انجمن های تخصصی فلش خور

نسخه‌ی کامل: آیا می دانید دست و پایتان چرا خواب می رود؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
از علل جدی بیحسی میتوان به نقص جریان خون، روماتیسم مفصلی، اسکلروز مولتیپل،ام اس، ناراحتیهای ستون فقرات، دیسک گردن، دیابت و سندرم تونل کارپ اشاره کرد.

آیا می دانید دست و پایتان چرا خواب می رود؟ 1



خواب رفتن دست و پا علل زیادی دارد. بعضی از آنها مشکلاتی ساده و بعضی دیگر بیماری های مهمی هستند ولی در همه آنها اشکالی در مسیر انتقال حس لمس از پوست به مغز ایجاد شده است. این اشکال ممکن است در تحریک گیرنده های حسی پوست یا در عصبی باشد که حس را از پوست به نخاع منتقل می کند. ممکن است در محل ورود عصب به نخاع یا در خود نخاع یا مغز باشد.

مهمترین عللی که موجب فلج شدن عصب و در نتیجه خواب رفتن دست و پا می شوند تحت فشار قرار گرفتن عصب است. انتقال اطلاعات لمسی در طول عصب به صورت انتقال جریان الکتریکی از درون آن است.

وقتی عصب تحت فشار قرار می گیرد انتقال پیام های الکتریکی در طول آن متوقف شده و عصب دیگر نمی تواند اطلاعات حسی را از درون خود منتقل کند. در این حال حس لمس مختل شده و فرد احساس خواب رفتگی در دست یا پا می کند.

مهمترین عللی که باعث خواب رفتن دستها و پاها می شوند عبارتند از:

1- خواب رفتن بدنبال از فشار خارجی به عصب محیطی

2- خواب رفتن بدنبال فشار داخلی روی اعصاب محیطی
3- خواب رفتن بدنبال فشار به ریشه اعصاب محیطی
4- ضایعه در مسیر انتقال پیام حسی در سیستم عصبی مرکزی
5- ضعف یا بیماری اعصاب محیطی ناشی از بیماری های متابولیک

خواب رفتگی دست و پا مهم هستند. اگر این مشکلات تکرار شده و بطور مداوم ادامه یابند باید حتما به پزشک مراجعه کرد تا علت آن مشخص شده و درمان لازم برای آن صورت گیرد.