انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آخرین منبع آبی تهرانی‌ها/ تداوم خشکسالی و کم‌بارشی تا سال ۹۴
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آخرین منبع آبی تهرانی‌ها/ تداوم خشکسالی و کم‌بارشی تا سال ۹۴ 1

، حمید چیت‌چیان دیروز در حاشیه برگزاری آیین بزرگ‌داشت شهید دکتر "حسن عباسپور" و ۵۰۰ شهید صنعت آب و برق کشور، در جمع خبرنگاران گفت: بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که روند بارش‌ها در سال آبی جدید نیز تغییر چندانی ندارد و همانند گذشته خواهد بود و ما ناچار هستیم سیاست‌های مدیریت مصرف آب در بخش صنعت، کشاورزی و شرب را با مراقبت‌های بیشتری اجرا کنیم.

به‌گفته وی، برنامه‌هایی برای اصلاح الگوی کشت، اصلاح الگوی آبیاری و آب‌رسانی داریم و در جاهایی که آب شرب به‌قدر کافی نداشته باشیم، مردم ناگزیر هستند برای مصارف شرب از آب بسته‌بندی استفاده کنند و در شبکه آب‌رسانی نیز آب بهداشتی توزیع کنیم.

وزیر نیرو گفت: همکاران ما در سراسر کشور تلاش می‌کنند که آب را به نقاط کم‌آب منتقل کنند و درباره تهران نیز آخرین منابع سد ماملو است که امیدواریم تا ظرف چند روز آینده وارد مدار شود.

وی تاکید کرد: حتی با انتقال آب از سد ماملو نیز تمام نیاز تهران مرتفع نمی‌شود و مردم باید سیاست مدیریت مصرف را دنبال و کمتر مصرف کنند.

چیت‌چیان در ادامه افزود: در بسیاری از کشورها که شرایطی مشابه ایران دارند، حتی فضای سبز را نیز آبیاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: آبی که برای فضای سبز مصرف می‌شود، به شبکه شرب ارتباط ندارد و از آب آشامیدنی جدا است.

وزیر نیرو از مشترکان درخواست کرد: کمال همکاری را با وزارت نیرو داشته باشند زیرا این همکاری به نفع خودشان است و ما مجبور نمی‌شویم آب را جیره‌بندی کنیم.

وی بیان داشت: تا پایان مهرماه میزان برداشت آب از ۶۰۹ دشت کشور تغییر خواهد کرد که پس از بررسی‌های لازم، سهم هر بخش از این منابع آبی مشخص می‌شود و وزارت جهادکشاورزی می‌تواند روی منابع جدید آبی (سهم‌های تخصیصی جدید آب در بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی) برنامه‌ریزی کند.

چیت‌چیان ادامه داد: در بودجه سالانه اعتبار قابل‌توجهی در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است تا سامانه آبیاری بخش کشاورزی را ارتقا داده و به سامانه آبیاری تحت فشار تبدیل کند.