انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: جای حرص خوردن، یک مشت پسته بخورید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
جای حرص خوردن، یک مشت پسته بخورید 1

شاید شنیده باشید که بعضی ها وقتی عصبانی یا دچار استرس و نگرانی می شوند، به صورت افراطی شروع به خوردن می کنند. البته از نظر پزشکی این عادت بسیار بدی است زیرا موجب پرخوری، چاقی و بسیاری از مشکلات دیگر می شود، اما یک استثنا نیز وجود دارد و آن درباره غذاهایی است که خواص آرامش بخش دارند. این مواد غذایی می تواند درست در لحظه ای که جوش آورده اید آرامتان کند، پس خوردن آنها هنگام عصبانیت و اضطراب، نه تنها بد نیست بلکه به شدت توصیه می شود.
● بادام، پسته و گردو
زمانی که احساس می کنید دنیا دارد روی سرتان خراب می شود، بهتر است به جای حرص خوردن دنبال یک مشت بادام بگردید. بادام سرشار از ویتامین «ای» و آنتی اکسیدانی است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین ویتامین «ب» موجود در بادام کمک می کند تا زمانی که در شرایط سخت و ناخوشایند روحی قرار دارید بدن تان دچار آسیب و مشکل داخلی نشود. خوردن روزانه یک چهارم فنجان بادام می تواند به نیاز شما در این زمینه پاسخ دهد.
اگر بادام دوست ندارید، می توانید پسته و گردو را جایگزین آن کنید. حتماً متوجه شده اید زمانی که دچار استرس می شوید ضربان قلب تان بشدت بالا می رود. در حقیقت بدن ما به سرعت به اضطراب و نگرانی واکنش نشان می دهد. از طرف دیگر در موقعیت های پرتنش هورمون آدرنالین موجب بالارفتن فشار خون می شود. این دو واکنش بدن می تواند برای سلامت افراد خطرناک باشد. تحقیقات نشان داده است که خوردن یک مشت پسته در روز موجب کاهش فشار خون و کندترشدن ضربان قلب می شود. گردو نیز می تواند، چه در آرامش باشید و چه در اضطراب و تنش، فشار خون تان را پائین بیاورد.
● شیر کم چرب
از زمان های قدیم، یک لیوان شیر گرم برای برطرف کردن بی خوابی و ناآرامی و بی قراری توصیه شده است. تحقیقات علمی نیز این خاصیت شیر را تأیید کرده اند. کلسیم موجود در شیر قابلیت کاهش گرفتگی های عضلانی و آرام کردن تنش در افراد را دارد. بهتر است در چنین مواقعی، شیر کم چرب (حدود ۱ درصد چربی) بنوشید.
● نان جو
کربوهیدرات ها موجب می شوند تا مغز ماده شیمیایی به نام سروتونین را که آرامش بخش است بیشتر تولید کند. جالب است بدانید که خوردن شکلات سیاه نیز همین خاصیت را دارد. هرچقدر که بدن دیرتر کربوهیدرات ها را جذب کند، سروتونین نیز به مدت طولانی تری در جریان خواهد بود و در نتیجه هنگام عصبانیت و استرس به جای آن که پرخاش کنید، به تدریج آرامش خود را به دست خواهید آورد. نان جو فیبر بالایی دارد و هضم کامل آن زمان زیادی طول می کشد. بهتر است نان جو را با کمی مربا میل کنید تا سروتونین زودتر آزاد شود. البته بیسکویت هایی که از آرد جو تهیه می شوند و معمولاً شکر زیادی در آنها به کار رفته است سریع تر هضم می شوند و خاصیت آرامش بخش نان جو سنتی را ندارند.
● پرتقال
آیا به خاطر امتحانی که در پیش دارید، احساس می کنید که از شدت استرس و نگرانی چیزی نمانده که سکته کنید پوست کندن یک پرتقال یا نوشیدن یک لیوان آب پرتقال طبیعی می تواند چاره کار شما باشد. پرتقال خاصیت آرامش بخش خود را مدیون ویتامین «ث» است که به وفور در آن یافت می شود. ویتامین «ث» نه تنها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، بلکه در موقعیت های استرس زا موجب کاهش احساس نگرانی، پائین آمدن فشار خون و میزان کورتیزول (نوعی هورمون استرس) موجود در خون می شود.
● ماهی
دشمن شماره یک هورمون های استرس، اسیدهای چرب امگا۳ هستند. یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ اجازه نمی دهد کورتیزول و آدرنالین بیش ازحد در بدن آزاد شود.
از طرف دیگر این اسیدها تا حدزیادی از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.
ماهی های روغنی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی سرشار از امگا۳ است و پزشکان توصیه می کنند که هفته ای دو بار آنها را در وعده های غذایی تان بگنجانید. اگر چندان اهل خوردن ماهی نیستید برای بهره بردن از خواص آرامش بخش اسیدهای چرب امگا۳ از تخم مرغ، ماست، شیر و سویای غنی شده بیشتر استفاده کنید.
● اسفناج
منیزیم موجود در اسفناج موجب کاهش سطح استرس و حفظ آرامش در موقعیت های پرتنش می شود. کمبود منیزیم می تواند در به وجود آمدن سردردهای میگرنی و احساس خستگی مفرط نقش داشته باشد. شاید یکی از دلایل کج خلقی های روزمره مان همین کمبود منیزیم باشد! مصرف روزانه یک فنجان اسفناج، ۴۰ درصد از نیاز شما به این ماده معدنی را برطرف می کند.