انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آلوپسی ‌آراآتا، بیماری ریزش منطقه‌ای مو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
جام جم آنلاین: بعضی بیماری‌ها اسم‌های سختی دارند و شاید به همین دلیل ناشناخته می‌مانند. بیماری آلوپسی آراآتا یا بیماری ریزش سكه‌ای مو از جمله این بیماری‌هاست. 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آلوپسی ‌آراآتا، بیماری ریزش منطقه‌ای مو 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


آلوپسی در لغت به معنی ریزش و كم شدن مو و آراآتا به معنی منطقه است كه به فارسی به معنی ریزش سكه‌ای یا منطقه‌ای ترجمه شده است و همچون سكه‌ای گرد، موی سر خالی می‌شود و بخش‌هایی از سر، ابرو، ریش، سبیل، بدن، مژه و همه جای بدن همچون كف دست خالی از مو می‌شود. دكتر كامران بلیغی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با «جام‌جم» دراین‌باره می‌گوید: این بیماری بر حسب شدت به 4 نوع تقسیم می‌شود.

در نوع اول آن موها به صورت تكه‌تكه (منطقه‌ای)‌ و در نواحی محدود می‌ریزد و در نوع دوم آن موهای حاشیه سر (دور مو، پشت سر، پشت گوش)‌ ریخته می‌شود كه پیش‌آگهی بدی دارد و در این نوع پاسخ به درمان، خوب نیست.

این متخصص پوست و مو، نوع سوم از این بیماری را «توتالیس» ذكر كرده و می‌گوید: ممكن است در این نوع از بیماری، موهای ابرو، مژه و بدن حفظ شود؛ ولی در نوع چهارم بیماری (یونیور سالیس)‌ تمامی موهای بدن ریخته می‌شود؛ به طوری كه حتی یك مو نیز در بدن باقی نمی‌ماند كه در درمان این بیماری، نوع چهارم، مقاومت به درمان بالایی دارد.

گفته می‌شود، اگر شروع بیماری از دوران طفولیت باشد، پیش‌آگهی بیماری بد است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این مطلب متذكر می‌شود، افرادی كه از سنین پایین دچار بیماری می‌شوند، معمولا شدت بیماری‌شان بیشتر از افراد دیگر است. همچنین به گفته محققان این بیماری در اشخاصی كه دارای برخی از اگزماهای سرشتی (درماتیت آتوپیك)‌ هستند، می‌تواند شدت بیشتری داشته باشد.

همراهی‌هایی با این بیماری از قبیل بیماری‌های تیروئید، برخی از كم‌خونی‌ها، كمبود ویتامین 12 B و برخی از بیماری‌های خودایمنی وجود دارد. دكتر بلیغی با اشاره به این موضوع می‌افزاید: بیماری‌آلوپسی‌ آراآتا با سیستم ایمنی بدن مرتبط است و می‌توان آن را نوعی بیماری سیستم ایمنی بدن ذكر كرد كه سلول‌های سیستم ایمنی به طور غلط به فولیكول (ریشه)‌ مو حمله كرده و سبب تخریب ریشه مو می‌شوند؛ ولی باید دانست كه این ریزش، ریزش دائمی نیست و بنا به تئوری،‌ هر زمانی احتمال برگشت  بیماری وجود دارد و هر وقت كه سیستم ایمنی، این دشمنی را با مو فراموش كند، احتمال برگشت  موآن هست، پس می‌توان نتیجه گرفت كه در این بیماری، همیشه راه امیدواری وجود دارد.

طبق بررسی‌های به دست آمده، این كه چرا سیستم ایمنی به ریشه مو حمله می‌كند، هنوز مشخص نیست و آنتی‌ژنی كه در سطح فولیكول مو قرار دارد، به اشتباه با سیستم ایمنی بدن تعامل كرده و سلول‌های سیستم ایمنی كه «لنفسیت‌ها» هستند، به دور فولیكول مو تجمع كرده و سلول‌های فولیكول دست از تكثیر كشیده و مو می‌میرد و جای آن مویی رشد نمی‌كند.

به گفته دكتر بلیغی، حمله لنفسیت‌های سیستم ایمنی در نمونه‌برداری‌های آسیب‌شناسی به حمله زنبورهای عسل تشبیه می‌شوند. (لنفسیت‌ها نوعی از گلبول‌های سفید هستند)‌ كه همانند زنبور عسل دور ریشه مو جمع شده و باعث عدم تكثیر ریشه مو می‌شوند.

وی اظهار می‌كند: این كه كدام عامل در سطح سلول‌های ریشه مو، سیستم ایمنی، آن را غریبه فرض می‌كند هنوز مشخص نیست؛ ولی برای این امر،‌ زمینه‌های ژنتیكی شناخته شده است كه معمولا سابقه فامیلی در آنها وجود دارد كه شدت آن كم و زیاد است.

عوامل بروز بیماری
این بیماری در زن و مرد از شیوع یكسانی برخوردار است و ممكن است از هر سنی شروع شود.

دكتر بلیغی یكی از عواملی كه باعث بیدار شدن و فعال شدن این بیماری می‌شود را «استرس» ذكر كرده و می‌افزاید: استرس با مكانیسم‌های پیچیده سیستم عصبی مرتبط است كه باعث می‌شود ریشه مو صدمه ببیند.

وی همچنین یكی دیگر از عوامل شروع بیماری را برخی از عفونت‌ها ذكر می‌كند كه هم‌اكنون این نقش بسیار كمرنگ شده است.

جالب است بدانید موهایی كه در این بیماری ریخته می‌شوند، موهای مشكی هستند و معمولا موهای سفید در این بیماری گرفتار نمی‌شوند مثلا وقتی گفته می‌شود فلانی یك شبه موهایش سفید شده است، كسی است كه آلوپسی آراآتای توتالیس گرفته است و تمامی موهای مشكی‌اش ریخته و فقط موهای سفیدش باقی مانده است، به همین خاطر است كه فكر می‌كند یكشبه موهایش سفید شده است.

روش‌های درمانی
این بیماری پیشگیری خاصی ندارد و چون به دلایل ناشناخته بروز می‌كند، راهی برای آن وجود ندارد ولی مهمترین درمان (سركوب كردن)‌ سیستم ایمنی بدن است و اساس درمان داروهای سركوب‌گر سیستم ایمنی است كه معمولا برای مناطق موضعی محدود این امر از تزریق واكسن استروئید (آمپول كورتون)‌ با دوز مناسب در ناحیه استفاده می‌شود كه سبب كاسته شدن تهاجم سلول‌های لنفسیت می‌شود. 

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تزریق باید توسط پزشك متخصص و با دوز مناسب صورت بگیرد چون در بسیاری اوقات برخی از ضایعات محدود با درمان غلط (غلظت دارو)‌ باعث نازك شدن پوست و بروز عوارض زیادی می‌شود كه در این صورت عدم درمان بهتر از درمان غلط آن است. 

«محلول ماینوكسیدل» نیز در برخی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. دكتر بلیغی با اشاره به این مطلب یادآور می‌شود: در موارد شدید این بیماری از داروهای سركوبگر قوی سیستم ایمنی به صورت عمومی استفاده می‌شود و اینجا پزشك است كه ارزشیابی می‌كند كه آیا درمان ارزش ریسك و به مخاطره افتادن سیستم ایمنی بدن را دارد یا خیر.

همچنین یكی از درمان‌های جدید را می‌توان (ایمنی درمانی)‌ ذكر كرد كه بیمار با دارویی به نام دیفن سیپرون سیستم ایمنی خود را تحریك می‌كند و با تحریك آن مكانیسم‌های ناشناخته باعث بهبود ضایعه می‌شوند.

یك توصیه پزشكی
دكتر كامران بلیغی در پایان با بیان اینكه درمان غلط بیماری از درمان نكردن آن به مراتب بدتر است و فرد را دچار عوارض جبران‌ناپذیری خواهد كرد متذكر می‌شود: برخی از این بیماران به طور غیرصحیح خود درمانی می‌كنند و با خوردن كورتون‌های زیاد دچار پوكی استخوان و یا عوارض شایع دیگری می‌شوند پس گاهی اوقات درمان نكردن بهترین كار است. قانع كردن بیمار جهت استفاده از كلاه‌گیس به مراتب بهتر از هر درمانی خواهد بود.
الوپسی
Baldness/Alopecia
طاسی، بیمویی، ازدست رفتن مو
آلوپسی به معنای «طاسی» یا «بیمویی» ثانویه و عارضی است و در اصطلاح پزشکی عبارتست از بیمو شدن یا ریختن بخشی کوچک یا منطقهای وسیع و یا همه موهای بدن که غالباً در مدت زمانی اندک به وقوع می پیوندد و حتی می توان گفت گاهی این ریزش، به صورت ناگهانی صورت می گیرد. در برخی از منابع طبی، ریزش موی فرق سر مردان یا «طاسی» را که بر اثر افزایش حساسیت به هومورن مردساز تستوسترون صورت می گیرد، نیز «آلوپسی» نامیده شده است. اما باید توجه نمود که عنوان آلوپسی بیشتر ناظر به موارد بیمو شدن یا ریختن مو به علت بیماری می باشد و ریختن طبیعی موهای فرق سر مردان بهتر است تحت همان عنوان مشهور طاسی/ baldness شناخته شود.
آلوپسی زمانی با اسکار یا از بین رفتن ریشه مو و ضمایم آن رخ می دهد و گاهی این روند بدون برجا گذاشتن اسکار صورت می پذیرد.
حالت اول آلوپسی یا همراه با اسکار (سیکاتریس) ممکن است در تروماهای فیزیکی و شیمیایی بر پوست و یا در عفونتهای باکتریایی و قارچی پوستی و یا در بیماریهایی همچون لوپوس اریتماتوزیس و اسکلرودرمی و هرپس زوستر حاد رخ دهد. آلوپسی همراه با اسکار غیر قابل برگشت و دائمی است و درمان خاصی ندارد و تنها اقدام درمانی جراحی پیوند پوست است.
اما آلوپسی بدون اسکار، بر اساس طرح گسترش و انتشار آن در بدن طبقه بندی می شود. لذا، هرگاه ضایعه سراسر مناطق بدن را فرا گیرد، در این صورت «یونیورسالیس» یا «ژنرالیزه» نامیده می شود. در این حالت، همه موهای بدن ریزش پیدا نمی کند و تنها طرح ریزش سراسری است و در همه مناطق بدن ریزش به وقوع می پیوندد. هرگاه آلوپسی یا بیمو شدن به طور مطلق و کلی صورت گیرد، در این حالت، آن را «توتالیس» می خوانند. سرانجام اگر آلوپسی در منطقه محدودی از پوست بدن ظاهر شود، در این صورت آن را «آرئاتا» یا منطقهای می نامند.
آلوپسی بدون اسکار، ممکن است همراه با بیماریهای سیستمیک از قبیل لوپوس، لنفوما، کم کاری حاد تیروئید،کاشکسی و دیابت کنترل نشده تظاهر پیدا کند. در همه این حالات، درمان اصلی آلوپسی، همانا کنترل یا معالجه بیماری زمینهای بیمار است.
آلوپسی آرئاتا:
علت اصلی آن هنوز شناخته نشده است، اما بر اساس تئوری رایج در روزگار ما، عامل خودایمنی در پیدایش آن موثر و مسئول شناخته شده است. بررسی هیستوپالژیک این ضایعه نشان می دهد که در محل ضایعات آلوپسی انفیلتراسیون لنفوسیتیک رخ می دهد.

ضایعات آلوپسی آرئاتا، در نمای خارجی، به صورت قطعههای محدود یا پاچهای منطقهای صاف و بیمو دیده می شود و اطراف این پچها را موهای ضعیف و شکننده و کوتاه احاظه می کنند. آلوپسی ممکن است در موی سر، صورت، ابرو، گردن، سینه، پشت، زیربغل، دستها، پاها نواحی تناسلی و یا هر جای دیگر بدن پدیدار شود. اما معمولا آلوپسی سر بیشتر از نواحی دیگر برای بیماران مهم و در واقع استرسزا می باشد. ضایعات آلوپسی مسری نیست و غالباً بدون درد و خارش است.آلوپسی ناشی از مصرف داروها: گاهی بر اثر شیمی درمانی و یا مصرف برخی از داروهای شیمیایی، آلوپسی در مناطقی از پوست بدن ممکن است پدید آید. برای نمونه، داروهایی که موجب بروز آلوپسی می شوند، عبارتند از: قرص کنترا سپتیو (ضد بارداری)، تالیوم، استفاده بیرویه و طولانی از ویتامین آ، برخی از داروهای ضد انعقاد، کلوفیبرات (به ندرت)، داروهای ضد تیروئید، آلوپورینول، آمفتامینها، سالیسیلاتها، جنتامایسین و لوودوپا.
گاهی آلوپسی در حین پروسهی بارداری زنان به ظهور می رسد که معمولاً این نوع از آلوپسی در چند ماه پس از وضع حمل، پسرفت یا بهبودی پیدا می کند.از نکات مهمی که در مورد ضایعات آلوپسی قابل تذکر است، آن است که این بیماری یک ضایعه سایکوسوماتیک می باشد. به این معنی که جسم و روح و روان هر سه، در پدید آمدن و بهبودی آن مؤثر و دخیل است. به دیگر سخن، وضعیت روحی و روانی بیمار مبتلا به آلوپسی در تشدید ضایعات یا بهبودی و پسرفت آنها بسیار موثر است و لذا هرگونه اقدامات درمانی متصور که دربرگیرنده تقویت جنبههای روحی و روانی بیمار نباشد، به موفقیت در درمان و بهبودی نسبی تا کامل بیمار منجر نخواهد گشت .                                                                                                                                                                                                                                                                   
آلوپسی ‌آراآتا، بیماری ریزش منطقه‌ای مو 1                                                                                         آلوپسی ‌آراآتا، بیماری ریزش منطقه‌ای مو 1                                                                                                                                          آلوپسی ‌آراآتا، بیماری ریزش منطقه‌ای مو 1                                                                                                                   آلوپسی ‌آراآتا، بیماری ریزش منطقه‌ای مو 1                                                                                                                      ا لوپسی:بعضی بیماری ها اسم های سختی دارند و شاید به همین دلیل ناشناخته می مانند. بیماری "آلوپسی آره آتا" یا "ریزش سکه ای مو" از جمله این بیماری هاست.

آلوپسی در لغت به معنی ریزش و کم شدن مو و آره آتا به معنی منطقه است که در فارسی به ریزش سکه ای یا منطقه ای ترجمه شده است، زیرا همانند سکه ای گرد، موی سر خالی می شود.



این بیماری می تواند در موهای سایر قسمت های بدن مانند سر، ابرو، ریش، سبیل، مژه و ... نیز دیده شود.حرف و حدیث در مورد ریزش سکه ای مو زیاد است و این حرفها گاهی موجب به وجود آمدن ابهاماتی در ذهن برخی مبتلایان به ریزش موی سکهای (آلوپسی آرهآتا) میشود.
ادغام شد ..