنه
من مردم و دستهای تو قاتل منه
یاس:
چقدر باهات حرف دارم و چقدر خرابم
کاش لاقل بودی میدادی یه خط جوابم
تو که هی میگفتی تا ته خط باهم هستی
چرا رفتی و با درد دست و پاهام رو بستی؟
چرا؟ هاه؟ بخدا تا به من حرفی
نزنی نمیرم تو چرا واقعا رفتی؟
لااقل یه چیزی بگو، بگو دوستت نداشتم
بگو از خدام بود که تو شب و روزت نباشم
یعنی قصدت از اول این بود که با من نمونی؟
حرف بزن، تو که اینقدر نامرد نبودی
چی میگم اون دیگه نیست پیشم
چشم، تو این امتحان هم بیست میشم
ولی چرا از سنگه قلبها در این شهر تاریک
اسیر کابوسم تو یلداترین شب تاریخ
کابوسی که نفس رو تو سینه حبس میکنه
و میبینم یکی دیگه تنت رو لمس میکنه
داره تنم میلرزه
واسه ادامهٔ خوابم حتی قلم میترسه
ختم کلام رفتی از این آغوش چه راحت
و باز منم تنها و خاموش چراغم
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/0to7rq5vki3zclfjay6.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/sm2220fpl3ntzkt1b4co.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/nssem7ufylj4d5wf1v4.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/xlecodw29tuv06ctua.gif
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/s6djttvmsjr3sxnwcj.jpg
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.up.vatandownload.com/images/yl9oli1jxp1a3dx3fidg.jpg