انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: بیماری فشار خون سومین قاتل ایرانیان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بیماری فشار خون سومین قاتل ایرانیان 1
می گویند از دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بیماری های پنهان است و نیمی از افراد مبتلا به آن، بی خبرند، مهم ترین عامل سکته های قلبی و مغزی است و به عنوان سومین عامل کشنده، سالانه به راحتی جان بسیاری از افراد را می گیرد. فشارخون را می گویم؛ بیماری مرموزی که بی خبری مبتلایان به آن و بی توجهی افراد سالم در پیشگیری از بروزش شاید دلیل اصلی سازمان جهانی بهداشت برای اینکه شعار «فشارخون را جدی بگیریم» را برای امسال در نظر بگیرد، باشد. نمک، بیش از هر چیز می تواند فشارخون را بالا ببرد اما به این دانه ریز بی توجه ایم و سر سفره هایمان بی رویه از آن استفاده می کنیم و نمی دانیم همین دانه های ریز ممکن است روزی بلای جانمان شود.


دکتر فاطمه رخشانی، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، در نشستی که به بهانه روز جهانی بهداشت برگزار شد، گفت: «از جمعیت 75 میلیونی کشور، 6 میلیون نفر به دلیل مشکلات مختلف به مراجعه به مراکز درمانی یا بستری در بیمارستان ها نیاز پیدا می کنند. با وجود اینکه بیش از 60 میلیون نفر از مردم سالم هستند و باید حفظ دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلامت این جمعیت مورد توجه باشد، تاکنون تمام توجه ها به عرضه خدمات درمانی به 6 میلیون نفر معطوف بوده است و از بحث سلامت و پیشگیری غفلت می شود.» وی با تاکید بر اینکه ما ایرانیان برای مقابله با تحریم ها باید بسیج مقابله با بیماری ها را آغاز کنیم، افزود: «یکی از این بیماری ها که سلامت جامعه را به طور جدی تهدید می کند، فشارخون بالاست که بخش مهمی از پیشگیری از آن به خود مردم برمی گردد.»

رییس ستاد اجرایی هفته سلامت با اشاره به اینکه فقط نیمی از افراد مبتلای تحت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درمان داروهای خود را درست مصرف می کنند، افزود: «در حال حاضر هر روز به دنبال اضافه کردن تخت های جدید CCU و ICU هستیم در حالی که با آموزش و اطلاع رسانی درست، می توانیم از بروز این بیماری ها جلوگیری کنیم.» وی ادامه داد: «فشارخون سومین عامل کشنده در کشور است و تغذیه نامناسب، فشار عصبی، استرس و مصرف زیاد نمک از مهم ترین عوامل بروز این بیماری هستند.»

به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت، افراد عادی باید هر 2 سال یکبار و افرادی که سابقه فشارخون در خانواده شان وجود دارد، سالی یکبار برای اندازه گیری فشارخون به پزشک مراجعه کنند و این مهم ترین اقدام برای تشخیص این بیماری است.»

رخشانی با تاکید بر اینکه نمک عامل اصلی بروز فشارخون است، گفت: «ایرانیان 2 برابر استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند. برای کاهش مصرف نمک، باید نمکپاش ها در منازل از سر سفره های دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
غذا و در رستوران ها از سر میزها حذف شود.» وی با هشدار در مورد اینکه ذائقه ایرانیان به خوردن غذای پر نمک عادت کرده، تاکید کرد: «باید ذائقه کودکان را به خوردن غذاهای کم نمک عادت داد.» معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزایش تحرک بدنی را از دیگر راه های پیشگیری از بروز فشارخون دانست و تصریح کرد: «در حال حاضر 60درصد زنان خانه دار تحرک بدنی مناسب ندارند و تمام افراد باید حداقل30 دقیقه از 1440 دقیقه خود را در روز به ورزش و فعالیت بدنی اختصاص دهند.»
بیماری فشار خون سومین قاتل ایرانیان 1
انصداد رگ ها در بیماری فشار خون


پرستاران رایگان فشارخون مردم را اندازه گیری می کنند

پرستاران به عنوان مراقبان اصلی بیماران در بخش های CCU و ICU، بیشتر از دیگران شاهد رنج کشیدن بیماران سکته ای در این بخش ها هستند تا جایی که حاضر شده اند داوطلبانه به شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون بالا بپردازند و بیماران فشارخونی را از بیماری خود آگاه و به راحتی از بروز سکته های قلبی و مغزی جلوگیری کنند.

دکتر محمد میرزابیگی، رییس سازمان نظام پرستاری در این نشست با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی از ابتلا به فشارخون بالا به راحتی جان خود را از دست می دهند، گفت: «60 درصد بیماران بستری در بخش های ICU دچار سکته های مغزی هستند و بیشتر آنها به دلیل فشارخون ناشناخته دچار سکته شده اند.» وی با اشاره به شیوع فشارخون در کشور افزود: «پرستاران در طرحی جهادی به نوعی با ایفای نقش پلیس راهنمایی و رانندگی، رایگان فشارخون مردم را اندازه گیری می کنند.» به گفته رییس سازمان نظام پرستاری، با اعلام آمادگی 100 هزار پرستار، طرح پایش سلامت ایرانیان بالای 30 سال اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده اجرا می شود.

میرزابیگی گفت: «در این طرح فشارخون و وزن 35 میلیون نفر از افراد بالای 30 سال کشور در مدت یک هفته به وسیله 100 هزار پرستار رایگان اندازه گرفته می شود.» وی از حذف تست قندخون در این برنامه خبر داد و گفت: «انجام تست قندخون به دلیل اینکه با یکبار انجام علمی نیست، در این طرح غربالگری منتفی شد.»

غربالگری فشارخون شاید مهم ترین اقدام در جهت شناسایی این بیماری و پیشگیری از بروز سکته های قلبی باشد که به همت پرستاران کشور انجام می شود اما خبر خوب دیگر الحاق نتایج این غربالگری در پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان است که رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر آن را اعلام کرد.


برای تشخیص ابتلا به فشارخون از دستگاه های دیجیتالی استفاده نکنید

دکتر کوروش اعتماد، رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به اینکه 50 درصد از افراد مبتلا به فشارخون، از بیماری خود مطلع نیستند، گفت: «اجرای برنامه پایش سلامت در شناسایی این بیماران موثراست و در همین راستا سامانه ثبت اطلاعات حاصل از اجرای این برنامه، طراحی شده که قابلیت اتصال به سامانه پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت دارد و از این طریق پیگیری روند درمان بیماری افراد ممکن می شود.» وی در مورد استانداردبودن دستگاه های سنجش فشارخون دیجیتالی اضافه کرد: «استفاده از دستگاه های سنجش فشارخون دیجیتالی برای مقایسه فشارخون در روزهای مختلف مفید است اما نمی توان برای تشخیص ابتلا به فشارخون از آنها استفاده کرد زیرا ضریب خطای بالایی دارند.»
بیماری فشار خون سومین قاتل ایرانیان 1