انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: روایت وفاداری «عابس ابن ابی‌شبیب»
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
روایت وفاداری «عابس ابن ابی‌شبیب» 1
به گزارش دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سینماخبر؛  ناهید صمدی درباره سه‌گانه «عاشورائیان» که قرار است دوشنبه 12 آبان ماه از شبکه پویا به پخش برسد، گفت: یکی از ویژگی های مجموعه «عاشورائیان» تناسب میان موضوع و اجرای اثر و همچنین کیفیت بالای ساخت است که باعث موفقیت و تاثیرگذاری آن شده است.

 وی با اشاره فرم و محتوی این انیمیشن ادامه داد: معمولا در اینگونه  آثار فرم و محتوا در کنار هم و در ارتباط تنگاتنگ قرار می گیرند و تاثیر متقابل بر هم دارند و اینها تاثیر کار را بر مخاطب دو چندان می‌کند تا بتواند به‌راحتی پیام فیلم را درک کند. 

کارگردان سه‌گانه «عاشورائیان» که امروز آخرین قسمت از سه گانه آن به پخش می‌رسد، بیان کرد: همچنین انتخاب شخصیت های تاثیرگذار در واقعه عاشورا از ویژگی‌های اثر است و به دلیل صداقت و شهامت همین شخصیت های تاثیرگذار تاریخ عاشورا است که اثر توانسته بر مخاطب تاثیر بگذارد.

این کارگردان انیمیشن همچنین با اشاره به نقش فیلم و سریال‌های انیمیشن در انتقال فرهنگ عاشورایی به کودکان بیان کرد: قطعا این آثار بی تاثیر نیستند و تا جایی که من اطلاع دارم توانسته‌اند برطیف وسیعی از مخاطبان گروه سنی کودک و نوجوان اثر بگذارند. هرچند بهتر است برای پاسخ دقیق‌تر به نطرسنجی ها و ارائه آمار و ارقام رجوع کرد اما آنچنان که می‌دانم و در اطرافیان سراغ دارم روایت مصور از داستانی که با گوشت و پوست کودک و نوجوان این مرز و بوم عجین بوده است بویژه دیدن و شنیدن روایت هایی از ائمه که سرچشمه اخلاق و رفتار و الگوهای زندگی برای خانواده هاست بسیار تاثیرگذار و فراموش نشدنی و همچنین جالب و آموزنده است.

«عابس ابن ابی‌شبیب»

صمدی در ادامه درباره هدف خود از ساخت انیمیشن «عابس ابن ابی‌شبیب» و ویژگی‌های این شخصیت عنوان کرد: مهمترین مشخصه عابس جوانمردی و شجاعت است که در راه مولایش از دشمن هیچ ترسی به دل راه نمی دهد و این عشق تا جایی پیش می رود که در روز عاشورا لباس از تن می کند و رو به سپاه دشمن می ایستد و می گوید حتی این لباس هم نمی تواند حائل من و شهادت من باشد و هیچ باکی از دشمن و از تیرهای او ندارم. 

کارگردان انیمیشن «عاشورائیان» با اشاره به منابع داستانی و روایت های تاریخی مورد بهره برداری قرار گرفته در کار بیان کرد: تحقیقات بسیار وسیعی در حدود چهار سال قبل توسط سیدمصطفی حسینی نویسنده فیلمنامه، پیرامون داستان آغاز شد تا جذابیت های این شخصیت را پیدا کنیم بالاخره نقطه های اصلی روایت مشخص شد و تمام سعی ما بر آن بود که مطابق اسناد و روایت تاریخی موثق حرکت کنیم و داستانی را از دل این متون در بیاوریم که مناسب برای کار انیمشن و دراماتیزه کردن آن باشد و در نهایت با استفاده از ایجاز در گفتار، متن کار به تدریج شکل گرفت.  

وی در پایان به منابع تصویری و اجرایی و مکان‌ها و لباس های نمایش داده شده در کار اشاره و بیان کرد: یکی از منابع مهم ما برای یافتن این منابع تصویری فیلم «محمد رسول الله» بود که یکی از آثار مهم و ماندگار مذهبی است چون داستان شصت سال بعد از هجرت پیامبر اتفاق می افتد و این امکان وجود داشت که با این فیلم و پوشش آن مطابقت کند.

فیلم انیمیشن «عابس ابن ابی‌شبیب» به کارگردانی ناهید صمدی و تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا دوشنبه 12 آبان ماه همزمان با روز تاسوعا ساعت 18:30 از شبکه پویا پخش می‌شود.