انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تنش های عصبی باعث افزایش پروتئین های آلزایمر در مغز می گردد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تنش های عصبی باعث افزایش پروتئین های آلزایمر در مغز می گردد

بر اساس مطالعاتی که بر روی موش ها صورت گرفته است ، تنش های عصبی کوتاه مدت می توانند افزایش سریع پروتئین های مرتبط با آلزامر را در مغز بهمراه داشته باشند.
به گزارش پایگاه زیست شناسی ایران به نقل از نیو ساینتیست تنها طی سه روز استرس ، تا ۴۲ درصد افزایش پروتئین ها در مغز مشاهده شد. این مشاهدات علت این که افراد تحت ناراحتی های روحی و عصبی نسبت به این بیماری مستعدترند را نشان داد. محققین موش های چهار ماهه را به محیط های کوچکی که یک سوم اندازه محفظه های طبیعی بودند ، منتقل کردند. در طی این آزمایش ابزاری بنام " ردیاب میکرو دیالیز " بر روی سر آن ها نصب بود، که بطور تناوبی مایع مغزی را جهت آنالیز استخراج می کرد.
دیوید هولتزمن و همکارانش در دانشگاه واشنگتون در سنت لوییس ، توجه خود را معطوف به یک مولکول خاص کردند: پپتید بتا آمیلوئید. این مولکول در ساخت شبکه و پلاک آمیلوئید که از علائم مشخص آلزایمر است نقش دارد. پیش از این دانشمندان پی برده بودند که مقادیر بالای پپتید بتا آمیلوئید خطر ابتلا به جنون را در انسان افزایش می دهد.
این گروه تحقیقاتی دریافتند که موش های ساکن در محیط های تحت فشار طی ۳ ماه ، میزان پپتید بتا آمیلوئید در آنها دو برابر موش های شاهد در شرایط طبیعی می رسد. تعجب برانگیز بود که تنها پس از ۳ روز مقدار این پروتئین ۴۲ درصد در مایع مغزی افزایش یافته بود. هولتزمن گفت "استرس احتمالا واکنش های مغزی را بهمراه دارد که آزاد سازی پپتید بتا آمیلوئید را موجب می گردد".
تحقیقات بر روی ۸۰۰ فردیکه با ناراحتی روحی درگیر بودند نشان می دهد که خطر ابتلا به آلزایمر در این افراد تقریبا دو برابر می باشد. استرس های روز مره خطر آلزایمر را کاهش می دهد ، تنها تنش های آنی و کوتاه مدت موجب آلزایمر می گردد.