انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: خشکی ارومیه تهدیدی برای ۵ میلیون انسان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
استاندار آذربایجان غربی گفت: توجه دولت به احیای دریاچه ارومیه قابل ستایش است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، قربانعلی سعادت در اولین جلسه شورای استانی فرهنگی و اجتماعی احیای دریاچه ارومیه با اعلام مطلب فوق افزود: فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه بسیار قابل تامل و جای سپاس‌گزاری دارد، چرا که در این مدت محدود ۶ ماهه برای ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت کنونی دریاچه ارومیه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی زیادی انجام داده و بسته پیشنهادی را تقدیم دولت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از ارگان‌های ذی ربط دغدغه‌های مختلفی درباره نحوه اجرایی کردن مصوبات هیات دولت و تشریح وظایف خود دارند که امیدواریم این نگرانی‌ها که عمدتا مربوط به تخصیص اعتبارات، مبادله موافقت‌نامه‌ها و مراحل اجرایی پروژه‌هاست در آینده‌ای نه چندان دور با تشکیل جلسات مختلف و پیگیری‌های انجام شده حل شود.

سعادت با اشاره به کاهش حق‌آبه‌ها در بخش کشاورزی، صنعت و آب شرب طی ۵ سال آینده گفت: نمی‌توانیم تمامی حق‌آبه‌های مردم را از آن‌ها گرفته و به دریاچه ارومیه منتقل کنیم، ولی با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته کشور می‌توانیم نحوه استفاده از آب را به حداقل رسانده و در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم.

وی تصریح کرد: تمامی ارگان‌های مربوط باید به وظایف خود آشنا شده و با تشکیل کمیته‌های مشخص و با همکاری مردم بتوانیم دین خود را برای احیای این ثروت ملی ادا کنیم.

سعادت خشکی دریاچه ارومیه را تهدیدی برای ۵ میلیون انسان عنوان کرد و افزود: خشک شدن این دریاچه علاوه بر تهدید انسان‌ها، اکوسیستم و محیط و موجودات اطراف آن را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و باید از هیچ کمکی در راستای نجات این دریاچه دریغ نکرد.

وی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی باید ظرفیت انتقادپذیری خود را افزایش دهند، چرا که نجات این دریاچه با عزم ملی و مدیریت جهادی ممکن شده و تمامی مسئولین در قبال کارهای خود باید جوابگو باشند.

سعادت با اشاره به فراهم کردن زمینه برای کاهش آب و صرفه جویی در مصرف آن افزود: کاهش میزان مصرف آب با تکنولوژی‌های جدید در کشاورزی نه تنها میزان تولیدات کشاورزی را کاهش نمی‌دهد، بلکه باعث افزایش میزان بازدهی و بهره‌وری شده و این کاهش میزان مصرف به نفع تمامی مردم است.

استاندار آذربایجان غربی در پایان خاطرنشان کرد: با تغییر سیستم اشتغال باید به فکر اشتغال جایگزین برای کسانی باشیم که در این راستا شغل خود را از دست خواهند داد و از میزان درآمد آنها کاسته خواهد شد