انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: سيستم ديد در شب
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سيستم ديد شبانه

رانندگي در شب، علاوه‌بر خطراتي كه در بر دارد، همواره ترس و واهمه‌اي از عوامل غيرقابل رؤيت را در رانندگان به وجود مي‌آورد. براي حل اين مشكل، چراغ‌هاي معمولي به هالوژني و هالوژني به گزنوني تبديل شده و در نهايت نسل قابل تطبيق اين چراغ‌ها به بازار عرضه شد. اين چراغ‌ها، ميدان ديد را تا حداكثر 36 متر افزايش داده‌اند، حال اينكه در سرعت‌هاي بالاتر و شرايط خاص رانندگي در شب، اين ميزان فاصله‌اي مطمئن براي واكنش‌هاي سريع نيست. به همين منظور و براي روشن‌تر شدن شرايط فراروي راننده، سيستم‌هاي ديد در شب در خودروها به خدمت گرفته شد. در ذيل، نگاهي به نمونه‌هاي اين سيستم خواهيم داشت.

سيستم ديد شبانه شركت اتوليو با استفاده از يك دوربين مادون قرمز2، كار مي‌كند و به طور قابل ملاحظه‌اي ديد راننده در شب را بهبود مي‌بخشد. اين سيستم، امكان ديدن فاصله ميان دو خودروي نزديك به هم را به راننده مي‌دهد. فاصله‌اي را كه راننده مي‌تواند در مقابل خودرو ببيند، حداقل كمتر از 100 متر با چراغ‌هاي نور پايين تا بيش از 500 متر در شرايط ايده‌آل است. دوربين‌هاي مادون قرمز با گرماي حاصله از بدن انسان و حيوانات، كاليبره بوده و گرماي ايجاد شده توسط اشيا را شناسايي مي‌كند. اين دوربين‌ها، قدرت ديد راننده را در مه بهبود مي‌بخشند. نتايج حاصله از اين دوربين‌ها، روي صفحه‌اي در مقابل راننده نمايش داده مي‌شوند. دوربين‌هاي ياد شده در قسمت جلوي خودرو نصب مي‌شوند.
دوربين‌هاي برد بالاي3 شركت اتوليو، نه تنها راننده را قادر مي‌سازند تا فاصله‌هاي دورتري



را نسبت به نسل قديم اين دوربين‌ها4 ببيند بلكه اين امكان را به راننده مي‌دهند كه محيط پيرامون جاده را زير نظر داشته باشد تا بتواند حيوانات و يا احياناً كودكان اطراف مسير را نيز شناسايي كند.
دوربين‌هاي برد بالاي جديد، داراي لنز باز 36 درجه هستند كه براي پوشش محدوده ديد انسان كافي است. اين دوربين‌ها، يك لنز نزديك/ دورنمايي5 ديجيتال نيز دارند كه به صورت اتوماتيك توسط سرعت‌سنج و غربيلك فرمان كنترل مي‌شود.
شركت هوندا نيز اعلام كرده است كه در حال ساخت اولين سيستم ديد در شب است. اين سيستم با استفاده از دوربين‌هاي مادون قرمز برد بالا6 قابليت شناسايي عابران پياده در مسير وسيله نقليه و يا در حال نزديك شدن به آن برخوردار بوده و به وسيله يك آلارم صوتي يا تصويري، راننده را از وجود موانع مطلع مي‌سازند و از وقوع تصادف جلوگيري مي‌كنند.



سيستم‌هاي ديد شبانه، تصاوير به دست آمده از دوربين‌هاي مادون قرمز موجود در پايين سپر جلو را براي شناسايي موقعيت يا حركت مواردي كه حرارت از آنها ساطع مي‌شود، مورد استفاده قرار مي‌دهند كه آيا اين موارد در مسير وسيله نقليه قرار دارند يا به آن نزديك مي‌شوند. آنها، براساس شكل و اندازه موانع، تشخيص مي‌دهند كه جنبنده مورد نظر، عابر پياده است يا نه؟
علاوه‌بر اين، سيستم‌هاي ديد شبانه قرار است تصويري از مسير روبه‌روي راننده را به او بدهند. همچنين، اين سيستم اولين از نوع خود در جهان است كه به راننده اطلاع مي‌دهد آيا عابر پياده در مسير وسيله نقليه است و يا قصد عبور از مسير وسيله نقليه را دارد.