انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آشنايي مختصري با موتورهاي گازسوز
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
گاز طبيعي فشرده (CNG)

گاز طبيعي فشرده (Compress Natural Gas) به عنوان يكي از سوختهاي جايگزين مورداستفاده قرار مي گيرد. تركيب عمده گاز طبيعي، متان (CH4) مي باشد، معمولا گاز طبيعي شامل 85 الي 95 درصد متان و باقي آن دي اكسيدكربن،نيتروژن و مقدار كمي اتان،پروپان و بوتان است. در هنگام سوختگيري، سوخت توسط توزيع كننده ها به مخازن نصب شده بر روي خودرو متصل مي گردد و سوخت تحت فشار 200bar تزريق مي گردد.

از مزاياي استفاده از گاز طبيعي در مقايسه با بنزين مي توان به آلايندگي كمتر، عدد اكتان بالا (130)، افزايش راندمان 15 درصدي و فراواني و قيمت مناسب نام برد. در مقابل، هزينه احداث ايستگاههاي سوختگيري، وجود محدوديت فضا در نصب مخازن سوختگيري بر روي خودرو، كاهش پيمايش خودرو و نياز به طراحي و تقويت بخشهاي متعددي از خودرو نظير شاسي، اكسل (بدليل افزايش وزن)، سيستم خنك كاري و غيره در خوروهاي تبديلي، از معايب استفاده از اين سوخت مي باشد.



ü گاز طبيعي مايع (LNG)
(Liquid natural Gas) يا LNG يا گاز طبيعي مايع به عنوان يكي ديگر از سوخت هاي جايگزين مي باشد.جهت توليد LNG، گاز طبيعي را تا دماي تقريبي 2/327- درجه فارنهايت يا 164- در جه سيلسيوس سرد كرده و سپس به مايع تبديل مي كنند.
آب، دي اكسيد كربن، نيتروژن،اكسيژن و تركيبات سولفور از جمله اجزاي تشكيل دهنده گاز طبيعي هستند كه طي مراحل تبديل گاز به مايع، اكسيژن، دي اكسيد كربن، آب و تركيبات سولفور از آن جدا شده و مقدار متان موجود در LNG تقريباً به بيش از 98% مي رسد كه در آن مقادير كمي اتان، پروپان و ساير هيدرو كربن هاي سنگين تر نيز وجود دارد.
در حالت گازي، انرژي گاز طبيعي فشرده (CNG) در حدود 200 برابر گاز طبيعي غير فشرده است ولي در حالت مايع، انرژي گاز مايع طبيعي (LNG) در حدود 600 برابر گاز طبيعي غير فشرده مي باشد، كه بدليل هزينه هاي تبديل گاز طبيعي به مايع و شرايط نگهداري آن، استفاده از گاز مذكور اقتصادي نمي باشد