انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: با چه هدفی تمرین می کنید ؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با چه هدفی تمرین می کنید ؟ 1

یکی از موضوعات مهمی که همیشه قبل از انتخاب یک رشته رزمی توصیه می شود به آن توجه کنید این است که ببینید هدفتان از روی آوردن به رشته های رزمی چیست ؛ قهرمانی و یا دفاع شخصی ؟ شاید این سئوال برایتان پیش بیاید که چه لزومی به اینکار هست ؟ مگر اصلا این دو هدف در تضاد با هم هستند ؟ مگر نه اینکه رشته های رزمی می توانند هر دوی این اهداف را محقق کنند ؟ در جواب باید گفت : ممکن است این حرف بیشتر در مورد بیشتر رشته های رزمی درست باشد ، اما این روزها همه می خواهند در یک مدت مشخص و کوتاه به اهدافی که دارند برسند ، اینجاست که مشخص کردن هدف بسته به اینکه اولویت شما از تمرین چیست ، شما را در انتخاب رشته ای که اهدافتان را زودتر محقق میکند یاری می کند .

مثلا کسی که به رشته جودو روی میاورد هم میتواند هدفش قهرمانی باشد و هم دفاع شخصی . همینطور کسی هم که به تمرین کاراته می پردازد ، می تواند هر دوی این اهداف را مد نظر داشته باشد هردوی این افراد پس از مثلا 5 سال تمرین مداوم می توانند به عنوان یک شخص حرفه ای و شاید قهرمان تبدیل شده باشند و هم در صورت لزوم می توانند از مهارت هایشان برای دفاع از خود استفاده کنند . اما حالا اگر یک محدودیت زمانی در نظر بگیریم چطور ؟
در واقع بحث اصلی زمانی است که شما در یک مدت زمان کوتاه و محدود می خواهید به یک هدف مشخص برسید .
مثلا پس از شش ماه تمرین آیا هر دوی این رشته ها به یک اندازه ورزشکار را برای دفاع شخصی آماده کرده اند ؟؟
جواب قطعا منفی است ، ماهیت تاکتیک های جودو و کاراته ( ین رشته ها را مثال می زنیم )‌ با هم متفاوت است و به همین خاطر معمولا پس از شش ماه تمرین ، یک جودوکا از آمادگی بهتری برای دفاع شخصی برخوردار شده است در حالیکه ماهیت تکنیکهای کاراته به شکلی است که زمان بیشتری می برد تا فرد بتواند از آنها برای دفاع شخصی بهره ببرد . حالا اگر هدف هدف کسی از روی آوردن به رشته های رزمی فقط دفاع شخصی آن هم در مدت کوتاه باشد ،‌می بینید که تعیین هدف قبل از انتخاب یک رشته میتواند تا حد زیادی برایش موثر باشد . البته تا اینجای کار را معمولا همه می دانند .
بحث این است که اگر کسی با تعیین هدف ، رشته مناسبی را انتخاب کرد دیگر کار تمام است ؟ باز هم جواب منفی است !
نکته ای را که نباید فراموش نکرد این است که در اکثر کلاسهای رشته های رزمی که امروزه رایج اند ، عملا بر روی بسیاری از تکنیک های کاربردی رزمی تمرین نمی شود ، حتما شما هم این اصل که در موقع لزوم بدن شما ناخود آگاه آن را اجرا کند را شنیده اید .
این اصل در گذشته ،‌مشکلی از نظر دایره تکنیک هایی که رزمی کاران تمرین می کردند ایجاد نمیکرد چون یک مبارز می توانست از تمامی این تکنیک ها در یک مبارزه استفاده کند ، اما حالا که اکثر این رشته ها ورزشی و تابع مقرراتی شده اند ، شما باید بین تکنیکهای مجاز و غیر مجاز تفکیک قائل شوید .
البته زمانی که کاراته ورزشی متولد شد و یا زمانی که تلاش شد تا تکواندو به عنوان یک رشته ورزشی به بازیهای المپیک راه یابد ، هدف این نبود که تکنیک های کاربردی و اصیل و این رشته ها نادیده گرفته شوند . هدف این بود که رزمی کاران تنها در هنگام مسابقات با رعایت قوانین که از یک سری باید ها و نباید ها تشکیل شده است پیروی کنند .
اما از آنجا که این روزها هدف اکثر باشگاهها قهرمانی و کسب مدال از رقابت های گوناگون است ، عملا بسیاری از تکنیک ها به خاطر اینکه اجرای آنها در مسابقات ممنوع است از دایره تمرینات هم حذف شده اند که از قضا معمولا این تکنیک ها جزو کاربردی ترین تکنیک های در دفاع شخصی هستند !
بنابراین نه تنها انتخاب رشته رزمی شما باید با توجه به هدفتان باشد بلکه نحوه تمرینات شما و تکنیکهایی که روی آن تمرکز میکنید هم باید با هدف شما متناسب باشد . اگر هدف شما قهرمانی در مسابقات تکواندو است و بعد مرتبا روی تکنیک های مثلا قفل و یا پرتابی تمرین کنید ، نتیجه این میشود که این تکنیک ها ملکه ذهنتان می شود و در برابر حریف نا خود آگاه از آن استفاده می کنید و طبیعتا مرتبا اخطار میگیرید !
این همان دلیلی است که به خاطرش بیشتر مربی ها در باشگاهها فقط روی تکنیکها مجاز تمرکز میکنند و آن ها را آموزش میدهند اما از طرفی اگر فقط روی تکنیک هایی که در مسابقات مجاز هستند تمرکز کنید و باقی تکنیک ها را ندیده بگیرید در حالی که هدف اولتان دفاع شخصی است آنگاه در یک مبارزه واقعی عملا از شانس بسیار اندکی برای پیروزی برخوردارید .
پس چکار باید کرد ؟؟
جواب ساده است ، اولویت و هدفتان را مشخص کنید تا مشخص شود که دقیقا باید روی کدام تکنیکها تمرکز کنید ، این موضوع خصوصا زمانی اهمیت پیدا میکند که رشته مورد نظر شما یک رشته یا هنر رزمی باشد که دارای مسابقات باشد .
چند نکته را هم پیرامون این مطلب :
1-یادتان باشد که بین مبارزه در مسابقات و مبارزه در خیابان و مبارزه و نزاع واقعی تفاوت زیادی هست .
2-منظور این بحث این نیست که تمامی تکنیک هایی که در روش آمادگی برای مسابقه به کار میرود برای دفاع شخصی بی فایده است ! منظور اکثریت آنها است .
3-برخی رشته ها هم هستند که از این بحث تقربا فارغ هستند چرا که ماهیت بسیار خشن و سختی دارند و کاملا برای مبارزه های واقعهی می توان از تمامی فنون آنها استفاده کرد.