انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: شرایط صدور مجوز رشته‌ها سخت‌ می شود/ ظرفیت 8 موسسه غیرانتفاعی صفر شد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های مهم دفتر گسترش، نظارت و بازنگری مجوزهای صادرشده رشته‌هاست گفت: امسال ظرفیت پذیرش حدود هشت موسسه غیرانتفاعی که شرایط لازم را نداشته‌اند، صفر شده است.

حسین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: برنامه اصلی شورای گسترش وزارت علوم سخت‌تر کردن شرایط اعطای مجوز رشته‌هاست تا یکسری الزامات بیشتر با وسواس بیشتر برای وضعیت هیات علمی دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته شرط صدرو مجوز رشته دکتری، داشتن یک دانشیار بود گفت: در حال حاضر وجود دو دانشیار شرط شده و برای اعطای مجوز رشته‌های ارشد، حداقل وجود یک استادیار در دانشگاه متقاضی الزامی شده است.

حسینی با تاکید براینکه یکی از ماموریت‌های مهم دفتر گسترش نظارت برمجوزهای رشته‌های صادر شده است گفت: بخشی از این مساله به شورای گسترش و بخشی به دستگاه‌های نظارتی برمی‌گردد تا براساس گزارش‌های آن‌ها اعمال نظر کنیم.

وی با بیان اینکه امسال حدود 8 موسسه غیرانتفاعی ظرفیت‌شان صفر شده است اظهار کرد: در برخی موارد رشته‌های ارشد و در برخی رشته‌های کارشناسی صفر شده است و در برخی از موسسات نیز شاهد کاهش ظرفیت بوده‌ایم چرا که نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه‌ها رعایت نشده است.

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم با اشاره به مصوبه شورای گسترش درباره دانشگاه آزاد نیز گفت: دانشگاه آزاد باید در هر رشته دکتری حداکثر 7 نفر و در مقطع ارشد 20 نفر پذیرش کند و بیش از این ظرفیت خلاف مقررات است.

حسینی در مورد پذیرش‌های بی رویه دانشگاه پیام نور در سال‌های گذشته نیز افزود: این مساله امسال کنترل شده است به گونه‌ای که در سال‌های گذشته در دو نوبت مهر و بهمن به دو شکل آموزش محور و آموزشی و پژوهشی دانشجو فراگیر پذیرش کردند که در رشته‌های ارشد تا 60 نفر پذیرش صورت می‌گرفته است اما از امسال حداکثر ظرفیت در شکل فراگیر پیام نور در مقطع ارشد 10 تا 15 نفر بوده است.