انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: مهدی مقدم : گلزار هیچ نقشی در خروج من از ایران نداشت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مهدی مقدم
خستین شایعات زمانی بر سر زبانها افتاد که اجرای نخستین کنسرت «مهدی مقدم» در جشنواره موسیقی سال قبل، که قرار بود در قالب ارکستر صدا و سیما باشد، لغو شد. دقیقا از فردای همان روز یعنی ۱۱/۱۱/۹۱ ، مهدی مقدم از کشور خارج شد و دیگر هیچ خبر رسمی یا تائید شده ای از او در داخل کشور منتشر نشد. در حالی که پیش بینی می شد این خواننده در جشنواره سال قبل بالاخره نخستین کنسرت اش را در تهران پس از نزدیک ده سال بروی صحنه خواهد برد، این اتفق نیفتاد و این خواننده به رغم انتشار آلبوم «احتیاط» در سال گذشته، همچنان اجازه برگزاری کنسرت در کشور را نداشته باشد.
مهدی مقدم : گلزار هیچ نقشی در خروج من از ایران نداشت 1
صحبت ها و حرف و حدیث های فراوانی درباره او بر سر زبانها افتاد و نوروز امسال هم انتشار عکس های دونفره این خواننده با «محمد رضا گلزار» در خارج از کشور، این گمانه زنی ها را بیشترو بیشتر کرد که «مهدی مقدم» دیگر قرار نیست در ایران فعالیت های هنری اش را ادامه دهد.
پس از ماه ها تلاش برای ارتباط گرفتن با این خواننده سرانجام از طریق برخی دوستان اش توانستیم با مقدم ارتباط بگیریم و پای صحبت ها و درد دل هایش بنشینیم. صحبت هایی که خیلی صمیمی و راحت آغاز شد و به برخی درد دل ها ختم شد. این گفتگو هیچ سانسوری ندارد…
* اول از همه و قبل از اینکه بخواهم سوال هایم را شروع کنم، می خواهم بدانم که من در این لحظه دقیقا صدای تو را از کجای دنیا می شنوم؟
من یک جای نزدیک به کشورم هستم و البته همین دو هفته پیش بود که به ایران آمدم و یک سری از کارهای مجوز هایم را پیگیری کردم.

* خوب پس با این اوصاف نصف سوال های من پرید!
چطور؟! (با خنده)

* در برخی از رسانه ها گفتگوهایی از تو منتشر شده که در آن عملا اعلام کرده ای که دیگر قرار نیست به ایران برگردی و برای همیشه از کشور خارج شده ای.
چرا باید این کار را بکنم؟

* همین. دلیل اصلی این همه پیگیری من برای پیدا کردن تو همین است. من حتی از طریق برخی از اعضای خانواده ات هم نتوانستم ردی از تو پیدا کنم تا این شایعه برای من هم جدی شود.
کدام شایعه؟

* اینکه تو برای همیشه از ایران رفته ای و قرار است در خارج از کشور فعالیت های هنری ات را پیگیری کنی و دیگر قصد ادامه فعالیت هایت را در ایران نداری.
ببین من همین الان که با تو صحبت می کنم، نزدیک چهل ویدئو کلیپ  جدید و تازه دارم که اگر قرار بود دیگر در داخل کشور فعالیت کنم، همین الان همه آنها را منتشر کرده بودم و کلی هم برای ادامه فعالیت هایم مفید بود. ولی این کار را نکردم.

* پس همچنان برای فعالیت رسمی در داخل کشور امیدواری؟
صد در صد. من از همین جا چند باری هم با دوستان حراست دفتر موسیقی ارتباط گرفته ام ولی آنها هنوز سر مواضع خود مبنی بر عدم دریافت مجوز اجرای زنده برای من هستند و آخرین جمله ای که آقای چراغی در یکی از تماس هایم به من گفت این بود که :« خبر امیدوارکننده ای از بالا درباره شما هنوز نرسیده.» عین دیالوگ شان به من همین بود. چندین بار با این دوستان ارتباط گرفته ام و هنوز به نتیجه درستی نرسیده ام ولی نمایندده های من در حال پیگیری امور مربوط به مجوز من هستند.

* خوب تو که توانستی آلبوم ات را بعد از پنج سال بالاخره در ایران منتشر کنی و مجوز فعالیت هایت صادر شد. الان دوباره چه اتفاقی افتاده؟
سوال من هم دقیقا همین بود ولی جواب درستی به این سوال من نیست. علت ممنوع الکاری من واقعا معلوم نیست و خود من هم نمی دانم. شاید اعتراض بقیه چهره ها و خواننده ها باعث این ماجرا شده. باور کنید خودم هم نمیدانم. من بعد از این همه سال هنوز نمی توانم کنسرت برگزار کنم. خدا را شکر سال گذشته و امسال بالاخره همه دوستان مجوزهایشان را گرفتند و مشکلاتشان حل شد. من نمی دانم چرا هنوز مشکلات من حل نمی شود.

* الان این جمله که تو بخاطر اعتراض بقیه چهره ها به اعطاب مجوز ات نمی توانی کنسرت بگذاری رسما به تو ابلاغ شده؟

بله دقیقا به من گفتند که به خاطر اعتراض بقیه چهره ها، شما صلاح نیست فعلا به اجرای زنده فکر کنید.

* خوب این داستان را نمی توانی از طریق مراجع قضایی پیگیری کنی و حداقل جواب بگیری؟
کدام خواننده ممنوع الکاری بوده که توانسته از طریق مراجع قضایی درباره ممنوع الفعالیت بودن اش جواب بگیرد؟

* خوب خیلی ها حداقل تلاش شان را کردند و بعد از مدتی هم به نتیجه رسیدند.
فکر می کنی من کم تلاش کردم؟ آیا این دلیل می شود که من بخاطر اینکه فلانی مجوز گرفته، بروم و اعتراض کنم که چرا به او مجوز دادید و به من نه؟!

* ولی من حس می کنم که دلیل اصلی ای که تو ممنوع الکار هستی چیز دیگری است و تو نمی خواهی آنرا بگویی.
ببین اصلا به من جوابی نمی دهند. اگر دلیل ممنوع الکار بودن ام را به من بگویند من حرفی ندارم و می روم مشکل ام را حل می کنم. موضوع این است که جوابی نمی گیرم .

* اما…
ببین بگذار واضح به تو بگویم. آن زمان که من اجازه انتشار آلبوم نداشتم، جمله ای از سوی همین دوستان در مورد من بر سر زبانها افتاد که گفته بودند اگر مهدی مقدم نوار مذهبی هم بخواند، مجوز نمی گیرد. همین جمله دهان به دهان در بین اهالی موسیقی پیچید تا جرم من تا این حد سنگین به نظر بیاید. وقتی من موفق شدم مجوز ام را بگیرم، دوستان بخاطر اینکه اعتراض بقیه خواننده ها بیشتر نشود، و عکس العمل ها بیشتر نشود، اجازه برگزاری کنسرت را به من ندادند. حالا با این اوصاف زندگی و آینده و همه سرنوشت من در حال فنا شدن است. شاید جالب باشد که بدانی حتی مجوز آلبوم تصویری «احتیاط» را هم به من نمی دهند. آلبومی که سال قبل در بازار منتشر شده، مجوز مجموعه تصویری نگرفته!

* با این اوصاف آینده کاری تو  چطور خواهد بود.
هنوز بلاتکلیفی محض است و اینکه هیچ تصمیم درستی نمی توانم بگیرم. از یک طرف اینجا چندین پیشنهاد کاری دارم و از طرف دیگر دوست دارم در مملکت خودم برای هموطنان خودم کار کنم. بلاتکلیفی محض. واژه ای به جز این سراغ ندارم واقعا. توکل ام فقط به خداست این روزها.

*گفته می شود در خروج تو از کشور «محمد رضا گلزار» سهم ویژه ای داشته و به نوعی به تو مشاوره داده. تو این خبر را تائید می کنی؟
من به این حرف می خندم. خروج من از ایران هیچ ربطی به «محمد رضا گلزار» ندارد. هر چند در پاکی و انسانیت و صداقت این آدم هیچ حرف و بحثی نیست. دل محمد رضا گلزار به قدری بزرگ بوده که خدا او را به اینجا رسانده است. منتها بنده های بخیل نمی توانند موفقیت او را ببینند. این را هم اضافه کنم که آقای گلزار در این مدت بارها به من گفته اند که برای ادامه فعالیت ات حتما باید برگردی ایران و هیچ جا مثل ایران برای پیشرفت و موفقیت برای تو نیست.

* البته گلزار هم به نوعی سرنوشت این روزهای تو را دارد. نوعی بلاتکلیفی در حوزه سینما.
البته با این فرق که ایشان ممنوع الکار نیستند. فعلا به خاطر آرامش اش در خارج از ایران زندگی می کند. هیچ دلیل کاری دیگری ندارد. بالاخره او هم روزی بر می گردد و در مملکت اش زندگی اش را  ادامه می دهد و در چند استعلام برای بازی در فیلم های مختلف ایشان مشکلی برای بازی در آنها ندارد.

* طرفدارانت امید زیادی داشتند که بالاخره بتوانند اجرای زنده تو را ببینند. چه حرفی برای آنها داری؟
هیچ کس به اندازه من امیدوار نبود. هیچکس اندازه من تحمل نکرد. هنوز هم با این شرایط گرانی و وضعیت دلار، تلاش می کنم که بتوانم ادامه بدهم و صبر کرده ام و تنها امیدم فعالیت مجاز در داخل کشور است. ولی فعلا شرایط مهیا نشده. ولی من همچنان پیگیرم.

* حرفی برای هوادارانت داری؟
من هم بالاخره مثل یک دوست و هموطن کنارشان زندگی کردم . اگر هم خطایی در سالهای دور داشتم، خدایی که آن بالاست خطای بنده اش را می بخشد. ما بنده ها هم باید نسبت به همدیگر احساس بهتری داشته باشیم.

* سوال آخرم درباره عکس هایی ست که در فضای مجازی از تو منتشر شد. در حالی که در یک سالن در حال اجرا بودی و رضا‌ گلزار هم در کنار تو دیده شد. فکر نمی کنی فضای آن سالن باعث شده که مجوز اجراهایت صادر نشود؟
ببین همه خواننده هایی که در خارج از کشور به اجرای برنامه می پردازند، شرایط سالن هایشان همین است. تو با فرهنگ و قانون همان کشور در آن کشور باید اجرای برنامه کنی. متوجهی؟ در همه کنسرت های خارج از کشور این مسائل هست. فقط مختص من که نیست که بخاطر آن این همه مشکلات برای من پیش بیاید. چند سال پیش دو تن از خواننده هایی که الان در تهران هر شب کنسرت دارند، در آلمان اجرایی رفتند که اتفاقات بد زیادی را توام شد. ولی هیچ اتفاقی برای آنها در اجراهای داخلی نیفتاد و همه دیدند که هنوز هم مشکلی برایشان پیش نیامده. خدا را شکر که در کارشان هم موفق اند و من برایشان آرزوی موفقیت می کنم. پس قطعا این قبیل اتفاقات نمی تواند در یک عمر فعالیت و عمر هنری کسی تاثیر داشته باشد. من منتظر حق ام هستم و مجوز را حق خودم می دانم. با زندگی و عمر من بازی شده و می خواهم این بار از مقامات ارشد کشوری برای توجه به حقوق پایمال شده ام کمک بگیرم. با همه احترامی که برای دفتر محترم موسیقی ارشاد قائل ام، ولی متاسفانه پاسخ درستی نشنیده ام و بخاطر همین از این دوستان می خواهم در این باره همکاری های لازم را با من و همه کسانی را که مشکلات این چنینی دارند داشته باشند تا هیچ ایرانی ای برای فعالیت هنری اش که تنها منبع درآمد خود و خانواده اش است، مجبور نباشد به خارج از کشور برود.