انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: نخستین زن وزیر آموزش ملی در فرانسه معرفی شد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دولت فرانسه به منظور ترمیم کابینه خود، «نجاه فالو بلقاسم» را به عنوان وزیر جدید آموزش ملی فرانسه منصوب کرد.

به گزارش سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با انتصاب بلقاسم به این سمت «ژنویو فیوراسو» همچنان در سمت معاون وزیر آموزش عالی باقی می‌ماند. «نجاه فالو بلقاسم» نخستین زنی است که در فرانسه به این سمت منصوب می‌شود. وی جایگزین «نبوآ آمون» می‌شود که تنها پنج ماه در این پست دوام آورد.

بلقاسم در حالی ریاست این وزارت را به عهده می‌گیرد که وزارت متبوعش بر 12 میلیون دانش آموز، 800 هزار معلم، دو میلیون و 500 هزار دانشجو و 160 هزار کارمند در بخش آموزش عالی دولتی نظارت می‌کند و بالاترین میزان بودجه دولتی این کشور به مبلغ 90 میلیارد یورو معادل 119 میلیارد دلار آمریکا را برای سال 2014 میلادی در اختیار خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلد نیوز، بلقاسم 36 ساله متولد مراکش بوده و هنگامی که چهار سال داشت به فرانسه نقل مکان کرده است. وی پیش از این وزارت زنان این کشور را برعهده داشت. وی در سمت جدید خود از حمایت «فیوراسو» بهره می‌برد. فیوراسو از نخستین دوره ریاست جمهوری «فرانسوا اولاند» در سال 2012 میلادی در این وزارتخانه مشغول به کار بوده است.

مسئله محدودیت منابع مالی نخستین دغدغه دانشگاه‌های فرانسه محسوب می‌شود. این دانشگاه‌ها با کاهش 189 میلیون یورویی در سال تحصیلی 15-2014 میلادی و در مجموع یک میلیارد و 600 میلیون یورویی حد فاصل سال‌های 2015 تا 2017 میلادی مواجه خواهند شد.

دانشگاه‌های فرانسه همچنین اصلاحات جنجالی و جدی را پشت سر می‌گذارند که طی آن آنها می‌بایست خود را برای ادغام به عنوان موسسات آموزشی ادغامی، انجمن‌ها یا جامعه آموزشی آماده کنند. هدف از انجام این اصلاحات ایجاد حدود 30 کانون دانشگاهی سراسری در فرانسه است.