انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: تایتانیک !
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
كشتی پست سلطنتی تایتانیكآخرین رویای بزرگ یك عصر طلایی بود . این كشتی طراحی شده بود تا بزرگترین دستاورد عصر كامیابی ، خودباوری و تجمل باشد . جهان تغییر شگرفی را از نظر می گذراند، در حالیكه كمتر كسی متوجه این امر بود. رادیو در سال 1901 ابداع شده بود . برادران رایت اولین پرواز موفقیت آمیز خود را در سال 1903 انجام داده بودند . فرضیات قدیم درباره طبقه ، اخلاقیات و قواعد تبعیض جنسی در حال نابودی بود . اگر مفهوم تایتانیك به منزله نقطه اوج این عصر در نظر گرفته شود ،‌شاید غرق شدن آن پرده و حجابی بود كه نقطه پایان یك درام قدیمی و شروع دیگری را مشخص می كرد .



تجارت كشتی های اقیانوس پیمای عظیم ، پیشرفت های عمده ای را در زمینه طراحی كشتی ، اندازه و سرعت شاهد بود . شركت كشتیرانی ستاره سفید ، كه یكی از پیشروان این امر بود ، بجای سرعت بالا بر روی اندازه و تجمل متمركز شده بود. در سال 1907 ،‌جیمز بروس آیسمیمدیر اجرایی كشتیرانی ستاره سفید و لرد جمیز پیری، شریك شركت هارلند و ولف (سازنده كشتی های شركت كشتیرانی ستاره سفید از زمان تأسیس آن در سال 1869) ساخت سه كشتی بخار عظیم را در دستور كار قرار دادند كه قرار بود استاندارد جدیدی در زمینه آسایش ، تجمل و ظرافت و ایمنی تعریف كنند. دو كشتی اول المپیك و تایتانیك نام گرفتند . نام تایتانیك برای این انتخاب شده بود كه حس برتری اندازه و قدرت را القا كند . طراحی دو كشتی یك سال بطول انجامید . ساخت المپیك در دسامبر 1908 و به دنبال آن ساخت تایتانیك در مارس 1909 آغاز گردید . برای تطابق با این پروژه های عظیم ، محوطه كشتی سازی كارخانه هارلند و ولف در بلفاست باید از نو ساخته میشد، ‌در حالیكه اسكله كشتیرانی ستاره سفید در نیویورك نیز بایستی بحد كافی طویل می شد تا كشتی ها بتوانند در آن پهلو بگیرند.




در طی دو سال بعد كه صرف كامل كردن بدنه تایتانیك شد، ‌مطبوعات درباره عظمت كشتی به تبلیغات فراوان پرداختند بطوریكه تایتانیك حتی قبل از به آب انداختن آن به یك افسانه تبدیل شده بود . به آب انداختن بدنه كامل شده تایتانیك در ماه می 1911 ، یك نمایش عمومی خیره كننده بود. بلیط ها به نفع یك بیمارستان محلی اطفال فروخته شدند .



سپس تایتانیك برای عمل انطباق كه شامل ساختن تجهیزات و سیستم های فراوان آن ، اثاثیه چوبی گرانقیمت و دكور عالی آن بود، آماده شد . در حالیكه تاریخ سفر نزدیك می شد ، كشتی كامل شده المپیك دچار تصادم شد و به تعمیرات كلی نیاز پیدا كرد كه بار كاری را برای شركت هارلند و ولف افزایش داد، در حالیكه آنها در تلاش بودند تایتانیك را مطابق برنامه زمانبندی كامل كنند . بنابراین سفر از 20 مارس به دهم آوریل موكول شد .



تایتانیك دارای 270 متر طول و 28 متر پهنا بوده و 328/46 تن وزن داشت . ارتفاع آن 32 متر بود كه تقریباً 11 متر آن زیر آب قرار می گرفت . با این وجود حتی بالاتر از بلندترین ساختمانهای شهری آن زمان می ایستاد . دارای سه دودكش واقعی و یك دودكش مجازی بود كه برای افزودن بر حس عظمت و قدرت كشتی اضافه شده بود و نیز بخارات و دود آشپزخانه های متعدد آنرا به بیرون می راند . تایتانیك بزرگترین شی متحركی بود كه توسط انسان ساخته شده بود . اندازه غول آسا و پیچیدگی كشتی توسط گزارش ناخدا دوم لایتولد به بهترین صورتی مدلل شده است. وی در این گزارش چنین انگاشت:



در سمت راست بدنه كشتی دربی چنان بزرگ تعبیه شده بود كه یك گاری با اسبش می توانست از طریق آن وارد كشتی شود.




افزون بر این تایتانیك ساخته شده بود تا شگفتی تكنولوژی ایمنی مدرن باشد . كشتی دارای یك بدنه دولا با صفحات فولادی به ضخامت 5/2 سانتی متر بوده و به 16 بخش غیر قابل نفوذ توسط آب تقسیم شده بود. دربهای عظیم كه با یك كلید الكتریكی بر روی عرشه به حركت درآورده شدند ، این بخش ها را از هم مجزا كرده و كل كشتی را آب بندی می كردند. حتی این دربها می توانسند توسط حسگرهای الكتریكی سطح آب باز و بسته شوند . به پشتوانه این تدابیر ایمنی بود كه مطبوعات كشتی تایتانیك را غرق نشدنی نامیدند .